dostęp otwarty

Tom 22, Nr 3 (2014)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2014-12-03
Pobierz cytowanie

Opinie i wiedza studentów pielęgniarstwa na temat kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej

Anna Nawalana, Anna Majda, Łucja Mazur
Problemy Pielęgniarstwa 2014;22(3):333-338.

dostęp otwarty

Tom 22, Nr 3 (2014)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2014-12-03

Streszczenie

Wstęp. Kodeks etyki zawodowej odgrywa niezwykle ważną rolę w zawodzie pielęgniarki. Zawarte w nim zasady etyczne rozwijają wrażliwość moralną oraz pomagają w rozwiązywaniu dylematów etycznych i dokonywaniu wyborów.

Cel. Celem pracy było poznanie opinii i poziomu wiedzy na temat kodeksu etyki zawodowej wśród studentów pielęgniarstwa studiów drugiego stopnia.

Materiał i metody. Badanie wykonano metodą sondażu diagnostycznego i testów osiągnięć, z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety i testu sprawdzającego wiadomości. Grupę badaną stanowiło 100 studentów pielęgniarstwa studiów drugiego stopnia Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM w Krakowie. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej.

Wyniki. Poziom wiedzy studentów pielęgniarstwa na temat kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej okazał się niewystarczający. Blisko 75% badanych nie wiedziało, kto go uchwala. Prawie wszyscy badani (90%) stwierdzili, że kodeks pomaga pielęgniarkom w codziennej pracy.

Wnioski. Pielęgniarki powinny pogłębiać i uzupełniać swoją wiedzę na temat kodeksu etyki zawodowej. Postępowanie zgodne z zasadami etycznymi ułatwia pracę z pacjentem oraz pozostałymi członkami zespołu medycznego.

Streszczenie

Wstęp. Kodeks etyki zawodowej odgrywa niezwykle ważną rolę w zawodzie pielęgniarki. Zawarte w nim zasady etyczne rozwijają wrażliwość moralną oraz pomagają w rozwiązywaniu dylematów etycznych i dokonywaniu wyborów.

Cel. Celem pracy było poznanie opinii i poziomu wiedzy na temat kodeksu etyki zawodowej wśród studentów pielęgniarstwa studiów drugiego stopnia.

Materiał i metody. Badanie wykonano metodą sondażu diagnostycznego i testów osiągnięć, z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety i testu sprawdzającego wiadomości. Grupę badaną stanowiło 100 studentów pielęgniarstwa studiów drugiego stopnia Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM w Krakowie. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej.

Wyniki. Poziom wiedzy studentów pielęgniarstwa na temat kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej okazał się niewystarczający. Blisko 75% badanych nie wiedziało, kto go uchwala. Prawie wszyscy badani (90%) stwierdzili, że kodeks pomaga pielęgniarkom w codziennej pracy.

Wnioski. Pielęgniarki powinny pogłębiać i uzupełniać swoją wiedzę na temat kodeksu etyki zawodowej. Postępowanie zgodne z zasadami etycznymi ułatwia pracę z pacjentem oraz pozostałymi członkami zespołu medycznego.

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

kodeks etyki; wiedza; pielęgniarka

Informacje o artykule
Tytuł

Opinie i wiedza studentów pielęgniarstwa na temat kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 22, Nr 3 (2014)

Strony

333-338

Data publikacji on-line

2014-12-03

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2014;22(3):333-338.

Słowa kluczowe

kodeks etyki
wiedza
pielęgniarka

Autorzy

Anna Nawalana
Anna Majda
Łucja Mazur

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna