dostęp otwarty

Tom 22, Nr 1 (2014)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2014-06-05
Pobierz cytowanie

Analiza stresu związanego z akulturacją oraz strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów English Program Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie

Małgorzata Szkup, Paulina Polakiewicz, Daria Schneider-Matyka, Anna Jurczak, Marzanna Stanisławska, Sylwia Wieder-Huszla, Artur Kotwas, Anna Karakiewicz, Elżbieta Grochans
Problemy Pielęgniarstwa 2014;22(1):74-81.

dostęp otwarty

Tom 22, Nr 1 (2014)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2014-06-05

Streszczenie

Wstęp. Współcześnie obserwuje się coraz częstsze występowanie zjawiska migracji edukacyjnej. Studenci międzynarodowi przebywający w kraju odmiennym kulturowo podlegają akulturacji. Proces ten ma charakter indywidualny, a na jego przebieg wpływa wiele czynników.

Cel. Celem pracy była analiza obszarów wpływających na poczucie stresu związanego z akulturacją wśród studentów English Program Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie oraz ocena ich strategii radzenia sobie ze stresem.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w latach 2011–2012 metodą sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział 129 studentów medycyny, w tym 77 kobiet oraz 52 mężczyzn. Średni wiek ankietowanych wynosił 22,66 lata. Do oceny stresu akulturacyjnego zastosowano skalę Acculturative Stress Scale for International Students (ASSIS). Do analizy strategii radzenia sobie ze stresem użyto skali Brief COPE. Udział w badaniu był anonimowy i dobrowolny. Analizy statystycznej dokonano za pomocą współczynników korelacji liniowych Pearsona i rang Spearmana.

Wyniki. Na podstawie uzyskanych wyników badań wyznaczono średni poziom stresu związanego z akulturacją — 79,15 punktów. Ankietowani za najbardziej odczuwalne aspekty stresu związanego ze zmianą otoczenia kulturowego podawali: tęsknotę za domem, szok kulturowy oraz inne niespecyficzne czynniki.

Wnioski.

1. Podjęcie studiów w obcym kraju wiąże się z narażeniem młodych ludzi na stres związany z akulturacją. Studenci z krajów skandynawskich w zetknięciu z polską rzeczywistością radzą sobie dość dobrze, uskarżając się głównie na tęsknotę za domem.

2. Wdrażanie programów integracyjnych przez państwo przyjmujące studentów obcokrajowców może stanowić istotne źródło wsparcia w procesie akulturacji.

Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (1): 74–81

Streszczenie

Wstęp. Współcześnie obserwuje się coraz częstsze występowanie zjawiska migracji edukacyjnej. Studenci międzynarodowi przebywający w kraju odmiennym kulturowo podlegają akulturacji. Proces ten ma charakter indywidualny, a na jego przebieg wpływa wiele czynników.

Cel. Celem pracy była analiza obszarów wpływających na poczucie stresu związanego z akulturacją wśród studentów English Program Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie oraz ocena ich strategii radzenia sobie ze stresem.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w latach 2011–2012 metodą sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział 129 studentów medycyny, w tym 77 kobiet oraz 52 mężczyzn. Średni wiek ankietowanych wynosił 22,66 lata. Do oceny stresu akulturacyjnego zastosowano skalę Acculturative Stress Scale for International Students (ASSIS). Do analizy strategii radzenia sobie ze stresem użyto skali Brief COPE. Udział w badaniu był anonimowy i dobrowolny. Analizy statystycznej dokonano za pomocą współczynników korelacji liniowych Pearsona i rang Spearmana.

Wyniki. Na podstawie uzyskanych wyników badań wyznaczono średni poziom stresu związanego z akulturacją — 79,15 punktów. Ankietowani za najbardziej odczuwalne aspekty stresu związanego ze zmianą otoczenia kulturowego podawali: tęsknotę za domem, szok kulturowy oraz inne niespecyficzne czynniki.

Wnioski.

1. Podjęcie studiów w obcym kraju wiąże się z narażeniem młodych ludzi na stres związany z akulturacją. Studenci z krajów skandynawskich w zetknięciu z polską rzeczywistością radzą sobie dość dobrze, uskarżając się głównie na tęsknotę za domem.

2. Wdrażanie programów integracyjnych przez państwo przyjmujące studentów obcokrajowców może stanowić istotne źródło wsparcia w procesie akulturacji.

Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (1): 74–81

Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

kultura; stres psychologiczny; adaptacja psychologiczna

Pliki uzupełniające (1)
NAnaliza stresu związanego z akulturacją oraz strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów English Program Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego iezatytułowany
Pobierz
15KB
Informacje o artykule
Tytuł

Analiza stresu związanego z akulturacją oraz strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów English Program Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 22, Nr 1 (2014)

Strony

74-81

Data publikacji on-line

2014-06-05

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2014;22(1):74-81.

Słowa kluczowe

kultura
stres psychologiczny
adaptacja psychologiczna

Autorzy

Małgorzata Szkup
Paulina Polakiewicz
Daria Schneider-Matyka
Anna Jurczak
Marzanna Stanisławska
Sylwia Wieder-Huszla
Artur Kotwas
Anna Karakiewicz
Elżbieta Grochans

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna