dostęp otwarty

Tom 19 (2021): Continuous Publishing
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2021-11-02
Pobierz cytowanie

Edukacja seksualna a ocena własnego ciała w populacji kobiet we wczesnej dorosłości

Maja Em-Kamieniec1, Martyna Kaźmierska1, Magdalena Gawrych1
·
Seksuologia Polska 2021;19.
Afiliacje
  1. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, 02-353 Warszawa, Polska

dostęp otwarty

Tom 19 (2021): Continuous Publishing
Prace oryginalne (nadesłane)
Opublikowany online: 2021-11-02

Streszczenie

Celem pracy było sprawdzenie zależności między oceną własnego ciała a: (1) braniem udziału w formalnych zajęciach z zakresu edukacji seksualnej w przeszłości oraz (2) subiektywną oceną wiedzy z zakresu seksualności wśród kobiet we wczesnej dorosłości. W celu sprawdzenia zależności zbadano 159 kobiet w wieku od 18 do 35 lat. Ankieta, składająca się z metryczki (obejmującej płeć, wiek, aktualną aktywność seksualną, udział w formalnych zajęciach z zakresu edukacji seksualnej w przeszłości, aktywność związaną z poszukiwaniem dodatkowych informacji z zakresu seksualności w przeszłości oraz indywidualną ocenę własnej wiedzy z tegoż zakresu), a także Skali Oceny Ciała (Body Esteem Scale; Franzoi, Shields, 1984) obejmującej 35 pozycji związanych z ciałem i składającej się w wersji dla kobiet z podskal: Atrakcyjność Seksualna, Kontrola Wagi, Kondycja Fizyczna). Do każdej pozycji badane musiały ustosunkować się na pięciostopniowej skali Likerta, gdzie 1 oznaczało „mam silnie negatywne odczucia”, a 5 - „mam mocno pozytywne odczucia”. Badanie przeprowadzono online, zamieszczając ankietę na platformie MS Forms. Wykazano istotny statystycznie związek pomiędzy odebraniem edukacji seksualnej w przeszłości a postrzeganiem własnej kondycji fizycznej wśród kobiet. Analizy wykazały również istnienie związku między subiektywną oceną własnej wiedzy z zakresu seksualności a oceną własnej atrakcyjności seksualnej, a także postrzeganiem tych elementów ciała, które można zmienić poprzez zastosowanie ćwiczeń fizycznych lub diet. Dodatkowo, wykazano istotnie statystyczny związek między oceną własnej wiedzy z zakresu seksualności a ogólną oceną własnego ciała.

Streszczenie

Celem pracy było sprawdzenie zależności między oceną własnego ciała a: (1) braniem udziału w formalnych zajęciach z zakresu edukacji seksualnej w przeszłości oraz (2) subiektywną oceną wiedzy z zakresu seksualności wśród kobiet we wczesnej dorosłości. W celu sprawdzenia zależności zbadano 159 kobiet w wieku od 18 do 35 lat. Ankieta, składająca się z metryczki (obejmującej płeć, wiek, aktualną aktywność seksualną, udział w formalnych zajęciach z zakresu edukacji seksualnej w przeszłości, aktywność związaną z poszukiwaniem dodatkowych informacji z zakresu seksualności w przeszłości oraz indywidualną ocenę własnej wiedzy z tegoż zakresu), a także Skali Oceny Ciała (Body Esteem Scale; Franzoi, Shields, 1984) obejmującej 35 pozycji związanych z ciałem i składającej się w wersji dla kobiet z podskal: Atrakcyjność Seksualna, Kontrola Wagi, Kondycja Fizyczna). Do każdej pozycji badane musiały ustosunkować się na pięciostopniowej skali Likerta, gdzie 1 oznaczało „mam silnie negatywne odczucia”, a 5 - „mam mocno pozytywne odczucia”. Badanie przeprowadzono online, zamieszczając ankietę na platformie MS Forms. Wykazano istotny statystycznie związek pomiędzy odebraniem edukacji seksualnej w przeszłości a postrzeganiem własnej kondycji fizycznej wśród kobiet. Analizy wykazały również istnienie związku między subiektywną oceną własnej wiedzy z zakresu seksualności a oceną własnej atrakcyjności seksualnej, a także postrzeganiem tych elementów ciała, które można zmienić poprzez zastosowanie ćwiczeń fizycznych lub diet. Dodatkowo, wykazano istotnie statystyczny związek między oceną własnej wiedzy z zakresu seksualności a ogólną oceną własnego ciała.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

edukacja seksualna; obraz ciała, wczesna dorosłość

Informacje o artykule
Tytuł

Edukacja seksualna a ocena własnego ciała w populacji kobiet we wczesnej dorosłości

Czasopismo

Journal of Sexual and Mental Health

Numer

Tom 19 (2021): Continuous Publishing

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Opublikowany online

2021-11-02

Wyświetlenia strony

3503

Wyświetlenia/pobrania artykułu

378

DOI

10.5603/SP.2021.0010

Rekord bibliograficzny

Seksuologia Polska 2021;19.

Słowa kluczowe

edukacja seksualna
obraz ciała
wczesna dorosłość

Autorzy

Maja Em-Kamieniec
Martyna Kaźmierska
Magdalena Gawrych

Referencje (30)
  1. WHO Regional Office for Europe and BZgA. Standards for Sexuality Education in Europe: A framework for policy makers, education and health authorities and specialists. 2010, Cologne. https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/WHO_BZgA_Standards_English.pdf (28.06.2021).
  2. WHO. Defining sexual health. Report of a technical consultation on sexual health, 28–31 January 2002. 2006; Geneva. https://www.who.int/reproductivehealth/publications/sexual_health/defining_sexual_health.pdf?ua=1 (28.06.2021).
  3. International Planned Parenthood Federation. Sexual rights: an IPPF declaration. 2008; IPPF: London. https://www.ippf.org/NR/rdonlyres/9EAD697C-1C7D-4EF6-AA2A-6D4D0A13A108/0/SexualRightsIPPFDeclaration.pdf (28.06.2021).
  4. Goldfarb ES, Lieberman LD. Three Decades of Research: The Case for Comprehensive Sex Education. J Adolesc Health. 2021; 68(1): 13–27.
  5. Kater KJ, Rohwer J, Londre K. Evaluation of an upper elementary school program to prevent body image, eating, and weight concerns. J Sch Health. 2002; 72(5): 199–204.
  6. McCabe MP, Ricciardelli LA, Karantzas G. Impact of a healthy body image program among adolescent boys on body image, negative affect, and body change strategies. Body Image. 2010; 7(2): 117–123.
  7. Halliwell E, Yager Z, Paraskeva N, et al. Body Image in Primary Schools: A pilot evaluation of a primary school intervention program designed by teachers to improve children's body satisfaction. Body Image. 2016; 19: 133–141.
  8. Gillen M, Lefkowitz E, Shearer C. Does Body Image Play a Role in Risky Sexual Behavior and Attitudes? Journal of Youth and Adolescence. 2006; 35(2): 230–242.
  9. Merianos A, King K, Vidourek R. Body Image Satisfaction and Involvement in Risky Sexual Behaviors Among University Students. Sexuality & Culture. 2013; 17(4): 617–630.
  10. Ricciardelli L, McCabe M. Children's body image concerns and eating disturbance. Clinical Psychology Review. 2001; 21(3): 325–344.
  11. Głębocka A, Kulbata J. Wizerunek ciała: Portret Polek. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005 : Opole.
  12. Banfield SS, McCabe MP. An evaluation of the construct of body image. Adolescence. 2002; 37(146): 373–393.
  13. Borzucka-Sitkiewicz K. Kształtowanie pozytywnego wizerunku ciała jako element profilaktyki zaburzeń zdrowia somatycznego i psychospołecznego. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2013 : 55–78.
  14. Myers P, Biocca F. The Elastic Body Image: The Effect of Television Advertising and Programming on Body Image Distortions in Young Women. Journal of Communication. 2006; 42(3): 108–133.
  15. Chrisler J. Feminist Psychology and the “Body Problem”. Psychology of Women Quarterly. 2011; 35(4): 648–654.
  16. Winter VR, Ward M, Pilgrim S, et al. Want to improve sexual health education for girls? Include body image. American Journal of Sexuality Education. 2019; 14(2): 152–164.
  17. Nitsch K, Prajs E, Kurpisz J, et al. Obraz ciała i jego zaburzenia. Aspekty teoretyczne wybranych jednostek psychopatologicznych. Psychiatria i Psychologia Kliniczna. 2012; 12(3): 176S–182S.
  18. Mirucka, B. Poszukiwanie znaczenia cielesności i ja cielesnego. Przegląd Psychologiczny. 2003; 46(2): 209S–223S.
  19. Raźny, A. Związek wizerunku ciała z dobrostanem i samooceną kobiet w okresie wyłaniającej się dorosłości. Praca magisterska. Uniwersytet Jagielloński; 2019.
  20. Wąsowicz-Kiryło G, Baran T. Wpływ samooceny i dobrostanu ekonomicznego na satysfakcję z życia kobiet i mężczyzn w różnym wieku. Chowanna 2013: 85S–101S.
  21. Dąbkowska M. Obraz własnego ciała u kobiet a satysfakcja seksualna. Przegląd Badań Edukacyjnych. 2016; 2(21): 107.
  22. Fallon EA, Harris BS, Johnson P. Prevalence of body dissatisfaction among a United States adult sample. Eat Behav. 2014; 15(1): 151–158.
  23. Roberts C, Freeman J, Samdal O, et al. International HBSC Study Group. The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: methodological developments and current tensions. Int J Public Health. 2009; 54 Suppl 2: 140–150.
  24. Mazur J, Małkowska-Szkutnik A. Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka, Warszawa. ; 2018.
  25. Alford S, Bridges E, Gonzalez T, et al. Science and success: Sex education and other programs that work to prevent teen pregnancy, HIV, and sexually transmitted infections. Advocates for Youth: 2012 Executive Summary. Washington, DC. ; 2012.
  26. Haberland NA. The case for addressing gender and power in sexuality and HIV education: a comprehensive review of evaluation studies. Int Perspect Sex Reprod Health. 2015; 41(1): 31–42.
  27. Lipowska M, Lipowski M. Original article Polish normalization of the Body Esteem Scale. Health Psychology Report. 2013; 1: 72–81.
  28. Franzoi SL, Shields SA. The Body Esteem Scale: multidimensional structure and sex differences in a college population. J Pers Assess. 1984; 48(2): 173–178.
  29. Grupa Edukatorów Seksualnych „Ponton”. Jak naprawdę wygląda edukacja seksualna w Polsce? Raport. 2009. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/08/Raport2009.pdf (29.06.2021).
  30. Grupa Edukatorów Seksualnych „Ponton”. Raport. „Sprawdzian (z)WDŻ”, czyli jak wygląda edukacja seksualna w polskich szkołach. 2014. https://ponton.org.pl/wp-content/uploads/2018/09/raport_jaka_edukacja_2014_21112014.pdf (28.06.2021).

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp. z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl