dostęp otwarty
Edukacja seksualna osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie szkolnym
dostęp otwarty
Streszczenie
WSTĘP: Celem niniejszego artykułu jest opisanie założeń edukacji seksualnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie szkolnym. Sytuacja ta jest wynikiem aktualnie obowiązujących rozporządzeń i ustaw odnoszących się zarówno do warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną, jak i realizacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”.
MATERIAŁ I METODY: Analiza treści rozporządzeń odnoszących się zarówno do sytuacji ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej a także realizacji przedmiotu „wychowania do życia w rodzinie”.
WYNIKI: Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej podlega tym samym rozporządzeniom odnoszącym się do edukacji seksualnej co uczeń bez niepełnosprawności. Realizuje te same treści, co pozostali uczniowie w tym samym wymiarze godzin.
WNIOSKI: Treści realizowane w ramach przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie” w przypadku uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną wymagają konkretyzacji, zastosowania metod aktywizujących, przygotowania odpowiednich materiałów dydaktycznych i pakietów edukacyjnych. Niezwykle ważna jest również osoba edukatorki/a, którzy oprócz posiadania osobistych kompetencji i wiedzy z zakresu omawianego tematu powinni posiadać wiedzę na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Streszczenie
WSTĘP: Celem niniejszego artykułu jest opisanie założeń edukacji seksualnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie szkolnym. Sytuacja ta jest wynikiem aktualnie obowiązujących rozporządzeń i ustaw odnoszących się zarówno do warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną, jak i realizacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”.
MATERIAŁ I METODY: Analiza treści rozporządzeń odnoszących się zarówno do sytuacji ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej a także realizacji przedmiotu „wychowania do życia w rodzinie”.
WYNIKI: Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej podlega tym samym rozporządzeniom odnoszącym się do edukacji seksualnej co uczeń bez niepełnosprawności. Realizuje te same treści, co pozostali uczniowie w tym samym wymiarze godzin.
WNIOSKI: Treści realizowane w ramach przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie” w przypadku uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną wymagają konkretyzacji, zastosowania metod aktywizujących, przygotowania odpowiednich materiałów dydaktycznych i pakietów edukacyjnych. Niezwykle ważna jest również osoba edukatorki/a, którzy oprócz posiadania osobistych kompetencji i wiedzy z zakresu omawianego tematu powinni posiadać wiedzę na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Słowa kluczowe
edukacja seksualna, wychowanie do życia w rodzinie, uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Tytuł
Edukacja seksualna osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną w systemie szkolnym
Czasopismo
Journal of Sexual and Mental Health
Numer
Typ artykułu
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online
2015-03-06
Wyświetlenia strony
1509
Wyświetlenia/pobrania artykułu
8201
Rekord bibliograficzny
Seksuologia Polska 2014;12(2).
Słowa kluczowe
edukacja seksualna
wychowanie do życia w rodzinie
uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Autorzy
Marzena Buchnat
Katarzyna Waszyńska