dostęp otwarty

Tom 23, Nr 3 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2016-01-14
Pobierz cytowanie

Subiektywna ocena pacjentów dotycząca postawy personelu medycznego podstawowej opieki zdrowotnej w świetle satysfakcji z usług medycznych

Agnieszka Strzelecka, Grażyna Nowak-Starz
DOI: 10.5603/PP.2015.0062
·
Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(3):380-385.

dostęp otwarty

Tom 23, Nr 3 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2016-01-14

Streszczenie

Wstęp. Na subiektywną ocenę pacjenta z jakości usług medycznych ma wpływ poziom wykonania danej usługi medycznej, w tym ocena wyglądu gabinetu medycznego, ocena atmosfery panującej w miejscu wykonania danej usługi oraz ocena pracy personelu medycznego.

Cel pracy. Zbadanie subiektywnej oceny pacjentów dotyczącej postawy personelu medycznego podstawowej opieki zdrowotnej w świetle satysfakcji z usług medycznych.

Materiał i metody. Badaniami objęto 422 pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej na terenie województwa świętokrzyskiego. Dokonując analizy statystycznej, użyto testu c2, testu Fishera oraz model regresji logistycznej. Przyjęto poziom istotności testu a < 0,05. Analizę statystyczną wykonano za pomocą oprogramowania statystycznego SAS.

Wyniki. Badani pacjenci wskazali, że na satysfakcję z usług medycznych ma wpływ przebieg wizyty — szczera i przyjacielska rozmowa (69,91%), pozytywny stosunek lekarza do pacjenta (60,90%) oraz stosunek pozostałego personelu medycznego — pielęgniarek. Parametry w modelu regresji logistycznej dla zmiennych stosunek lekarza do pacjenta, sposób przywitania okazały się istotne na poziomie p < 0,001, a stosunek personelu pielęgniarskiego na poziomie p = 0,002. Wyniki analizy regresji logistycznej wykazały, że zmienne te są istotnie związane z pozytywną jakością usług medycznych.

Wnioski. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że na subiektywną ocenę pacjentów dotyczącej postawy personelu medycznego POZ w świetle satysfakcji z usług medycznych istotnie wpływa przebieg wizyty lekarskiej, sposób zachowania się lekarza i pielęgniarek wobec pacjenta.

Streszczenie

Wstęp. Na subiektywną ocenę pacjenta z jakości usług medycznych ma wpływ poziom wykonania danej usługi medycznej, w tym ocena wyglądu gabinetu medycznego, ocena atmosfery panującej w miejscu wykonania danej usługi oraz ocena pracy personelu medycznego.

Cel pracy. Zbadanie subiektywnej oceny pacjentów dotyczącej postawy personelu medycznego podstawowej opieki zdrowotnej w świetle satysfakcji z usług medycznych.

Materiał i metody. Badaniami objęto 422 pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej na terenie województwa świętokrzyskiego. Dokonując analizy statystycznej, użyto testu c2, testu Fishera oraz model regresji logistycznej. Przyjęto poziom istotności testu a < 0,05. Analizę statystyczną wykonano za pomocą oprogramowania statystycznego SAS.

Wyniki. Badani pacjenci wskazali, że na satysfakcję z usług medycznych ma wpływ przebieg wizyty — szczera i przyjacielska rozmowa (69,91%), pozytywny stosunek lekarza do pacjenta (60,90%) oraz stosunek pozostałego personelu medycznego — pielęgniarek. Parametry w modelu regresji logistycznej dla zmiennych stosunek lekarza do pacjenta, sposób przywitania okazały się istotne na poziomie p < 0,001, a stosunek personelu pielęgniarskiego na poziomie p = 0,002. Wyniki analizy regresji logistycznej wykazały, że zmienne te są istotnie związane z pozytywną jakością usług medycznych.

Wnioski. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że na subiektywną ocenę pacjentów dotyczącej postawy personelu medycznego POZ w świetle satysfakcji z usług medycznych istotnie wpływa przebieg wizyty lekarskiej, sposób zachowania się lekarza i pielęgniarek wobec pacjenta.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

satysfakcja; pacjent; podstawowa opieka zdrowotna

Informacje o artykule
Tytuł

Subiektywna ocena pacjentów dotycząca postawy personelu medycznego podstawowej opieki zdrowotnej w świetle satysfakcji z usług medycznych

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 23, Nr 3 (2015)

Strony

380-385

Data publikacji on-line

2016-01-14

DOI

10.5603/PP.2015.0062

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(3):380-385.

Słowa kluczowe

satysfakcja
pacjent
podstawowa opieka zdrowotna

Autorzy

Agnieszka Strzelecka
Grażyna Nowak-Starz

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna