English Polski
Tom 13, Nr 5 (2018)
Młoda kardiologia
Opublikowany online: 2018-09-05

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 1158
Wyświetlenia/pobrania artykułu 897
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Assessment of electrocardiogram interpretation skills among Polish and English Division medical students

Marek Stopa1, Tomasz Tokarek2, Harisong Sevenathan1, Izabela Pałasz1, Mateusz Bogusławski1, Artur Dziewierz3, Zbigniew Siudak4, Dariusz Dudek23
Folia Cardiologica 2018;13(5):416-419.

Streszczenie

Wstęp. Badanie elektrokardiograficzne (EKG) jest jednym z najczęściej wykonywanych testów diagnostycznych. Prawidłowa interpretacja zapisu EKG, zwłaszcza w sytuacjach zagrożenia życia, może wpływać na decyzję o wdrożeniu prawidłowego postępowania, a w konsekwencji — na zdrowie i życie pacjentów. Celem badania była ocena umiejętności interpretacji zapisu EKG wśród studentów kierunków medycznych oraz analiza czynników mających wpływ na ich rezultaty. Materiały i metody. Umiejętność interpretacji EKG zbadano za pomocą własnego kwestionariusza zawierającego pytania demograficzne oraz 20 pytań na temat EKG, w tym 17 przypadków klinicznych. Sześć z nich było przykładami stanów zagrożenia życia. Trzy pytania dotyczyły podstawowych parametrów EKG: częstości pracy serca, osi serca, pochodzenia rytmu serca. Ankietę przeprowadzono przez Internet. Zbadano 551 studentów kierunków lekarskiego, pielęgniarstwa oraz ratownictwa medycznego. Wyniki. Średni wynik osiągnięty przez polskich studentów medycyny był lepszy niż wynik studentów pielęgniarstwa i medycyny ratunkowej. Studenci English Division osiągnęli podobne wyniki. Polscy studenci medycyny byli lepsi od studentów pielęgniarstwa w rozpoznawaniu stanów zagrożenia życia, ale osiągnęli podobne rezultaty do studentów ratownictwa medycznego. Wśród polskich studentów medycyny studenci na IV–VI roku uzyskali lepsze wyniki niż studenci z lat I–III. Samonauczanie EKG zadeklarowało 72% studentów kierunku lekarskiego. Ta grupa osiągnęła lepsze wyniki niż studenci, którzy EKG uczyli się wyłącznie w czasie zajęć na studiach. Mniej niż 20% studentów z każdego kierunku uważało, że zajęć na temat EKG jest wystarczająco dużo. Wnioski. Stan wiedzy studentów kierunków medycznych w Polsce jest niski. Wiele czynników wpływa na umiejętność interpretacji zapisu EKG przez studentów.

Artykuł dostępny w formacie PDF

Pokaż PDF (angielski) Pobierz plik PDF

Referencje

  1. Fisch C. Evolution of the clinical electrocardiogram. J Am Coll Cardiol. 1989; 14(5): 1127–1138.
  2. Kadish AH, Buxton AE, Kennedy HL, et al. American College of Cardiology, American Heart Association, American College of Physicians, American Society of Internal Medicine Task Force, International Society for Holter and Noninvasive Electrocardiology. ACC/AHA clinical competence statement on electrocardiography and ambulatory electrocardiography: A report of the ACC/AHA/ACP-ASIM task force on clinical competence (ACC/AHA Committee to develop a clinical competence statement on electrocardiography and ambulatory electrocardiography) endorsed by the International Society for Holter and noninvasive electrocardiology. Circulation. 2001; 104(25): 3169–3178.
  3. Kopeć G, Magoń W, Hołda M, et al. Competency in ECG interpretation among medical students. Med Sci Monit. 2015; 21: 3386–3394.
  4. Pudło J, Wierdak M, Macioł K, et al. The comparison of 4th, 5th and 6th year medical students knowledge of rules and practical skills in the interpretation of electrocardiograms at Jagiellonian University. Przegl Lek. 2012; 69(4): 143–148.
  5. Dziennik Ustaw 2006, nr 191, poz. 1410: ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (The act of 8 september 2006 on Emergency Medical Services, Journal of Laws of the Republic of Poland) Warszawa, 2006.
  6. Dziennik Ustaw 2012, poz. 631: rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 9 May 2012 on the standards of education of the following fields of study: medicine, medicine and dentistry, pharmacy, nursing, midwifery). Warszawa, 2012.
  7. Jablonover RS, Lundberg E, Zhang Y, et al. Competency in electrocardiogram interpretation among graduating medical students. Teach Learn Med. 2014; 26(3): 279–284.
  8. Lever NA, Larsen PD, Dawes M, et al. Are our medical graduates in New Zealand safe and accurate in ECG interpretation? N Z Med J. 2009; 122(1292): 9–15.
  9. Goodridge E, Furst C, Herrick J, et al. Accuracy of cardiac rhythm interpretation by medical-surgical nurses: a pilot study. J Nurses Prof Dev. 2013; 29(1): 35–40.
  10. Crocetti M, Thompson R. Electrocardiogram interpretation skills in pediatric residents. Ann Pediatr Cardiol. 2010; 3(1): 3–7.
  11. de Jager J, Wallis L, Maritz D. ECG interpretation skills of South African emergency medicine residents. Int J Emerg Med. 2010; 3(4): 309–314.