Vol 78, Supp. IV (2020): Zeszyt edukacyjny 4/2020
Zeszyty edukacyjne
Published online: 2021-05-11

open access

Page views 800
Article views/downloads 894
Get Citation

Connect on Social Media

Connect on Social Media

Curriculum dla pielęgniarki niewydolności serca

Izabella Uchmanowicz1, Magdalena Lisiak1, Małgorzata Lelonek2, Ewa A. Jankowska34, Agnieszka Pawlak56, Joanna Jaroch7, Jolanta Kolasa8, Piotr Hetman9, Ewa Straburzyńska-Migaj10, Krystyna Czapla11, Jadwiga Nessler1213
DOI: 10.33963/v.kp.83210

Abstract

Zachorowalność na niewydolność serca (NS) w ciągu najbliższych 10 lat znacznie wzrośnie w związku ze starzeniem się populacji i będzie największa spośród wszystkich chorób sercowo-naczyniowych. Wychodząc naprzeciw temu problemowi (powszechność NS i opieki nad pacjentami z tą chorobą), podjęto próbę opracowania programu nauczania (curriculum) dla pielęgniarek zajmujących się pacjentami z NS (pielęgniarek niewydolności serca). Pielęgniarka NS jako członek zespołu ma odgrywać aktywną rolę w monitorowaniu stanu fizycznego i psychicznego pacjenta, koordynowaniu opieki szpitalnej i planowaniu interwencji po wypisie ze szpitala, aktywnym włączaniu pacjenta i/lub rodziny do samoopieki oraz efektywnej współpracy i komunikacji w zespole terapeutycznym. Curriculum przeznaczone dla pielęgniarek NS powstało w celu uzupełnienia wiedzy na temat NS i poszerzenia umiejętności edukacyjnych pielęgniarek. Zaproponowany model edukacji, oparty na wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) i prowadzony przez wyszkolonych edukatorów, ma umożliwić pełniejszą realizację założeń opieki koordynowanej oraz właściwą ocenę skuteczności interwencji edukacyjnych u pacjentów z NS.

Article available in PDF format

View PDF (Polish) Download PDF file



Polish Heart Journal (Kardiologia Polska)