WYTYCZNE DLA AUTORÓW
Redakcja podąża ściśle za wytycznymi Międzynarodowego Komitetu Wydawców Czasopism Medycznych (International Committee of Medical Journal Editors - ICJME) (szczegółowy opis wytycznych dostępny jest na stronie: http://www.icmje.org/recommendations/).
Via Medica gorąco rekomenduje Redaktorom Naczelnym podążanie za standardami Comittee on Publication Ethics (COPE), szczególnie w sytuacjach wątpliwych etycznie. Więcej informacji Autorzy, Czytelnicy oraz Redaktorzy mogą znaleźć na stronie internetowej komitetu COPE: http://publicationethics.org/. Dostępna jest również polska wersja językowa rekomendowanych zaleceń.
PRZYGOTOWANIE MANUSKRYPTU
Redakcja przyjmuje do oceny prace w języku polskim i angielskim.
Pracę należy zapisać w formacie „.doc” (MS Word). Zaleca się stosowanie standardowych czcionek o rozmiarze 12 oraz zachowanie półtora odstępu między wierszami.
W przypadku pracy nadsyłanej do oceny w języku angielskim praca powinna zawierać następujące elementy: stronę tytułową, streszczenie angielskie, słowa kluczowe, tekst, piśmiennictwo, tabele i ryciny oraz piśmiennictwo.
W przypadku pracy nadsyłanej w języku polskim praca powinna zawierać następujące elementy: stronę tytułową, streszczenie (polskie i angielskie), słowa kluczowe (polskie i angielskie), tekst, piśmiennictwo, tabele i ryciny. Skróty pochodzące od słów angielskich wraz z rozwinięciem należy podawać w nawiasie za skracanym określeniem przy pierwszym jego wystąpieniu w tekście. Należy unikać skrótów nieakceptowanych przez międzynarodowe grupy ekspertów.
STRUKTURA NADSYŁANYCH PRAC
Strona tytułowa powinna zawierać: pełny tytuł pracy (polski i angielski) (w przypadku prac nadsyłanych w języku angielskim — tytuł angielski), tytuł skrócony (polski i angielski) zawierający maksimum 40 znaków (łącznie z odstępami), imiona i nazwiska oraz tytuły naukowe wszystkich autorów, nazwę instytucji, a także imię i nazwisko, adres, numer telefonu i faksu oraz adres e-mailowy autora odpowiedzialnego za korespondencję z Redakcją.
Streszczenie (polskie i angielskie) nie powinno zawiera więcej niż 500 słów. Pod streszczeniem należy umieścić od 3 do 10 słów lub wyrażeń kluczowych (polskich i angielskich), w miarę możliwości zgodnych z Medical Subject Headings Index Medicus.
Tekst. Zalecamy, aby nie przekraczać zalecanych objętości prac: praca oryginalna — 15 000 słów, praca poglądowa — 10 000 słów, opis przypadku — 3000 słów, list — 1000 słów. Przedstawione limity nie obejmują streszczenia, tabel i piśmiennictwa. Dodatkowe informacje i podziękowania mogą się znaleźć po zakończeniu tekstu, przed wykazem piśmiennictwa.
Piśmiennictwo: powinno zawierać wykaz wszystkich wymienionych w tekście źródeł bibliograficznych, według kolejności ukazywania się ich w pracy. Preferowany przez Redakcję styl to Vancuver. Należy podać: (a) kolejny numer pozycji, (b) nazwisko autora lub autorów i pierwsze litery imion (w przypadku liczby autorów większej niż 3 należy podać nazwiska trzech pierwszych i dodać et al., (c) tytuł pracy, tytuł czasopisma z zastosowaniem obowiązujących skrótów (patrz Index Medicus), rok, tom, numer, stronę początkową i końcową; dla osobnych pozycji książkowych tytuł oraz wydawcę, miejsce i rok wydania, (d) adres pracy według systemu DOI. Piśmiennictwo powinno być ograniczone do najważniejszych pozycji (maksymalnie 25). Odwołania do piśmiennictwa w tekście pracy prosimy umieszczać w nawiasach kwadratowych.
Uwaga: w adresie bibliograficznym pozycji piśmiennictwa można podać numer DOI (jeżeli taki jest) — umożliwi to linkowanie referencji i bezpośrednie odniesienie do właściwej strony internetowej. Przykład. Redon J, Cifkova R, Laurent S, et al. Mechanisms of hypertension in the cardiometabolic syndrome. J Hypertens. 2009; 27: 441–451. doi: 10.1097/HJH.0b013e32831e13e5.
Opisy rycin: powinny wyczerpująco, ale zwięźle opisywać informację zaprezentowaną na rycinach, nie powinny jednak powielać informacji zaprezentowanej w tekście artykułu. Tytuł ryciny powinien być zamieszczony w pierwszej linii opisu.
Ryciny i zdjęcia: wszystkie powinny zostać ponumerowane cyframi rzymskimi oraz zatytułowane, a ich miejsce w tekście głównym należy wyraźnie wskazać. Ryciny należy przesłać w formie elektronicznej i zamieścić na końcu manuskryptu lub w oddzielnych plikach. Dopuszczalne formaty to: TIF w standardowej rozdzielczości (300 dpi dla zdjęć, 600 dpi dla rycin), EPS, CDR, AI wyskalowane do ostatecznych rozmiarów druku. Istnieje możliwość wykorzystania innych formatów, jednak nie należy korzystać z formatów PDF, JPG, PPT lub PS, ponieważ nie nadają się one do dalszej obróbki graficznej.
Tabele: powinny zostać przygotowane z taką samą dbałością i uwagą, jak tekst główny artykułu. Tabele należy przygotować w edytorze tekstu typu Word i ponumerować (Tabela I, Tabela II etc.). Każda tabela powinna być nie większa niż na jedną stronę w orientacji pionowej. Informacje zaprezentowane w tabelach powinny uzupełniać, a nie powielać dane zaprezentowane w artykule. Każda z tabel powinna być przesłana na osobnej stronie wraz z tytułem i krótkim opisem zamieszczonym nad tabelą. Wszystkie kolumny tabeli muszą być zatytułowane, a użyte skóry wyjaśnione w przypisach pod tabelą.
Nie należy zamieszczać rycin, zdjęć ani tabel w tekście. Wszystkie elementy graficzne należy umieszczać na końcu manuskryptu lub przesyłać w oddzielnych plikach (zgłoszonych jako pliki uzupełniające).
PROCES OCENY ORAZ WYBÓR MANUSKRYPTÓW
Redakcja Chirurgii Polskiej dokłada wszelkich starań, aby jak najszybciej przeprowadzić proces oceny i publikacji zgłoszonych artykułów. Wszystkie artykuły wraz z rycinami, tabelami i plikami uzupełniającymi powinny być zgłoszone za pośrednictwem system do obsługi manuskryptów na stronie https://journals.viamedica.pl/chirurgia_polska. Zarówno procesy zgłoszenia, jak i recenzji są prowadzane drogą elektroniczną za pośrednictwem elektronicznego systemu obsługi manuskryptów. Artykuły przesłane pocztą elektroniczną będą przyjmowane w wyjątkowych przypadkach. Przygotowując manuskrypt, autorzy są zobowiązani stosować się do zasad opisanych w niniejszej instrukcji dla autorów.
Nadesłane prace ocenia się pod względem takich wartości, jak nowatorskie przedstawienie tematu, znaczenie dla dalszego rozwoju badań naukowych oraz dla postępowania klinicznego. Nadesłane manuskrypty wstępnie ocenia Redakcja Chirurgii Polskiej. Manuskrypty niekompletne lub przygotowane w stylu niezgodnym z podanymi zasadami Redakcja odsyła Autorom bez oceny merytorycznej. Pozostałe artykuły zostają przekazane do oceny niezależnych recenzentów. Decyzję o zakwalifikowaniu manuskryptu do recenzji Redakcja przesyła do Autorów wraz z podaniem numeru referencyjnego. Wszystkie przesłanie manuskrypty są traktowane przez Redakcję i recenzentów jak dokumenty poufne. Proces recenzji również jest poufny, a dane recenzentów nie są ujawniane. Recenzenci są proszeni o przygotowanie pisemnie opinii oraz o rekomendację odnośnie do akceptacji, akceptacji z małymi lub dużymi poprawkami lub odrzucenie artykułu.
Po recenzji artykułu autorzy w terminie 2 tygodni muszą wprowadzić poprawki zgodnie z sugestiami recenzenta.
Akceptacja do druku odbywa się na podstawie pozytywnych opinii recenzentów. Zgłoszone artykuły są akceptowane do publikacji jedynie w przypadku pozytywnej opinii recenzentów. Autorzy są informowani o akceptacji artykułu do druku drogą e-mailową. Przed drukiem artykuły są poddawane opracowaniu redakcyjnemu.
W niektórych przypadkach artykuły odrzucone przez Redakcję Chirurgii Polskiej mogą być opublikowane w innych czasopismach Wydawcy.
Do każdego manuskryptu należy dołączyć oświadczenie autorów stwierdzające, że:
• praca nie została opublikowana ani nie została złożona do innej redakcji;
• praca została zaaprobowana przez wszystkich współautorów i kierownictwo odrodków, w których powstała;
• Autor (Autorzy) zgadza (zgadzają) się na automatyczne i nieodpłatne przeniesienie wszelkich praw autorskich na Wydawcę w momencie zaakceptowania materiałów do publikacji;
• ujawniono wszelkie źródła finansowania;
• Autor (Autorzy) zna (znają) zasady edycji i informacje dla autorów ogłaszane w „Chirurgii Polskiej” i będzie (będą) ich przestrzegać;
Oświadczenie znajduje się na stronie pisma https://journals.viamedica.pl/chirurgia_polska/about/submissions#authorGuidelines
KONFLIKT INTERESÓW
Jednoczenie ze złożeniem manuskryptu Autorzy prac powinni ujawnić wszelkie zobowiązania finansowe między Autorami i firmą, której produkt ma istotne znaczenie w nadesłanej pracy. Informacje te nie będą ujawniane recenzentom i nie wpłyną na decyzję o opublikowaniu pracy. Po akceptacji manuskryptu do druku Redakcja ustali z Autorami formę, w jakiej informacje o źródłach finansowania powinny zostać udostępnione Czytelnikom.
OGRANICZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI
Redakcja oraz Wydawca dokładają wszelkich starań, by informacje opublikowane w „Chirurgii Polskiej” były wiarygodne i dokładne. Jednak opinie wyrażane w artykułach czy reklamach są publikowane na wyłączną odpowiedzialność autorów lub reklamodawców. W związku z tym ani Redakcja, ani Wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za konsekwencje wykorzystania jakichkolwiek nieścisłych informacji. Dawki leków i inne wartości liczbowe są sprawdzane z należytą starannością, jednak wszelkie schematy leczenia opisywane w „Chirurgii Polskiej” powinny być stosowane zgodnie z informacjami o leku publikowanymi przez producenta.
Oświadczenie autorów