dostęp otwarty

Tom 23, Nr 1 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-07-08
Pobierz cytowanie

Wpływ edukacji diabetologicznej na ocenę jakości życia chorych z cukrzycą typu 2

Anna Chudiak, Katarzyna Lomper, Beata Jankowska-Polańska, Izabella Uchmanowicz
DOI: 10.5603/PP.2015.0001
·
Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(1):1-6.

dostęp otwarty

Tom 23, Nr 1 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-07-08

Streszczenie

Wstęp. Cukrzyca typu 2 jest chorobą przewlekłą rozwijającą się podstępnie przez długie lata bez objawów klinicznych. Powoduje wiele zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu, przez co obniża ocenę jakości życia. Obok farmakoterapii ważnym elementem leczenia pacjenta z cukrzycą jest edukacja diabetologiczna, która ma za zadanie odpowiednio przygotować pacjenta do współuczestniczenia i współpracy w procesie leczenia.

Cel pracy. Celem pracy było zbadanie wpływu edukacji diabetologicznej na ocenę jakości życia chorych z cukrzycą typu 2.

Materiał i metody. Grupa respondentów liczyła 100 osób (56 kobiet i 44 mężczyzn). Wszystkich chorych podczas pobytu poddano zorganizowanej edukacji diabetologicznej. Grupę kontrolną stanowiło 100 pacjentów (57 kobiet i 43 mężczyzn). Do pomiaru oceny jakości życia oraz satysfakcji z leczenia chorych z cukrzycą typu 2 wykorzystano kwestionariusz ogólny SF-36 (Short Form 36) oraz specyficzny ADDQoL (Audit of Diabetes-Dependent Quality of Life).

Wyniki. Choroba wpłynęła na ocenę jakości życia w grupie chorych edukowanych oraz nieedukowanych. Chorzy edukowani lepiej oceniali swoją jakość życia we wszystkich domenach kwestionariusza SF-36 oraz ADDQoL.

Wnioski. Edukacja diabetologiczna pozytywie wpływa na ocenę jakości życia we wszystkich domenach kwestionariusza SF-36 i ADDQoL.

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (1): 1–6

Streszczenie

Wstęp. Cukrzyca typu 2 jest chorobą przewlekłą rozwijającą się podstępnie przez długie lata bez objawów klinicznych. Powoduje wiele zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu, przez co obniża ocenę jakości życia. Obok farmakoterapii ważnym elementem leczenia pacjenta z cukrzycą jest edukacja diabetologiczna, która ma za zadanie odpowiednio przygotować pacjenta do współuczestniczenia i współpracy w procesie leczenia.

Cel pracy. Celem pracy było zbadanie wpływu edukacji diabetologicznej na ocenę jakości życia chorych z cukrzycą typu 2.

Materiał i metody. Grupa respondentów liczyła 100 osób (56 kobiet i 44 mężczyzn). Wszystkich chorych podczas pobytu poddano zorganizowanej edukacji diabetologicznej. Grupę kontrolną stanowiło 100 pacjentów (57 kobiet i 43 mężczyzn). Do pomiaru oceny jakości życia oraz satysfakcji z leczenia chorych z cukrzycą typu 2 wykorzystano kwestionariusz ogólny SF-36 (Short Form 36) oraz specyficzny ADDQoL (Audit of Diabetes-Dependent Quality of Life).

Wyniki. Choroba wpłynęła na ocenę jakości życia w grupie chorych edukowanych oraz nieedukowanych. Chorzy edukowani lepiej oceniali swoją jakość życia we wszystkich domenach kwestionariusza SF-36 oraz ADDQoL.

Wnioski. Edukacja diabetologiczna pozytywie wpływa na ocenę jakości życia we wszystkich domenach kwestionariusza SF-36 i ADDQoL.

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (1): 1–6

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

cukrzyca typu 2; jakość życia; edukacja zdrowotna

Informacje o artykule
Tytuł

Wpływ edukacji diabetologicznej na ocenę jakości życia chorych z cukrzycą typu 2

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 23, Nr 1 (2015)

Strony

1-6

Data publikacji on-line

2015-07-08

DOI

10.5603/PP.2015.0001

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(1):1-6.

Słowa kluczowe

cukrzyca typu 2
jakość życia
edukacja zdrowotna

Autorzy

Anna Chudiak
Katarzyna Lomper
Beata Jankowska-Polańska
Izabella Uchmanowicz

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna