Iwona Patejuk-Mazurek Raport z programu edukacyjnego dla pacjentów chorych na schizofrenię, leczonych olanzapiną: „Zapobieganie nawrotom i rozpoznawanie objawów zwiastunowych”

Iwona Patejuk-Mazurek

Klinika Psychiatrii Oddziału Fizjoterapii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza

Raport z programu edukacyjnego dla pacjentów chorych na schizofrenię, leczonych olanzapiną: „Zapobieganie nawrotom i rozpoznawanie objawów zwiastunowych”

Wstęp

Schizofrenia jest chorobą, która przebiega epizodycznie (u ok. 45% chorych), z okresami remisji i nawrotów. Około 50% uzyskuje poprawę zdrowia, mimo utrzymujących się objawów, a funkcjonowanie jest zadowalające, prawie 20% pacjentów przez większość czasu funkcjonuje zaś prawie na poziomie osób zdrowych. Ogółem 60−70% leczonych pacjentów osiąga tak zwaną remisję społeczną. Jednak 25−30% chorych funkcjonuje bardzo źle, z czego 10% wymaga stałej opieki instytucjonalnej (DPS, ZOL). Nawroty choroby powodują także, że około 10% pacjentów umiera w wyniku podjętych prób samobójczych. Schizofrenia dotyka więc nie tylko samego pacjenta, ale też jego bliskich. W kontekście społecznym, zaburza relacje interpersonalne, doprowadzając do izolacji, a nawet wykluczenia społecznego. Dlatego bardzo ważne jest posiadanie przez chorego i jego bliskich wiedzy na temat objawów poprzedzających nawrót choroby i czynników, które mogą go powodować. Takie wsparcie może pomóc choremu i jego bliskim zauważyć zbliżające się pogorszenie samopoczucia i w odpowiednim momencie zwrócić się do psychiatry, aby zapobiec rozwinięciu się pełnoobjawowego epizodu psychozy. Ponieważ schizofrenia powoduje też zaburzenia w funkcjonowaniu poznawczym (uwaga, pamięć, funkcje wzrokowo-przestrzenne), działania edukacyjne powinny być prowadzone już od I epizodu psychotycznego i kontynuowane przez kolejne nawroty. Powinny obejmować nie tylko pacjentów, ale także ich bliskich.

Poniżej przedstawiono raport z programu edukacyjnego dla chorych na schizofrenię na temat nawrotów choroby i objawów zwiastunowych. Podstawową wartością tego badania jest duża grupa pacjentów poddana ocenie i analizie.

Cel i metody

Badanie prowadzono w warunkach ambulatoryjnych, obejmowało chorych leczonych olanzapiną z powodu schizofrenii (F20 wg ICD-10), którzy w ocenie lekarza prowadzącego wymagali poszerzenia wiedzy w zakresie objawów zwiastunowych i nawrotów choroby. Spotkania edukacyjne składały się z dwóch lub trzech wizyty, planowanych w ramach rutynowej opieki psychiatrycznej (stan psychiczny), materiałów edukacyjnych, które lekarz przekazywał pacjentowi i na ich podstawie przeprowadzał rozmowy oraz zachęcał do zapoznania się z nimi między spotkaniami, a także z ankiety obserwacji wypełnianej przez psychiatrę.

Główny cel to przekazanie wiedzy i ocena przeprowadzonej edukacji o chorobie, czynnikach powodujących nawrót psychozy i objawach o tym świadczących (zwiastunowych) oraz określenie wraz z pacjentem charakterystycznych dla niego symptomów pogorszenia zdrowia i funkcjonowania.

I wizyta – dane demograficzne i o przebiegu choroby, ocena wiedzy pacjenta ze znajomości czynników powodujących pogorszenie samopoczucia oraz przekazanie materiałów edukacyjnych z prośbą o zapoznanie się z nimi, celem omówienia na następnym spotkaniu.

II wizyta – ocena stanu wiedzy pacjenta na tematy omawiane w czasie I wizyty i zawarte w materiałach edukacyjnych. Wyjaśnienie zgłaszanych wątpliwości.

III wizyta – ponowna ocena zakresu wiedzy pacjenta dotyczącej nawrotów oraz możliwych objawów zwiastunowych, zmiany jego podejścia do omawianych wcześniej tematów. Prośba o udzielenie opinii na temat korzyści odniesionych z uczestnictwa w tym programie edukacyjnym.

Raport zawiera analizę ankiet uzyskanych od 113 lekarzy psychiatrów w ogólnopolskim badaniu, którzy przeprowadzili obserwację 6382 pacjentów.

Wyniki

Dane demograficzne

W programie uczestniczyli praktycznie w równym odsetku kobiety i mężczyźni. W większości byli to pacjenci pomiędzy 31. a 60. rż. (ok. 76%), chorujący od 5−10 lat (26%), równoliczne grupy były z czasem choroby do 5 lat, między 10 a 15 lat oraz 15−20 lat (ok. 16%). Wykształcenie zawodowe miało 40% badanych (największy odsetek), następnie średnie (31%). Porównywalna liczba miała wykształcenie wyższe i podstawowe (po 11%). Największa grupa zamieszkiwała miasta od 50−200 tys. mieszkańców (37%). Najmniej liczna była grupa z miast powyżej 200 tys. mieszkańców (12%). Ponad 75% chorych zamieszkiwała z rodziną, około 17% sami, około 7% – w DPS lub ZOL. Ponad 51% chorych przebywało na rencie lub emeryturze, pracowało 18% (w warunkach chronionych 12%), uczyło się 2,4%.

Wcześniejszy udział w zajęciach edukacyjnych deklarowało 45% chorych: w poradni (ok. 70%), w szpitalu (17%), w środowiskowym domu samopomocy (10%), pozostali w innych miejscach.

Wiedza z zakresu nawrotu choroby i objawów zwiastunowych – ocena

Rozmowy edukacyjne przyczyniły się do wzrostu odsetka osób świadomych tego, że schizofrenia jest chorobą przewlekłą i nawracającą (75% podczas I wizyty v. 99% na III). Mniej świadomi byli przede wszystkim młodsi pacjenci, poniżej 26. rż. (ok. 27%). U osób powyżej 26. rż. przekonanie o tym podczas I wizyty sięgało 75−84%. Po II wizycie ponad 90% chorych po 20. rż. wykazywało taką wiedzę, młodsi w 80% (chi-kwadrat dla p < 0,001). Obok wieku istotne znaczenie miały także długość trwania choroby (powyżej 2 lat leczenia – ponad 75%; p < 0,001) oraz wykształcenie (zawodowe i średnie – 78%, wyższe – 82%; p < 0,001). Edukacja spowodowała nabycie wiedzy we wszystkich grupach, niwelując różnice statystyczne.

W chwili rozpoczęcia programu definicja nawrotu choroby znana była 63% pacjentów. Rozmowy edukacyjne i wiedza z materiałów szkoleniowych sprawiły, że podczas III wizyty znało ją już 92% badanych. Liczba doświadczanych nawrotów zwiększa się wraz z długością trwania choroby, dlatego świadomość tę w 100% posiadały osoby chorujące powyżej 40 lat (już podczas I wizyty). Po edukacji – odsetek ten wynosił powyżej 90% u osób chorujących więcej, jak 10 lat (młodsze osoby deklarowały taką wiedzę w ok. 80%; istotność statystyczna p < 0,001).

Następnie lekarz podawał 8 czynników, które mogą być odpowiedzialne za nawrót choroby, a pacjenci przedstawiali swoje zdanie na ten temat (tab. 1). Widać, że chorzy nawrót choroby najbardziej wiązali z farmakoterapią (F i G), najmniej zaś z chorobą somatyczną i stresami (A i B).

Tabela 1. Czy do czynników powodujących nawrót należą (wizyta I v. III)?

Czynnik powodujący nawrót

Tak (I v. III)

Nie wiem (I v. III)

Nie (I v. III)

A. Stres (np. egzaminy)

46% v. 83%

45% v. 12%

9% v. 5%

B. Choroba somatyczna (np. ciężka grypa)

36% v. 85%

51% v. 11%

13% v. 4%

C. Konflikty w rodzinie i otoczeniu

48% v. 84%

41% v. 10%

9% v. 6%

D. Alkohol, narkotyki

60% v. 88%

31% v. 10%

9% v. 2%

E. Nowa sytuacja życiowa

49% v. 85%

39% v. 10%

9% v. 5%

F. Samodzielne zmniejszanie dawek leków

63% v. 89%

29% v. 8%

8% v. 3%

G. Zaprzestanie przyjmowania leków

63% v. 91%

30% v. 6%

7% v. 3%

H. Niezdrowy tryb życia

49% v. 84%

39% v. 12%

12% v. 4%

Kolejnym znaczeniem, o wyjaśnienie którego pytał lekarz podczas I wizyty, były objawy zwiastunowe. Zaledwie 31% chorych wiedziało, co to jest. Po rozmowach edukacyjnych – 92% pacjentów znało ich definicję, a tylko 8% nie (podczas I wizyty 29%). Najsłabiej zorientowane były osoby z wykształceniem gimnazjalnym, zaś edukacja poprawiła wiedzę na tyle, że wcześniejsze istotności statystyczne w poszczególnych grupach (p < 0,001) wyrównały się.

Następnie badani wybierali z różnych symptomów te, które według nich mogły być objawami zwiastunowymi (tab. 2).

Tabela 2. Czy objawami zwiastunowymi mogą być (wizyty I v. III):

Objawy zwiastunowe

Tak (I v. III)

Nie wiem (I v. III)

Nie (I v. III)

A. Wewnętrzny niepokój

39% v. 87%

56% v. 8%

5% v. 4%

B. Lęk

44% v. 86%

51% v. 8%

5% v. 6%

C. Zmiany nastroju

30% v. 75%

54% v. 17%

16% v. 8%

D. Zaburzenia snu

43% v. 74%

48% v. 19%

9% v. 7%

E. Trudności w skupieniu się

29% v. 71%

59% v. 20%

12% v. 9%

F. Poczucie pustki

39% v. 76%

53% v. 16%

8% v. 8%

G. Zmniejszona energia

35% v. 77%

53% v. 15%

12% v. 8%

H. Izolowanie się

39% v. 76%

52% v. 15%

9% v. 9%

Na początku badania chorzy największym stopniu kojarzyli lęk, jako objaw zwiastunowy nawrotu choroby (44%), zaś w najmniejszym odsetku wiązali z nawrotem zaburzenia funkcji poznawczych (trudności w skupieniu się – 29%) i zmiany nastroju (30%). Edukacja znacząco poprawiła tą wiedzę (większość twierdzących odpowiedzi powyżej 71%).

Poproszono chorych o opinię, czy znajomość objawów zwiastunowych i ich wczesne rozpoznanie mogą zapobiec rozwojowi choroby i pobytowi w szpitalu psychiatrycznym. Podczas I wizyty 45% badanych stwierdziło, że tak, zaprzeczyło tylko około 3%. Po edukacyjnych spotkaniach ich odsetek się nie zmienił, za to ponad 83% liczyła grupa uważająca, że znajomość objawów zwiastunowych może pomóc. Ta opinia była zależna od pozycji zawodowej – pracujący (zawodowo 52% i w warunkach chronionych 59%) uważali tak już podczas I wizyty, zaś na koniec badania stan wiedzy w tym względzie znacznie się poszerzył, a grupą najbardziej zorientowaną były osoby uczące się (podczas I wizyty – wynik najsłabszy 26%, podczas III najlepszy – 95%).

Już podczas I wizyty ponad 75% osób było zdania, że należy regularnie przyjmować leki i zgłaszać się na wizyty kontrolne. Na koniec programu – tego zdania było ponad 98% chorych. Tylko 50% uważało zaś, że nie można samodzielnie zmieniać leczenia (odstawiać, zmieniać dawki). Podczas III wizyty sądziło tak już 80% badanych.

Znacznie zmienił się też pogląd chorych w kwestii orientowania się przez bliskich o chorobie i że stan psychiczny się pogorszył. Z 29% odpowiedzi twierdzących podczas I wizyty i 61% „Nie wiem”, do 66% „Tak” na III spotkaniu (30% odpowiadało „Nie wiem”). Podobnie było, gdy pytano chorych, czy bliscy mogą pomóc, gdy pojawią się objawy zwiastunowe – 41% odpowiedziało twierdząco (47% „Nie wiem”), zaś po zakończeniu spotkań – odpowiednio 75% i 19%. Nieprzekonanych pozostało 5% osób.

Pomimo trzech rozmów wyjaśniających temat objawów zwiastunowych i nawrotów choroby oraz przekazanych materiałów edukacyjnych, po każdej wizycie odsetek chorych odpowiadających prawidłowo oscylował wokół 70%.

Ocena materiałów edukacyjnych

Na zakończenie I wizyty lekarz przekazywał choremu materiały szkoleniowe z prośbą o zapoznanie się z nimi oraz zaznaczenie tematów wymagających wyjaśnienia. Problemy te omawiano w trakcie kolejnych spotkań. Ponad 95% uczestników przeczytało już po I wizycie przekazane materiały. Tylko 2% tego nie zrobiło do końca trwania edukacji. Na zakończenie programu ponad 87% badanych oceniło, że materiały edukacyjne i ich omówienie są im przydatne w radzeniu sobie z chorobą („nie” odpowiedziało około 3%). 86% chorych uznało, że materiały te są ciekawe pod względem zawartych w nich informacji i formy graficznej oraz że są napisane w zrozumiały i przystępny sposób (88%). Mniej niż 3% było odmiennego zdania. Chęć dalszej edukacji wyraziło 76% uczestników, przeciwnych było około 7%.

Ze względu na fakt, że schizofrenia powoduje zaburzenia w funkcjonowaniu poznawczym (pamięć, uwaga), aktywność edukacyjna powinna być prowadzona od I epizodu choroby przez cały czas jej trwania. Potwierdzili to psychiatrzy biorący udział w programie. Według nich 78% chorych wymaga dalszej edukacji.

Podsumowanie

  1. Przedstawione powyżej badanie miało na celu przede wszystkim zwrócenie chorym uwagi na fakt, że schizofrenia jest chorobą przewlekłą, przebiegającą z okresami remisji i nawrotów. W trakcie rozmów edukacyjnych oraz za pomocą przekazywanych materiałów dostarczano pacjentom wiedzy o objawach zwiastunowych i czynnikach mogących spowodować nawrót choroby, by mogli oni lepiej radzić sobie z chorobą.

  2. Zwracano również uwagę na takie zagadnienia, jak potrzeba systematycznego leczenia farmakologicznego i regularnych wizyt u lekarza, a także omawiano rolę dobrej komunikacji pomiędzy lekarzem, pacjentem a jego rodziną, co pomaga we wczesnym wykrywaniu pogorszenia samopoczucia i zapobiega niejednokrotnie hospitalizacji.

  3. W badaniu uczestniczyły zarówno kobiety, jak i mężczyźni, z różnych grup wiekowych i ze zróżnicowanym czasem trwania choroby. Najwięcej było osób mieszkających z rodziną, z wykształceniem zawodowym, przebywających na rencie lub emeryturze. Ponad połowa z nich nie brała wcześniej udziału w zajęciach edukacyjnych.

  4. Pacjenci dobrze ocenili udział w programie (ponad 96%) i przekazane im materiały edukacyjne (95%). Twierdzili, że przekazywane informacje były ciekawe i przydatne w życiu. Ponad 75% deklarowała chęć udziału w kolejnych edycjach.

  5. W opinii lekarzy psychiatrów edukujących swoich pacjentów w trakcie trzech wizyt stwierdzili, że około 80% chorych nadal wymaga oddziaływań edukacyjnych.

Adres do korespondencji:

dr n. med. Iwona Patejuk-Mazurek

Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia

im. prof. Jana Mazurkiewicza

ul. Partyzantów 2/4, 05−802 Pruszków

e-mail: iw150@onet.eu

Regulamin

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Wydawcą serwisu jest VM Media Group sp z o.o., ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk

tel.:+48 58 320 94 94, faks:+48 58 320 94 60, e-mail:  viamedica@viamedica.pl