dostęp otwarty

Tom 23, Nr 2 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-10-01
Pobierz cytowanie

Adaptacja kulturowa Skali Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich i rzetelności pomiaru

Magdalena Brodowicz, Danuta Zarzycka
DOI: 10.5603/PP.2015.0029
·
Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(2):171-176.

dostęp otwarty

Tom 23, Nr 2 (2015)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2015-10-01

Streszczenie

Wstęp/Cel. Celem badania była adaptacja skali przeznaczonej do oceny rozwoju kompetencji pielęgniarskich u studentów pielęgniarstwa (ACS, Ascent to Nursing Competence Scale) i określenie rzetelności pomiaru z jej wykorzystaniem. Proponowana polska nazwa kwestionariusza to: Skala Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich. W skład skali wchodzą trzy obszary, dotyczące aktywności zawodowej studenta pielęgniarstwa. Pierwszy obszar bada współpracę w relacji student–opiekun/nauczyciel (W1–W6), drugi ocenia potrzebę przynależności studenta do grupy (B1–B17), trzeci obszar pozwala na ocenę wiedzy i umiejętności zawodowych studenta pielęgniarstwa (L1–L13). Zgodnie ze wskazaniem autora skali może ona być stosowana do badania rozwoju kompetencji pielęgniarskich nie tylko studentów pielęgniarstwa, ale również pozwala na ocenę kompetencji zawodowych już pracujących pielęgniarek.

Materiał i metody. Badaniem objęto 103 studentów pielęgniarstwa pierwszego roku studiów magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Wyniki. Zastosowana procedura adaptacyjna pozwala na wykazanie, że adaptowana skala spełnia kryteria rzetelności psychometrycznej na akceptowanym poziomie. Trzy obszary wchodzące w skład Skali Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich cechuje umiarkowana rzetelność i podobieństwo teoretyczne do wersji oryginalnej.

Wnioski. Badania wskazują, że polskojęzyczna wersja narzędzia badawczego ACS to proste w użyciu i skutecznie różnicujące podmioty badane narzędzie diagnostyczne służące do oceny rozwoju kompetencji pielęgniarskich. Trzy obszary adaptowanego narzędzia: współpraca studenta–pielęgniarki z opiekunem/nauczycielem (W1–W6), potrzeba przynależności studenta–pielęgniarki do grupy (B1–B17), wiedza i umiejętności studenta–pielęgniarki (L1–L13), mogą znaleźć zastosowanie w badaniach oryginalnych i replikacyjnych oraz wspomagać monitorowanie rozwoju efektów kształcenia studentów pielęgniarstwa.

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 171–176

Streszczenie

Wstęp/Cel. Celem badania była adaptacja skali przeznaczonej do oceny rozwoju kompetencji pielęgniarskich u studentów pielęgniarstwa (ACS, Ascent to Nursing Competence Scale) i określenie rzetelności pomiaru z jej wykorzystaniem. Proponowana polska nazwa kwestionariusza to: Skala Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich. W skład skali wchodzą trzy obszary, dotyczące aktywności zawodowej studenta pielęgniarstwa. Pierwszy obszar bada współpracę w relacji student–opiekun/nauczyciel (W1–W6), drugi ocenia potrzebę przynależności studenta do grupy (B1–B17), trzeci obszar pozwala na ocenę wiedzy i umiejętności zawodowych studenta pielęgniarstwa (L1–L13). Zgodnie ze wskazaniem autora skali może ona być stosowana do badania rozwoju kompetencji pielęgniarskich nie tylko studentów pielęgniarstwa, ale również pozwala na ocenę kompetencji zawodowych już pracujących pielęgniarek.

Materiał i metody. Badaniem objęto 103 studentów pielęgniarstwa pierwszego roku studiów magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Wyniki. Zastosowana procedura adaptacyjna pozwala na wykazanie, że adaptowana skala spełnia kryteria rzetelności psychometrycznej na akceptowanym poziomie. Trzy obszary wchodzące w skład Skali Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich cechuje umiarkowana rzetelność i podobieństwo teoretyczne do wersji oryginalnej.

Wnioski. Badania wskazują, że polskojęzyczna wersja narzędzia badawczego ACS to proste w użyciu i skutecznie różnicujące podmioty badane narzędzie diagnostyczne służące do oceny rozwoju kompetencji pielęgniarskich. Trzy obszary adaptowanego narzędzia: współpraca studenta–pielęgniarki z opiekunem/nauczycielem (W1–W6), potrzeba przynależności studenta–pielęgniarki do grupy (B1–B17), wiedza i umiejętności studenta–pielęgniarki (L1–L13), mogą znaleźć zastosowanie w badaniach oryginalnych i replikacyjnych oraz wspomagać monitorowanie rozwoju efektów kształcenia studentów pielęgniarstwa.

Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 171–176

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

pielęgniarka; kompetencje zawodowe; Skala Rozwoju Kompetencji

Informacje o artykule
Tytuł

Adaptacja kulturowa Skali Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich i rzetelności pomiaru

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 23, Nr 2 (2015)

Strony

171-176

Data publikacji on-line

2015-10-01

DOI

10.5603/PP.2015.0029

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2015;23(2):171-176.

Słowa kluczowe

pielęgniarka
kompetencje zawodowe
Skala Rozwoju Kompetencji

Autorzy

Magdalena Brodowicz
Danuta Zarzycka

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna