Zasady
Zakres tematyczny
Kwartalnik „Psychiatria”, dalej zwany „Czasopismem”, to recenzowane Czasopismo naukowe, obejmujące szeroki zakres tematów z dziedziny psychiatrii, które ma na celu poszerzenie wiedzy w tej szybko rozwijającej się dziedzinie. Czasopismo publikuje artykuły poglądowe, oryginalne i eksperymentalne badania kliniczne, opisy przypadków klinicznych, listy oraz komentarze redakcyjne. Redaktorzy pragną, aby Czasopismo odzwierciedlało wielodyscyplinarne podejście, które odgrywa kluczową rolę w leczeniu psychiatrycznym. Dlatego Czasopismo to jest dedykowane specjalistom takim jak lekarze, pielęgniarki, psycholodzy, pracownicy socjalni oraz innym członkom zespołu opieki psychiatrycznej. Począwszy od pierwszego numeru z 2004 roku "Psychiatria" preferuje prace zgłaszane w języku zarówno polskim, jak i angielskim, aby poszerzyć grono zarówno Autorów, jak i Czytelników.
Proces recenzji
Redakcja Czasopisma dokłada wszelkich starań, aby dokonać szybkiej oceny i publikacji przesłanych prac. Wszystkie manuskrypty wraz z ewentualnymi plikami uzupełniającymi należy zdeponować online za pośrednictwem strony internetowej Czasopisma. Proces składania i recenzowania prac jest w pełni elektroniczny, a manuskrypty złożone drogą e-mailową lub pocztową nie będą akceptowane. Prosimy o zapoznanie się z instrukcjami dotyczącymi przygotowania manuskryptów. Manuskrypty zgłoszone do publikacji w czasopiśmie są oceniane pod kątem ich oryginalności, tzn. czy przedstawiają temat w sposób nowatorski oraz czy mogą mieć znaczenie dla dalszego rozwoju badań naukowych i postępowania klinicznego. Przesłane manuskrypty są początkowo ocenianie przez Redaktorów Czasopisma. Manuskrypty, które nie spełniają powyższych warunków, są natychmiast odrzucane, aby Autorzy mogli je poddać rewizji, przesłać do innego Czasopisma lub ponownie złożyć poprawioną wersję. Manuskrypty, które są niekompletne, nie mają wszystkich wymaganych załączników lub są niewłaściwie przygotowane pod względem stylistycznym, odsyłane są do Autorów bez oceny merytorycznej.
Jeśli manuskrypt zostanie przyjęty do recenzji, Autorzy zostaną powiadomieni o tym wyłącznie drogą poczty elektronicznej, otrzymując również numer referencyjny pracy nadany przez elektroniczny system obsługi manuskryptów. Artykuły są oceniane przez co najmniej dwóch zewnętrznych Recenzentów zaproszonych do wykonania recenzji przez Redakcję, która wyznacza termin przesłania recenzji. Wszystkie przesłane manuskrypty są traktowane jako dokumenty poufne, o czym są pouczeni Recenzenci. Sam proces recenzji jest również poufny a tożsamość Recenzentów nie jest ujawniana. Recenzenci są proszeni o złożenie swojej opinii na piśmie wraz z rekomendacją odnośnie do akceptacji, akceptacji z poprawkami lub odrzucenia artykułu.
Autorzy są informowani o decyzjach Redakcji wyłącznie drogą elektroniczną. Prace przyjęte do druku są poddawane opracowaniu redakcyjnemu w celu dostosowania ich długości do wymogów Czasopisma oraz poprawy ich klarowności. Zasady, według których manuskrypty są akceptowane oraz formularze recenzji są dostępne na stronie internetowej Czasopisma.Prace zgłoszone do "Psychiatrii", ale nie przyjęte do publikacji, mogą w niektórych przypadkach kwalifikować się do publikacji w innych czasopismach Wydawcy.
Manuskrypty Autorstwa Redaktorów lub członków Rady Redakcyjnej są traktowane w „Psychiatrii” tak samo jak każda inna praca. Redakcja stosuje wszelkie możliwe środki, aby uniknąć potencjalnych konfliktów interesów w procesie przetwarzania takich manuskryptów na wszystkich etapach procesu wydawniczego, począwszy od wyboru Redaktora Prowadzącego i selekcji Recenzentów, aż po podejmowanie decyzji o publikacji i przygotowanie artykułu do druku.
Redaktorzy lub członkowie Rady Redakcyjnej mogą okazjonalnie zgłaszać swoje własne manuskrypty do publikacji w „Psychiatrii”, jednakże w sytuacji, kiedy są Autorami lub Współautorami manuskryptu, są oni całkowicie wykluczeni z procesu recenzowania i podejmowania decyzji o publikacji. Manuskrypty autorstwa członków Zespołu Redakcyjnego Czasopisma (Redaktorów lub członków Rady Redakcyjnej) są poddawane ocenie przez zewnętrznych Recenzentów (z ang. „peer review”), a proces ten jest koordynowany przez innych niezależnych członków Rady Redakcyjnej.
Nota prawna
Niniejsza publikacja jest przeznaczona dla lekarzy i studentów medycyny. Jakkolwiek dołożono wszelkich starań, aby informacje zawarte w niniejszej publikacji, szczególnie na temat dawkowania leków, zostały podane właściwie, to jednak ostateczne decyzje dotyczące ich stosowania spoczywają na lekarzu. Celem niniejszej publikacji nie jest zastąpienie postępowania lekarskiego w zakresie diagnozy ani terapii. Odpowiedzialność autorów jest właściwa dla tej formy publikacji i nie jest tożsama z odpowiedzialnością wynikającą z indywidualnej porady lekarskiej.
W zakresie informacji o lekach wydawnictwo dołożyło wszelkich starań dotyczących rzetelności publikacji i aktualności informacji w zakresie asortymentu, jak i informacji o lekach oraz o cenach leków. Jedyną prawnie obowiązującą informacją w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są jednak obowiązujące akty prawne, a w zakresie informacji handlowej – oferty cenowe aptek. W zakresie informacji o lekach jedyną prawnie obowiązującą informacją o leku jest aktualna charakterystyka produktu leczniczego (ChPL) oraz ulotka producenta.
Zarówno autorzy, konsultanci, jak i wydawcy niniejszej publikacji nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne błędy lub szkody związane ze stosowaniem informacji zawartych w niniejszej publikacji. W szczególności nie uwzględnia się roszczeń prawnych w odniesieniu do leków i substancji chemicznych znajdujących się obecnie w fazie badań klinicznych.
Oświadczenie autorów
Autorzy, w celu zwolnienia się z odpowiedzialności wobec osób trzecich, zobowiązani są do dołączenia do przesyłanego manuskryptu „oświadczenia autorów”. Oświadczenie autorów należy wydrukować i podpisać, a następnie podpisaną kopię zeskanować i przesłać na adres redakcji.
UWAGA! Brak kopii skanu oświadczenia autorów przesłanego pocztą na adres Redakcji spowoduje, że manuskrypt nie zostanie przyjęty do publikacji.
Zasady otwartego dostępu
W przypadku artykułów, do których dostęp jest otwarty (open access), czasopismo zapewnia dostęp on-line do treści zgodnie z licencją Creative Common Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0). Licencja ta zezwala na rozpowszechnianie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci (nie tworzenia utworów zależnych).
Dla czasopism wydawanych w trybie Open Access, Via Medica wyraża zgodę na samodzielną archiwizację zaakceptowanych do druku manuskryptów (finalna wersja PDF lub/i ‘ahead of print’) w dowolnych repozytoriach. Autorzy zobowiązani są jednak zamieścić podziękowanie dla wydawcy wraz z odnośnikiem (w postaci linku) do artykułu na stronie internetowej Via Medica. Poza odnośnikiem, podziękowanie powinno zawierać pełne dane bibliograficzne artykułu wraz z DOI.
Sprostowania do artykułów, wycofywanie prac
Nasza polityka zakłada zachowanie wszystkich artykułów w ostatecznej opublikowanej wersji [z ang. „version of record” (VoR)]. Jednakże, jeśli zmiany w już opublikowanych wersjach dokumentu (VoR) są konieczne, w każdym przypadku zostaną one wykonane po ich analizie przez Redaktorów Czasopisma i odpowiedniego personelu Via Medica, zgodnie z zaleceniami Komitetu ds. Etyki Wydawniczej (COPE). Zmiany zostaną wprowadzone jako Nota ze Sprostowaniem, Nota z Ostrzeżeniem (z ang. „Expression of Concern”), Oświadczanie o Retrakcji (unieważnienie, wycofanie/usunięcie artykułu naukowego). Zmiany będą wyszczególnione w ogłoszeniu załączonym do publikacji, wraz ze stałym linkiem do pierwotnej pracy, tak aby zagwarantować pełną przejrzystość i zachować trwałość historii publikacji danej pracy. Jeśli Autorzy znajdą błędy w już opublikowanych artykułach i wszyscy Współautorzy się zgodzą na sprostowanie, Autor do Korespondencji powinien sformułować szczegółowe żądanie zmian i przesłać je za pomocą poczty elektronicznej na adres kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej Czasopisma.
Nota ze sprostowaniem (NS)
Jeśli błąd zgłoszony do sprostowania może wpłynąć na interpretację artykułu, lecz integralność naukowa artykułu została zachowana, zostanie opublikowana NS. Nota będzie zawierała szczegóły dotyczące błędu i zmian wprowadzonych w artykule. Będzie ona powiązana z artykułem, którego dotyczy, a oprócz tego zostanie wprowadzona korekta. Dodatkowo do artykułu zostanie dodany przypis wyświetlający elektroniczny link do NS.
Retrakcja
Oświadczenie o wycofaniu/unieważnieniu artykułu zostanie opublikowane zgodnie z wytycznymi Komitetu ds. Etyki Wydawniczej (Committee on Publication Ethics, COPE) we wszystkich przypadkach, gdy zostanie ujawniony poważny błąd, który podważa lub unieważnia przedstawione wnioski, lub gdy wystąpiło naruszenie etyki badawczej lub wydawniczej (sfabrykowane dane, plagiat, manipulowane obrazy itp.). Wydanie Oświadczenia o Retrakcji (OR) nastąpi zawsze po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego przez nasz Zespół Redakcyjny i odpowiedniego Redaktora. W przypadku wycofania artykułu stosowne Oświadczenie zostanie zamieszczone w wydaniu online Czasopisma i będzie powiązane z wersją elektroniczną wycofanego artykułu. Dodatkowo w artykule zostanie umieszczony znak wodny „Retracted” („wycofany”). Wycofane artykuły nie są zazwyczaj usuwane ze strony internetowej. W większości przypadków argumenty przemawiające za Retrakcją są na tyle poważne, że takie artykuły nie powinny być cytowane w literaturze naukowej.
Nota z ostrzeżeniem (NO)
W przypadkach, gdy pojawiają się poważne wątpliwości dotyczące opublikowanego artykułu, a wyniki postępowania wyjaśniającego nie są jednoznaczne lub postępowanie się przedłuża, może zostać wydana Nota z Ostrzeżeniem (z ang. „Expression of Concern”), która będzie powiązana z artykułem. Na dalszym etapie NO może zostać zastąpiona przez Notę ze sprostowaniem lub Oświadczenie o retrakcji, które stanowić będą stały element wpisu bibliograficznego wraz z oryginalnym artykułem.
Usunięcie artykułu
Powiadomienie o Usunięciu (zastępujące artykuł online) jest ograniczone do bardzo rzadkich przypadków stwierdzenia poważnych problemów, których nie można rozwiązać poprzez Sprostowanie lub Oświadczenie o Wycofaniu (np. artykuł zniesławiający lub naruszający inne prawa, naruszający prywatność itp.).
Addenda
Addenda to inny typ powiadomień mający na celu dodanie informacji do artykułu, a nie jego sprostowanie. Powiadomienie to może zostać opublikowane, jeśli Autorzy poproszą o aktualizację ich pierwotnej publikacji. Addenda w tym Czasopiśmie są zazwyczaj analizowane przez Redaktorów i jeśli zostaną zaakceptowane będą elektronicznie powiązane z odpowiednim artykułem online.
Postanowienia dotyczące rozpatrywania skarg
Postanowienia te dotyczą skarg na zasady, procedury i działania Zespołu Redakcyjnego Czasopisma "Psychiatria", które są traktowane jako okazja do udoskonalenia naszego procesu wydawniczego. Skargi będą rozpatrywane przez członków Zespołu Redakcyjnego przy zaangażowaniu (jeśli to będzie konieczne) Redaktora Naczelnego, którego decyzja jest uznawana za ostateczną. Skargi należy przesyłać bezpośrednio za pośrednictwem e-maila do osoby wskazanej jako kontakt w panelu kontaktowym Czasopisma. Przyjęcie skargi będzie potwierdzone przez Redakcję w ciągu trzech dni roboczych, a jeśli to możliwe, pełna odpowiedź zostanie udzielona w ciągu trzech tygodni. Jeśli rozparzenie skargi w tym terminie będzie niemożliwe, w ciągu trzech tygodni zostanie udzielona odpowiedź tymczasowa. Redakcja pozostanie w kontakcie aż do momentu, kiedy skarga zostanie rozpatrzona.
Proces odwoławczy
Jeśli Autorzy są przekonani, że ich artykuł został niesłusznie odrzucony, nie powinni oni składać jego nowej wersji, lecz przesłać pismo z repliką (z ang. „rebuttal letter”) za pośrednictwem emaila kontaktowego PMP. Jeśli Redaktorzy uznają odwołanie, Autorzy mogą zostać poproszeni do złożenia nowej poprawionej wersji artykułu, który ponownie zostanie poddany procesowi recenzji w "Psychiatrii". Pismo z repliką powinno być szczegółowe i powinno ustosunkowywać się do uwag Recenzentów zewnętrznych i Redaktorów Czasopisma. Redakcja rozpatrzy tylko jedno odwołanie dotyczące artykułu. Zaproszenie do ponownego zgłoszenia artykułu po odwołaniu nie jest gwarancją jego akceptacji.
Świadoma zgoda na publikację
Aby zabezpieczyć się przed odpowiedzialnością wobec stron trzecich, Autor do Korespondencji jest zobowiązany do przesłania do Wydawcy wraz z manuskryptem egzemplarza „Oświadczenia Autorów” podpisanego przez Autorów. „Oświadczenie Autorów” jest dostępne na stronie:
https://journals.viamedica.pl/psychiatria/about/submissions#authorGuidelines
Wszyscy Autorzy muszą zaakceptować warunki publikacji, jednak ostateczna odpowiedzialność za informacje przekazane w Oświadczeniu leży po stronie Autora zgłaszającego manuskrypt.
Polityka reklamowa
„Psychiatria" przyjmuje do publikacji reklamy usług i produktów, jeśli są one istotne dla Czytelników i przydatne w ich pracy. Reklamy powinny być tak zredagowane, aby różnica między nimi a treścią merytoryczną była łatwa do odróżnienia. "Psychiatria" nie pozwala, aby reklamy wpływały na decyzje redakcyjne. Reklamy online lub materiały sponsorowanie nie powinny utrudniać użytkownikom dostępu do materiałów merytorycznych. Czasopismo akceptuje reklamy od firm konkurujących. Reklamy lub materiały sponsorowane związane z wyrobami tytoniowymi nie będą przyjmowane do druku.
Reklamy i materiały sponsorowane muszą być legalne, wiarygodne i zgodne z odpowiednimi kodeksami, regulacjami prawnymi i branżowymi