dostęp otwarty

Tom 16, Nr 4 (2019)
Artykuł przeglądowy
Opublikowany online: 2019-09-09
Pobierz cytowanie

Model SCERTS w terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Julita Siemiątkowska-Sujka1
Psychiatria 2019;16(4):247-254.
Afiliacje
  1. Instytut, Aleja Dzieci Polskich 20, 04-730 Warszawa, Polska

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 4 (2019)
Artykuły przeglądowe
Opublikowany online: 2019-09-09

Streszczenie

Z roku na rok rośnie liczba dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Tym samym potrzeba coraz to nowszych metod terapeutycznych do pracy z tą grupą dzieci. W 2006 roku w Stanach Zjednoczonych dr Prizant, dr Amy Wetherby, Emily Rubin oraz Amy Laurent stworzyli nowatorski trój-czynnikowy model do pracy z dziećmi z autyzmem, w skrócie nazywany the SCERTS Model. Głównym celem tego modelu jest wzrost szeroko rozumianych społeczno – językowych kompetencji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (CZR). Wśród głównych czynników modelu SCERTS wyróżniono trzy komponenty: 1) komponent Komunikacji Społecznej (ang. Social Communication), 2) komponent Równowagi Emocjonalnej (ang. Emotional Regulation), 3) komponent Wsparcia w Interakcjach (ang. Transactional Support). Model ten skierowany jest głównie do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.

Streszczenie

Z roku na rok rośnie liczba dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Tym samym potrzeba coraz to nowszych metod terapeutycznych do pracy z tą grupą dzieci. W 2006 roku w Stanach Zjednoczonych dr Prizant, dr Amy Wetherby, Emily Rubin oraz Amy Laurent stworzyli nowatorski trój-czynnikowy model do pracy z dziećmi z autyzmem, w skrócie nazywany the SCERTS Model. Głównym celem tego modelu jest wzrost szeroko rozumianych społeczno – językowych kompetencji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (CZR). Wśród głównych czynników modelu SCERTS wyróżniono trzy komponenty: 1) komponent Komunikacji Społecznej (ang. Social Communication), 2) komponent Równowagi Emocjonalnej (ang. Emotional Regulation), 3) komponent Wsparcia w Interakcjach (ang. Transactional Support). Model ten skierowany jest głównie do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, model SCERTS, komunikacja społeczna, równowaga emocjonalna, wsparcie w interakcjach

Informacje o artykule
Tytuł

Model SCERTS w terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Czasopismo

Psychiatria

Numer

Tom 16, Nr 4 (2019)

Typ artykułu

Artykuł przeglądowy

Strony

247-254

Opublikowany online

2019-09-09

Wyświetlenia strony

1177

Wyświetlenia/pobrania artykułu

1219

Rekord bibliograficzny

Psychiatria 2019;16(4):247-254.

Słowa kluczowe

autyzm
zaburzenia ze spektrum autyzmu
model SCERTS
komunikacja społeczna
równowaga emocjonalna
wsparcie w interakcjach

Autorzy

Julita Siemiątkowska-Sujka

Referencje (14)
  1. Goldstein S, Naglieri J, Ozonoff S. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017: 39.
  2. Elsabbagh M, Divan G, Koh YJ, et al. Global prevalence of autism and other pervasive developmental disorders. Autism Res. 2012; 5(3): 160–179.
  3. Howlin P, Asgharian A. The diagnosis of autism and Asperger syndrome: findings from a survey of 770 families. Dev Med Child Neurol. 1999; 41(12): 834–839.
  4. Lockyer L, Rutter M. A five- to fifteen-year follow-up study of infantile psychosis. Br J Psychiatry. 1969; 115(525): 865–882.
  5. Prizant B, Fields-Meyer T. Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Wydawnictwo Jagiellońskie, Kraków 2015.
  6. Prizant B, Wetherby A, Rubin M, Laurent A, Rydell P. The SCERTS Model. A comprehensive eductional approach for children with autism spectrum disorders. Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore 2006.
  7. Howlin P, Baron-Cohen S, Hadwin J. Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo: JAK, Kraków 2010.
  8. Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej (PSTIS): Modulacja Sensoryczna – Neurobiologiczny Proces od Narodzin do Starości – modulacja sensoryczna w perspektywie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Warszawa, 2018: Przyrowski Z, Autyzm czy zaburzenia przetwarzania sensorycznego – dylemat diagnostyczny. Materiały pokonferencyjne, s. 25.
  9. Ben-Sasson A, Carter AS, Briggs-Gowan MJ. Sensory over-responsivity in elementary school: prevalence and social-emotional correlates. J Abnorm Child Psychol. 2009; 37(5): 705–716.
  10. Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej (PSTIS): Modulacja Sensoryczna – Neurobiologiczny Proces od Narodzin do Starości – modulacja sensoryczna w perspektywie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Warszawa, 2018: Marta Wiśniewska, Trudne Zachowania z perspektywy modulacji sensorycznej w zaburzeniach rozwojowych. Materiały pokonferencyjne.
  11. Goldstein S, Naglieri J, Ozonoff S. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017: 180.
  12. Frith U. Autyzm wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2016.
  13. Pittman C, Karle E. Zalękniony mózg. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
  14. Fundacja „Być Bliżej Siebie”: Przełomowe Strategie dla Autyzmu. Wprowadzenie do Programu Son-Rise. Raun Kaufman. Warszawa, 2016. Materiały pokonferencyjne.

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl