dostęp otwarty

Tom 23, Nr 2 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-10-01
Pobierz cytowanie

Ocena wiedzy i postaw pielęgniarek na temat praktyki zawodowej opartej na dowodach naukowych

Joanna Gotlib, Jarosława Belowska, Halina Żmuda-Trzebiatowska, Barbara Kot-Doniec, Mariusz Panczyk, Aleksander Zarzeka
DOI: 10.5603/PP.2015.0030
·
Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(2):177-182.

dostęp otwarty

Tom 23, Nr 2 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-10-01

Streszczenie

Wstęp. Nowoczesna praktyka pielęgniarska, zapewniająca najefektywniejszą opiekę oraz bezpieczeństwo pacjenta, powinna być oparta na dowodach naukowych.

Cel. Celem pracy była analiza wiedzy i postaw pielęgniarek wobec praktyki opartej na dowodach naukowych (EBNP, Evidence-Based Nursing Practice).

Materiał i metody. 548 pielęgniarek przystępujących do egzaminów państwowych (CKPPiP) w sesji wiosennej 2014 roku — 74% kobiet. Odsetek zwrotu ankiet — 37%. Średnia wieku — 42 lata (min. 35, maks. 56, SD = 8,455). Wykształcenie: 31% — tytuł magistra, 22% — średnie medyczne, 17% — licencjat. Staż pracy — 16,9 roku (min. 10, maks. 37, SD = 4,979). 280 (51%) badanych zatrudniona w sektorze publicznym, 56% —w ramach umowy o pracę. Miejsce pracy: 30% — oddział szpitala miejskiego, 16% — oddział szpitala klinicznego, starsze pielęgniarki: 22%. Dobrowolne badania ankietowe. Anonimowy, standaryzowany kwestionariusz Evidence-Based Practice Profile Questionnaire (Australia). Analiza rzetelności kwestionariusza, statystyka opisowa.

Wyniki. Współczynnik Alfa Cronbacha: 0,905. 42% zna znaczenie terminu Evidence-based Practice (EBP), a dla 34% EBP stanowi nowoczesny model wykonywania zawodu. 36% zamierza korzystać z literatury naukowej w celu aktualizacji wiedzy, 41% twierdzi, że doniesienia naukowe są przydatne w praktyce zawodowej, a 33% twierdzi, że zastosowanie EBP poprawia jakość praktyki zawodowej. 39% twierdzi, że w praktyce zawodowej niektóre wymogi EBP mogą mieć ograniczone zastosowanie ze względów obiektywnych, 4% rozumie znaczenie pojęć: ryzyko względne, ryzyko bezwzględne oraz istotność statystyczna.

Wnioski.

  1. Zastosowany kwestionariusz jest efektywnym narzędziem do pomiaru wiedzy i postaw pielęgniarek wobec EBNP.
  2. Postawy pielęgniarek wobec EBNP są pozytywne, jednakże wiedza na temat wymaga uzupełnienia.
  3. Trudności w wykorzystywaniu EBNP w codziennej pracy mają charakter obiektywny i wymagają zmian rozwiązań systemowych w pracy pielęgniarek. 

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 177–182

Streszczenie

Wstęp. Nowoczesna praktyka pielęgniarska, zapewniająca najefektywniejszą opiekę oraz bezpieczeństwo pacjenta, powinna być oparta na dowodach naukowych.

Cel. Celem pracy była analiza wiedzy i postaw pielęgniarek wobec praktyki opartej na dowodach naukowych (EBNP, Evidence-Based Nursing Practice).

Materiał i metody. 548 pielęgniarek przystępujących do egzaminów państwowych (CKPPiP) w sesji wiosennej 2014 roku — 74% kobiet. Odsetek zwrotu ankiet — 37%. Średnia wieku — 42 lata (min. 35, maks. 56, SD = 8,455). Wykształcenie: 31% — tytuł magistra, 22% — średnie medyczne, 17% — licencjat. Staż pracy — 16,9 roku (min. 10, maks. 37, SD = 4,979). 280 (51%) badanych zatrudniona w sektorze publicznym, 56% —w ramach umowy o pracę. Miejsce pracy: 30% — oddział szpitala miejskiego, 16% — oddział szpitala klinicznego, starsze pielęgniarki: 22%. Dobrowolne badania ankietowe. Anonimowy, standaryzowany kwestionariusz Evidence-Based Practice Profile Questionnaire (Australia). Analiza rzetelności kwestionariusza, statystyka opisowa.

Wyniki. Współczynnik Alfa Cronbacha: 0,905. 42% zna znaczenie terminu Evidence-based Practice (EBP), a dla 34% EBP stanowi nowoczesny model wykonywania zawodu. 36% zamierza korzystać z literatury naukowej w celu aktualizacji wiedzy, 41% twierdzi, że doniesienia naukowe są przydatne w praktyce zawodowej, a 33% twierdzi, że zastosowanie EBP poprawia jakość praktyki zawodowej. 39% twierdzi, że w praktyce zawodowej niektóre wymogi EBP mogą mieć ograniczone zastosowanie ze względów obiektywnych, 4% rozumie znaczenie pojęć: ryzyko względne, ryzyko bezwzględne oraz istotność statystyczna.

Wnioski.

  1. Zastosowany kwestionariusz jest efektywnym narzędziem do pomiaru wiedzy i postaw pielęgniarek wobec EBNP.
  2. Postawy pielęgniarek wobec EBNP są pozytywne, jednakże wiedza na temat wymaga uzupełnienia.
  3. Trudności w wykorzystywaniu EBNP w codziennej pracy mają charakter obiektywny i wymagają zmian rozwiązań systemowych w pracy pielęgniarek. 

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 177–182

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

badania naukowe; opieka pielęgniarska; rozwój zawodowy

Informacje o artykule
Tytuł

Ocena wiedzy i postaw pielęgniarek na temat praktyki zawodowej opartej na dowodach naukowych

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 23, Nr 2 (2015)

Strony

177-182

Data publikacji on-line

2015-10-01

DOI

10.5603/PP.2015.0030

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(2):177-182.

Słowa kluczowe

badania naukowe
opieka pielęgniarska
rozwój zawodowy

Autorzy

Joanna Gotlib
Jarosława Belowska
Halina Żmuda-Trzebiatowska
Barbara Kot-Doniec
Mariusz Panczyk
Aleksander Zarzeka

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna