dostęp otwarty
Model SCERTS w terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Instytut, Aleja Dzieci Polskich 20, 04-730 Warszawa, Polska
dostęp otwarty
Streszczenie
Z roku na rok rośnie liczba dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Tym samym potrzeba coraz to nowszych metod terapeutycznych do pracy z tą grupą dzieci. W 2006 roku w Stanach Zjednoczonych dr Prizant, dr Amy Wetherby, Emily Rubin oraz Amy Laurent stworzyli nowatorski trój-czynnikowy model do pracy z dziećmi z autyzmem, w skrócie nazywany the SCERTS Model. Głównym celem tego modelu jest wzrost szeroko rozumianych społeczno – językowych kompetencji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (CZR). Wśród głównych czynników modelu SCERTS wyróżniono trzy komponenty: 1) komponent Komunikacji Społecznej (ang. Social Communication), 2) komponent Równowagi Emocjonalnej (ang. Emotional Regulation), 3) komponent Wsparcia w Interakcjach (ang. Transactional Support). Model ten skierowany jest głównie do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.
Streszczenie
Z roku na rok rośnie liczba dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Tym samym potrzeba coraz to nowszych metod terapeutycznych do pracy z tą grupą dzieci. W 2006 roku w Stanach Zjednoczonych dr Prizant, dr Amy Wetherby, Emily Rubin oraz Amy Laurent stworzyli nowatorski trój-czynnikowy model do pracy z dziećmi z autyzmem, w skrócie nazywany the SCERTS Model. Głównym celem tego modelu jest wzrost szeroko rozumianych społeczno – językowych kompetencji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju (CZR). Wśród głównych czynników modelu SCERTS wyróżniono trzy komponenty: 1) komponent Komunikacji Społecznej (ang. Social Communication), 2) komponent Równowagi Emocjonalnej (ang. Emotional Regulation), 3) komponent Wsparcia w Interakcjach (ang. Transactional Support). Model ten skierowany jest głównie do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.
Słowa kluczowe
autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, model SCERTS, komunikacja społeczna, równowaga emocjonalna, wsparcie w interakcjach
Tytuł
Model SCERTS w terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Czasopismo
Numer
Typ artykułu
Artykuł przeglądowy
Strony
247-254
Opublikowany online
2019-09-09
Wyświetlenia strony
1177
Wyświetlenia/pobrania artykułu
1219
Rekord bibliograficzny
Psychiatria 2019;16(4):247-254.
Słowa kluczowe
autyzm
zaburzenia ze spektrum autyzmu
model SCERTS
komunikacja społeczna
równowaga emocjonalna
wsparcie w interakcjach
Autorzy
Julita Siemiątkowska-Sujka
- Goldstein S, Naglieri J, Ozonoff S. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017: 39.
- Elsabbagh M, Divan G, Koh YJ, et al. Global prevalence of autism and other pervasive developmental disorders. Autism Res. 2012; 5(3): 160–179.
- Howlin P, Asgharian A. The diagnosis of autism and Asperger syndrome: findings from a survey of 770 families. Dev Med Child Neurol. 1999; 41(12): 834–839.
- Lockyer L, Rutter M. A five- to fifteen-year follow-up study of infantile psychosis. Br J Psychiatry. 1969; 115(525): 865–882.
- Prizant B, Fields-Meyer T. Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm. Wydawnictwo Jagiellońskie, Kraków 2015.
- Prizant B, Wetherby A, Rubin M, Laurent A, Rydell P. The SCERTS Model. A comprehensive eductional approach for children with autism spectrum disorders. Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore 2006.
- Howlin P, Baron-Cohen S, Hadwin J. Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo: JAK, Kraków 2010.
- Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej (PSTIS): Modulacja Sensoryczna – Neurobiologiczny Proces od Narodzin do Starości – modulacja sensoryczna w perspektywie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Warszawa, 2018: Przyrowski Z, Autyzm czy zaburzenia przetwarzania sensorycznego – dylemat diagnostyczny. Materiały pokonferencyjne, s. 25.
- Ben-Sasson A, Carter AS, Briggs-Gowan MJ. Sensory over-responsivity in elementary school: prevalence and social-emotional correlates. J Abnorm Child Psychol. 2009; 37(5): 705–716.
- Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej (PSTIS): Modulacja Sensoryczna – Neurobiologiczny Proces od Narodzin do Starości – modulacja sensoryczna w perspektywie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Warszawa, 2018: Marta Wiśniewska, Trudne Zachowania z perspektywy modulacji sensorycznej w zaburzeniach rozwojowych. Materiały pokonferencyjne.
- Goldstein S, Naglieri J, Ozonoff S. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017: 180.
- Frith U. Autyzm wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2016.
- Pittman C, Karle E. Zalękniony mózg. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
- Fundacja „Być Bliżej Siebie”: Przełomowe Strategie dla Autyzmu. Wprowadzenie do Programu Son-Rise. Raun Kaufman. Warszawa, 2016. Materiały pokonferencyjne.