dostęp otwarty

Tom 18 (2020): Continuous Publishing
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2020-10-28
Pobierz cytowanie

Osobowość, samoocena, ocena własnego ciała oraz satysfakcja ze związku a konsumpcja pornografii przez kobiety w wieku 18–30 lat

Maja Kwiatkowska, Agnieszka Skorupa1
·
Seksuologia Polska 2020;18.
Afiliacje
  1. Uniwersytet Śląski w Katowicach

dostęp otwarty

Tom 18 (2020): Continuous Publishing
Prace oryginalne
Opublikowany online: 2020-10-28

Streszczenie

Wstęp: Konsumpcja pornografii uznawana zwyczajowo za męską aktywność, staje się obecnie coraz bardziej popularna również wśród kobiet. Zjawisko to nasuwa pytanie o charakterystykę psychologiczną kobiet korzystających z treści pornograficznych. W przeprowadzonym badaniu analizie poddano cechy osobowości, poziom samooceny, ocenę własnego ciała i satysfakcję ze związku w zestawieniu z opinią na temat pornografii oraz częstością korzystania z niej przez kobiety. Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 114 kobiet w wieku 18–30 lat pozostających w związku heteroseksualnym. Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem oprogramowania LimeSurvey. Wykorzystano do niego następujące narzędzia: Skalę Jakości Związku (DAS), Kwestionariusz Osobowości (IPIP-BFM-50), Skalę samooceny (SES), Skalę Oceny Ciała (BES) oraz ankietę własną. Wyniki: Kobiety, które zadeklarowały, że korzystają z pornografii on-line, stanowią 46% badanych. Istotne statystycznie różnice pomiędzy kobietami korzystającymi i niekorzystającymi z pornografii on-line zaobserwowano pod względem stabilności emocjonalnej oraz opinii na temat pornografii. Wykazano również dodatnie korelacje pomiędzy eksplorowanymi zmiennymi a przekonaniami na temat pornografii. Wnioski: Zagadnienie konsumpcji pornografii on-line przez kobiety jest zdecydowanie warte dalszej eksploracji. Z jednej strony przybywa polskich użytkowniczek portali pornograficznych i warto znać nie tylko ryzyko, jakie się z tym wiąże, ale też potencjalny konstruktywny wpływ na odbiorczynie. Z drugiej strony, duża część uzyskanych w badaniu wyników wskazuje na pozytywny odbiór pornografii i jej związek z zasobami kobiet, co stanowi dodatkowy głos w ogólnej dyskusji na temat wpływu pornografii na jej odbiorców.

Streszczenie

Wstęp: Konsumpcja pornografii uznawana zwyczajowo za męską aktywność, staje się obecnie coraz bardziej popularna również wśród kobiet. Zjawisko to nasuwa pytanie o charakterystykę psychologiczną kobiet korzystających z treści pornograficznych. W przeprowadzonym badaniu analizie poddano cechy osobowości, poziom samooceny, ocenę własnego ciała i satysfakcję ze związku w zestawieniu z opinią na temat pornografii oraz częstością korzystania z niej przez kobiety. Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 114 kobiet w wieku 18–30 lat pozostających w związku heteroseksualnym. Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem oprogramowania LimeSurvey. Wykorzystano do niego następujące narzędzia: Skalę Jakości Związku (DAS), Kwestionariusz Osobowości (IPIP-BFM-50), Skalę samooceny (SES), Skalę Oceny Ciała (BES) oraz ankietę własną. Wyniki: Kobiety, które zadeklarowały, że korzystają z pornografii on-line, stanowią 46% badanych. Istotne statystycznie różnice pomiędzy kobietami korzystającymi i niekorzystającymi z pornografii on-line zaobserwowano pod względem stabilności emocjonalnej oraz opinii na temat pornografii. Wykazano również dodatnie korelacje pomiędzy eksplorowanymi zmiennymi a przekonaniami na temat pornografii. Wnioski: Zagadnienie konsumpcji pornografii on-line przez kobiety jest zdecydowanie warte dalszej eksploracji. Z jednej strony przybywa polskich użytkowniczek portali pornograficznych i warto znać nie tylko ryzyko, jakie się z tym wiąże, ale też potencjalny konstruktywny wpływ na odbiorczynie. Z drugiej strony, duża część uzyskanych w badaniu wyników wskazuje na pozytywny odbiór pornografii i jej związek z zasobami kobiet, co stanowi dodatkowy głos w ogólnej dyskusji na temat wpływu pornografii na jej odbiorców.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

pornografia, samoocena i ocena własnego ciała, satysfakcja ze związku, osobowość

Informacje o artykule
Tytuł

Osobowość, samoocena, ocena własnego ciała oraz satysfakcja ze związku a konsumpcja pornografii przez kobiety w wieku 18–30 lat

Czasopismo

Journal of Sexual and Mental Health

Numer

Tom 18 (2020): Continuous Publishing

Typ artykułu

Praca badawcza (oryginalna)

Opublikowany online

2020-10-28

Wyświetlenia strony

1789

Wyświetlenia/pobrania artykułu

391

DOI

10.5603/SP.2020.0004

Rekord bibliograficzny

Seksuologia Polska 2020;18.

Słowa kluczowe

pornografia
samoocena i ocena własnego ciała
satysfakcja ze związku
osobowość

Autorzy

Maja Kwiatkowska
Agnieszka Skorupa

Referencje (21)
  1. Spitzer M. Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie. Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2016.
  2. Największe portale pornograficzne. Z jakich serwisów erotycznych korzystają Polacy [ranking]. 2020. interaktywnie.com.
  3. The 2019 Year in Review. 2019. www.pornhub.com/insights/2019-year-in-review#traffic.
  4. Gola M, Lewczuk K, Skorko M. What Matters: Quantity or Quality of Pornography Use? Psychological and Behavioral Factors of Seeking Treatment for Problematic Pornography Use. J Sex Med. 2016; 13(5): 815–824.
  5. 2017 Year in Review. www.pornhub.com/insights/2017-year-in-review.
  6. 2018 Year in Review. www.pornhub.com/insights/2018-year-in-review..
  7. Lewczuk K, Szmyd J, Skorko M, et al. Treatment seeking for problematic pornography use among women. J Behav Addict. 2017; 6(4): 445–456.
  8. Gerymski R. Czy cechy osobowości są dobrymi predyktorami typu oglądanej pornografii? Analiza związku między cechami osobowości a preferencjami wybranych kategorii pornograficznych. Przegląd seksuologiczny. 2017; 51(3): 2–9.
  9. Egan V, Parmar R. Dirty habits? Online pornography use, personality, obsessionality, and compulsivity. J Sex Marital Ther. 2013; 39(5): 394–409.
  10. Ogińska-Bulik N. Osobowość typu D a ryzyko uzależnienia od czynności. Psychiatria. 2010; 7(1): 11–24.
  11. Kocur D. Wpływ filmu 50 twarzy Greya na postawy wobec praktyk BDSM oraz zachowania seksualne. Seksuologia Polska. 2019; 17: 16–27.
  12. Cranney S. Internet Pornography Use and Sexual Body Image in a Dutch Sample. Int J Sex Health. 2015; 27(3): 316–323.
  13. Kim HK, Davis K. Toward a comprehensive theory of problematic Internet use: Evaluating the role of self-esteem, anxiety, flow, and the self-rated importance of Internet activities. Computers in Human Behavior. 2009; 25(2): 490–500.
  14. Szymanski D, Stewart-Richardson D. Psychological, Relational, and Sexual Correlates of Pornography Use on Young Adult Heterosexual Men in Romantic Relationships. The Journal of Men's Studies. 2014; 22(1): 64–82.
  15. Poulsen FO, Busby DM, Galovan AM. Pornography use: who uses it and how it is associated with couple outcomes. J Sex Res. 2013; 50(1): 72–83.
  16. Krasuski T. Żelazo M. Przekonania kobiet dotyczące oglądania pornografii przez mężczyzn. Seksuologia Polska. 2017; 15(2): 57–62.
  17. Kohut T, Balzarini R, Fisher W, et al. Pornography’s associations with open sexual communication and relationship closeness vary as a function of dyadic patterns of pornography use within heterosexual relationships. Journal of Social and Personal Relationships. 2018; 35(4): 655–676.
  18. Strus W, Cieciuch J. Rowiński T. Polska adaptacja kwestionariusza IPIP-BFM-50 do pomiaru pięciu cech osobowości w ujęciu leksykalnym. RocznikiPsychologiczne/Annals of Psychology. 2014; 17(2): 327–346.
  19. Łaguna M, Lachowicz-Tabaczek K, Dzwonkowska I. Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga–polska adaptacja metody. Psychologia społeczna. 2007; 2(02): 164–176.
  20. Lipowska M, Lipowski M. Polish normalization of the body esteem scale. Health Psychology Report. 2013; 1(1): 72–81.
  21. Hald GM, Malamuth NN. Experimental effects of exposure to pornography: the moderating effect of personality and mediating effect of sexual arousal. Arch Sex Behav. 2015; 44(1): 99–109.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp. z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl