Vol 5, No 4 (2020)
Original article
Published online: 2020-10-21

open access

Page views 657
Article views/downloads 595
Get Citation

Connect on Social Media

Connect on Social Media

The opinion of Master’s degree graduates in Public Health, Warsaw Medical University on their career path plans

Ilona Cieślak1, Mariusz Panczyk1, Mariusz Jaworski1, Joanna Gotlib1
Medical Research Journal 2020;5(4):225-230.

Abstract

Introduction. Although statistical data demonstrate a systematic decrease in the interest in Public Health among student applicants, growth in the importance of public health professionals in the health system is increasingly recognised. Master’s degree graduates in Public Health, Warsaw Medical University have a broad spectrum of possibilities when choosing their career path. The present study aimed to analyse plans for further education and career path among Master’s degree graduates from the Public Health Division, Faculty of Health Sciences, Warsaw Medical University.

Materials and methods. The study involved 86 graduates (women constituted 83% of all) from the second-cycle degree programme in Public Health at the Public Health Division, Faculty of Health Sciences, Warsaw Medical University. The study enrolled second-cycle degree students who graduated in the academic year 2015–2016. Mean age of the study population amounted to 26.88 years (min. 24; max. 52; SD 4.540). The study used a questionnaire developed by the authors at the Department of Teaching and Education Outcomes, Faculty of Health Sciences, Warsaw Medical University, based on the list of educational outcomes adopted by the resolution of Warsaw Medical University Senate. Students filled in the questionnaire after graduation while receiving the certificate evidencing completion of the programme in the Dean’s Office

Results. Most respondents graduated from the second-cycle degree programme in Public Health (n = 67.78%) specialising in Management (n = 49.57%). Over 80% of graduates did not intend to commence a third-cycle degree programme (doctoral course). Most study participants worked during their studies (n = 61.71%) and their job was related to the area of public health (n = 37.43%). Graduates saw themselves in a job that is consistent with their major (n = 60.70%), in public sector (n = 33.38%) and in managerial positions (n = 23, 27%).

Conclusions.
1. There is a need to show students as early as during their educational cycle a wide range of employment options they have after graduation, for instance by recommending summer internship places.
2. A summer internship database for students should be developed at Warsaw Medical University in order to help Public Health students enter the health system.

Article available in PDF format

View PDF Download PDF file

References

  1. Lewtak K, Piotrowicz M, Gajewska M, Urban E, Cianciara D. Wstępne wyniki badania „Moja praca w zdrowiu publicznym”. In: Cianciara D. ed. ie ma zdrowia bez badań w dziedzinie zdrowia publicznego. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2014.
  2. Tulchinsky T, McKee M. Editorial: Education for a Public Health Workforce in Europe and Globally. Public Health Reviews. 2011; 33(1): 7–15.
  3. Paccaud F, Weihofen A, Nocera S. Public Health Education in Europe: Old and New Challenges. Public Health Reviews. 2011; 33(1): 66–86.
  4. Sylabus kierunku Zdrowie publiczne, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny [World Wide Web]; wnoz; c2017. http://wnoz.wum.edu.pl (12.09.2020).
  5. Praktyki dla kierunku Zdrowie publiczne, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny [World Wide Web]; wnoz; c2017. http://wnoz.wum.edu.pl (12.09.2020).
  6. Uchwała nr 77/2012 Senatu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego z dn. 24 września 2012 r. w sprawie określenia efektów kształcenia dla kierunków studiów prowadzonych w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym [World Wide Web]; wum; c2017. http://dokumenty.wum.edu.pl/?rodzaj=1 (12.09.2020).
  7. Główny Urząd Statystyczny. Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 roku. http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/2/13/1/szkoly_wyzsze_i_ich_finanse_w_2016_r..pdf (12.09.2020).
  8. Główny Urząd Statystyczny. Pracujący w gospodarce narodowej w 2016 roku. http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5474/7/13/1/pracujacy_w_gospodarce_narodowej_w_2016_roku.pdf (12.09.2020).
  9. Cianciara D, Piotrowicz M, Gajewska M. Zasoby kadrowe zdrowia publicznego i promocji zdrowia w Polsce. Cz. 3. Plany zawodowe studentów kierunku „zdrowie publiczne”. Probl Hig Epidemiol. 2010; 91(3): 482–488.
  10. Najwyższa Izba Kontroli. NIK o kształceniu na studiach doktoranckich. https://www.nik.gov.pl/plik/id,9897,vp,12191.pdf (12.09.2020).
  11. Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum. Losy zawodowe absolwentów Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM, rocznik 2009/2010. Raport_losow_zawodowych_absolwentow_WNoZ_UJCM.doc (12.09.2020).
  12. Andrzejczyk A, Tyrańska-Fobke A. Nie tylko studia – postawy studentów zdrowia publicznego wobec przyszłego zatrudnienia. Piel Zdr Publ. 2013; 3(4): 337–344.
  13. Główny Urząd Sttystyczny. Struktura Wynagrodzeń według zawodów w październiku 2016 [World Wide Web]. gus; c2017. http://stat.gov.pl/ (20.09.2020).