dostęp otwarty

Tom 24, Nr 1 (2016)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2016-06-17
Pobierz cytowanie

Wyniki kwalifikacji kandydatów na studia a osiągnięcia edukacyjne podczas studiów drugiego stopnia na kierunku położnictwo — badanie predykcyjne jednoośrodkowe

Mariusz Panczyk, Jarosława Belowska, Henryk Rebandel, Joanna Gotlib
DOI: 10.5603/PP.2016.0005
·
Problemy Pielęgniarstwa 2016;24(1):25-33.

dostęp otwarty

Tom 24, Nr 1 (2016)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2016-06-17

Streszczenie

Wstęp. Aby w ramach studiów drugiego stopnia kształcić studentów, którzy w przyszłości mają osiągać znaczące sukcesy na wyższych szczeblach kariery zawodowej, konieczne jest dążenie do uzyskania efektywnego sposobu wyboru najlepszych kandydatów.

Cel pracy. Ocena trafności predykcyjnej kryteriów kwalifikacji kandydatów na studia stacjonarne drugiego stopnia na kierunek położnictwo na Wydziale Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM).

Materiał i metody. Przeanalizowano dane dotyczące pięciu roczników studentek (n = 170, 100% kobiet), które rozpoczęły i ukończyły stacjonarne studia drugiego stopnia na kierunku położnictwo w okresie 2008/2009–2013/2014. Zgromadzono dane socjo-demograficzne (wiek, miejscowość pochodzenia, rodzaj zdanej matury, uczelnia, na której ukończono studia I stopnia), wyniki kwalifikacji na studia (średnie ocen ze studiów I stopnia), osiągnięcia w toku studiów drugiego stopnia (średnia z toku studiów oraz z zakresu opieki specjalistycznej). Do predykcji wykorzystano modele regresji wielorakiej; obliczenia w pakiecie STATISTICA 12.5 z modułem „Zestaw PLUS”.

Wyniki. Ukończenie WUM na studiach pierwszego stopnia przyczyniało się do uzyskania przez studenta istotnie lepszych wyników w toku kształcenia na studiach drugiego stopnia. Oba kryteria kwalifikacyjne były istotnymi predyktorami sukcesu w trakcie studiów. Średnia ocen z toku studiów pierwszego stopnia wykazywała silniejszy wpływ na osiągnięcia podczas studiów drugiego stopnia niż wynik testowego egzaminu wstępnego.

Wnioski. 1. Stosowane na WUM kryteria kwalifikacji na studia stacjonarne drugiego stopnia na kierunek położnictwo spełniają założenie trafności predykcyjnej. 2. Koniczne jest dalsze monitorowanie jakości rekrutacji oraz rozszerzenie przyszłych analiz o dane pochodzące ze śledzenia losów zawodowych absolwentów tego kierunku studiów.

Streszczenie

Wstęp. Aby w ramach studiów drugiego stopnia kształcić studentów, którzy w przyszłości mają osiągać znaczące sukcesy na wyższych szczeblach kariery zawodowej, konieczne jest dążenie do uzyskania efektywnego sposobu wyboru najlepszych kandydatów.

Cel pracy. Ocena trafności predykcyjnej kryteriów kwalifikacji kandydatów na studia stacjonarne drugiego stopnia na kierunek położnictwo na Wydziale Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM).

Materiał i metody. Przeanalizowano dane dotyczące pięciu roczników studentek (n = 170, 100% kobiet), które rozpoczęły i ukończyły stacjonarne studia drugiego stopnia na kierunku położnictwo w okresie 2008/2009–2013/2014. Zgromadzono dane socjo-demograficzne (wiek, miejscowość pochodzenia, rodzaj zdanej matury, uczelnia, na której ukończono studia I stopnia), wyniki kwalifikacji na studia (średnie ocen ze studiów I stopnia), osiągnięcia w toku studiów drugiego stopnia (średnia z toku studiów oraz z zakresu opieki specjalistycznej). Do predykcji wykorzystano modele regresji wielorakiej; obliczenia w pakiecie STATISTICA 12.5 z modułem „Zestaw PLUS”.

Wyniki. Ukończenie WUM na studiach pierwszego stopnia przyczyniało się do uzyskania przez studenta istotnie lepszych wyników w toku kształcenia na studiach drugiego stopnia. Oba kryteria kwalifikacyjne były istotnymi predyktorami sukcesu w trakcie studiów. Średnia ocen z toku studiów pierwszego stopnia wykazywała silniejszy wpływ na osiągnięcia podczas studiów drugiego stopnia niż wynik testowego egzaminu wstępnego.

Wnioski. 1. Stosowane na WUM kryteria kwalifikacji na studia stacjonarne drugiego stopnia na kierunek położnictwo spełniają założenie trafności predykcyjnej. 2. Koniczne jest dalsze monitorowanie jakości rekrutacji oraz rozszerzenie przyszłych analiz o dane pochodzące ze śledzenia losów zawodowych absolwentów tego kierunku studiów.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

położnictwo; pomiar edukacyjny; szkolnictwo wyższe; kryteria przyjęć do szkoły

Pliki uzupełniające (1)
Dane uzupełniające
Pobierz
1MB
Informacje o artykule
Tytuł

Wyniki kwalifikacji kandydatów na studia a osiągnięcia edukacyjne podczas studiów drugiego stopnia na kierunku położnictwo — badanie predykcyjne jednoośrodkowe

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 24, Nr 1 (2016)

Strony

25-33

Data publikacji on-line

2016-06-17

DOI

10.5603/PP.2016.0005

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2016;24(1):25-33.

Słowa kluczowe

położnictwo
pomiar edukacyjny
szkolnictwo wyższe
kryteria przyjęć do szkoły

Autorzy

Mariusz Panczyk
Jarosława Belowska
Henryk Rebandel
Joanna Gotlib

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna