dostęp otwarty

Tom 23, Nr 2 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-10-01
Pobierz cytowanie

Ocena przygotowania kandydatów do podjęcia studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo

Mariusz Panczyk, Jarosława Belowska, Aleksander Zarzeka, Joanna Gotlib
DOI: 10.5603/PP.2015.0035
·
Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(2):208-213.

dostęp otwarty

Tom 23, Nr 2 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-10-01

Streszczenie

Wstęp. Kryteria rekrutacyjne powinny trafnie oceniać kompetencje, które są ważne dla efektywnego podjęcia studiów, co może zmniejszać odsetek niepowodzeń wśród studiujących.

Cel. Celem pracy była analiza przygotowania kandydatów do podjęcia studiów I stopnia na kierunku Pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM).

Materiał i metody. 887 studentów kierunku pielęgniarstwo, którzy podjęli studia stacjonarne I stopnia na Wydziale Nauki o Zdrowiu WUM. Analizę prognostyczną wykonano metodą regresji wielorakiej z użyciem siedmiu predyktorów: płeć, wiek, miejscowość ukończenia szkoły średniej, typ egzaminu maturalnego, trzy kryteria stosowane podczas rekrutacji na studia — wynik egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka obcego oraz przedmiotu dodatkowego (biologia, chemia, matematyka, geografia, historia lub WOS). W zależności od testowanego modelu, jako jedną z czterech zmiennych objaśnianych zastosowano średnią ocen uzyskaną po I, II lub III roku studiów oraz na zakończenie studiów.

Wyniki. Każde z trzech stosowanych kryteriów selekcyjnych były istotnym predyktorem sukcesu, zarówno w krótko-, jak i długoterminowej prognozie (betastand. od 0,312 do 0,417). Kandydaci zdający „nową” maturę osiągali istotnie gorsze wyniki kształcenia, niż ci którzy zdawali „stary” egzamin maturalny (betastand. od –0,110 do –0,153). Ponadto, zaobserwowano, że mężczyźni mają istotnie mniejsze szanse na sukces podczas studiowania niż kobiety (bstand. od –0,077 do –0,118).

Wnioski. Stopień przygotowania kandydatów na studia I stopnia na kieruneku pielęgniarstwo jest zadowalający. Stosowane dotychczas kryteria rekrutacyjne wykazują dostateczny poziomem trafności predykcyjnej, ale doskonalenie systemu przyjęć może zmniejszyć odsetek niepowodzeń wśród studiujących kierunek pielęgniarstwo.

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 208–213

Streszczenie

Wstęp. Kryteria rekrutacyjne powinny trafnie oceniać kompetencje, które są ważne dla efektywnego podjęcia studiów, co może zmniejszać odsetek niepowodzeń wśród studiujących.

Cel. Celem pracy była analiza przygotowania kandydatów do podjęcia studiów I stopnia na kierunku Pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM).

Materiał i metody. 887 studentów kierunku pielęgniarstwo, którzy podjęli studia stacjonarne I stopnia na Wydziale Nauki o Zdrowiu WUM. Analizę prognostyczną wykonano metodą regresji wielorakiej z użyciem siedmiu predyktorów: płeć, wiek, miejscowość ukończenia szkoły średniej, typ egzaminu maturalnego, trzy kryteria stosowane podczas rekrutacji na studia — wynik egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka obcego oraz przedmiotu dodatkowego (biologia, chemia, matematyka, geografia, historia lub WOS). W zależności od testowanego modelu, jako jedną z czterech zmiennych objaśnianych zastosowano średnią ocen uzyskaną po I, II lub III roku studiów oraz na zakończenie studiów.

Wyniki. Każde z trzech stosowanych kryteriów selekcyjnych były istotnym predyktorem sukcesu, zarówno w krótko-, jak i długoterminowej prognozie (betastand. od 0,312 do 0,417). Kandydaci zdający „nową” maturę osiągali istotnie gorsze wyniki kształcenia, niż ci którzy zdawali „stary” egzamin maturalny (betastand. od –0,110 do –0,153). Ponadto, zaobserwowano, że mężczyźni mają istotnie mniejsze szanse na sukces podczas studiowania niż kobiety (bstand. od –0,077 do –0,118).

Wnioski. Stopień przygotowania kandydatów na studia I stopnia na kieruneku pielęgniarstwo jest zadowalający. Stosowane dotychczas kryteria rekrutacyjne wykazują dostateczny poziomem trafności predykcyjnej, ale doskonalenie systemu przyjęć może zmniejszyć odsetek niepowodzeń wśród studiujących kierunek pielęgniarstwo.

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 208–213

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

kryteria przyjęcia na studia; studenci pielęgniarstwa; ocena wiadomości; szkolnictwo wyższe

Informacje o artykule
Tytuł

Ocena przygotowania kandydatów do podjęcia studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 23, Nr 2 (2015)

Strony

208-213

Data publikacji on-line

2015-10-01

DOI

10.5603/PP.2015.0035

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(2):208-213.

Słowa kluczowe

kryteria przyjęcia na studia
studenci pielęgniarstwa
ocena wiadomości
szkolnictwo wyższe

Autorzy

Mariusz Panczyk
Jarosława Belowska
Aleksander Zarzeka
Joanna Gotlib

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna