dostęp otwarty

Tom 21, Nr 2 (2013)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2013-07-01
Pobierz cytowanie

Opiekun medyczny nowym elementem zespołu terapeutycznego w opiece nad przewlekle chorymi i starszymi pacjentami

Lidia Werachowska, Iwona Damps-Konstańska, Anna Janowicz, Piotr Krakowiak
Problemy Pielęgniarstwa 2013;21(2):235-241.

dostęp otwarty

Tom 21, Nr 2 (2013)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2013-07-01

Streszczenie

Wstęp. Starzenie się społeczeństwa, wzrost liczby osób przewlekle chorych i starszych wymagających opieki stanowią
wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia i pomocy społecznej w całej Unii Europejskiej. Dzięki działaniom Ministerstwa
Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej nowy zawód opiekun medyczny został wprowadzony do klasyfikacji szkolnictwa
zawodowego.
Cel pracy. Celem niniejszej pracy było określenie motywacji do podjęcia kształcenia w zawodzie opiekuna medycznego,
określenie jakie trudności postrzegają uczniowie w kształceniu oraz jakie obawy i oczekiwania wiążą się z przyszłą pracą
oraz z zespołowym sprawowaniem opieki nad chorymi w instytucjach i opiece domowej.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w Wojewódzkim Zespole Szkół Policealnych w Chojnicach, wśród 90 słuchaczy
kierunku „Opiekun Medyczny” rocznika 2009–2011 bezpośrednio po zakończeniu kształcenia. Użyto anonimowego
kwestionariusza własnego autorstwa.
Wyniki. W badanej grupie 0,63 jako powód podjęcia kształcenia na kierunku opiekun medyczny wskazało odpowiedź:
„chcę pracować jako opiekun medyczny, ponieważ jest to zawód, w którym mogę się realizować jako osoba
pomagająca drugiemu człowiekowi”. Odpowiedź: „wiążę nadzieję z zawodem opiekuna medycznego” wskazało
0,47 badanych, a 0,03 badanych było pracownikami służby zdrowia pragnącymi zmienić swoje dotychczasowe
stanowisko pracy.
Wnioski. Praca w zawodzie, w którym pomoc osobom chorym, opieka nad nimi wymaga nie tylko przyswojenia wiedzy,
wprowadzania do codziennej praktyki etycznej i pełnej empatii postawy, jest trudnym zadaniem. Należy podkreślić, że
0,95 badanych osób kształcących się w zawodzie opiekuna medycznego deklarowało, że ,,czuje zadowolenie i satysfakcję
z niesienia pomocy drugiemu człowiekowi”. W ocenie autorów jest to istotny motyw, aby zarówno rozpocząć kształcenie
w zawodzie opiekuna medycznego, jak i podjąć pracę w tym zawodzie.

Streszczenie

Wstęp. Starzenie się społeczeństwa, wzrost liczby osób przewlekle chorych i starszych wymagających opieki stanowią
wyzwanie dla systemu ochrony zdrowia i pomocy społecznej w całej Unii Europejskiej. Dzięki działaniom Ministerstwa
Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej nowy zawód opiekun medyczny został wprowadzony do klasyfikacji szkolnictwa
zawodowego.
Cel pracy. Celem niniejszej pracy było określenie motywacji do podjęcia kształcenia w zawodzie opiekuna medycznego,
określenie jakie trudności postrzegają uczniowie w kształceniu oraz jakie obawy i oczekiwania wiążą się z przyszłą pracą
oraz z zespołowym sprawowaniem opieki nad chorymi w instytucjach i opiece domowej.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w Wojewódzkim Zespole Szkół Policealnych w Chojnicach, wśród 90 słuchaczy
kierunku „Opiekun Medyczny” rocznika 2009–2011 bezpośrednio po zakończeniu kształcenia. Użyto anonimowego
kwestionariusza własnego autorstwa.
Wyniki. W badanej grupie 0,63 jako powód podjęcia kształcenia na kierunku opiekun medyczny wskazało odpowiedź:
„chcę pracować jako opiekun medyczny, ponieważ jest to zawód, w którym mogę się realizować jako osoba
pomagająca drugiemu człowiekowi”. Odpowiedź: „wiążę nadzieję z zawodem opiekuna medycznego” wskazało
0,47 badanych, a 0,03 badanych było pracownikami służby zdrowia pragnącymi zmienić swoje dotychczasowe
stanowisko pracy.
Wnioski. Praca w zawodzie, w którym pomoc osobom chorym, opieka nad nimi wymaga nie tylko przyswojenia wiedzy,
wprowadzania do codziennej praktyki etycznej i pełnej empatii postawy, jest trudnym zadaniem. Należy podkreślić, że
0,95 badanych osób kształcących się w zawodzie opiekuna medycznego deklarowało, że ,,czuje zadowolenie i satysfakcję
z niesienia pomocy drugiemu człowiekowi”. W ocenie autorów jest to istotny motyw, aby zarówno rozpocząć kształcenie
w zawodzie opiekuna medycznego, jak i podjąć pracę w tym zawodzie.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

osoba sprawująca opiekę; medyczny zespół opieki; kształcenie; motywacja

Informacje o artykule
Tytuł

Opiekun medyczny nowym elementem zespołu terapeutycznego w opiece nad przewlekle chorymi i starszymi pacjentami

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 21, Nr 2 (2013)

Strony

235-241

Data publikacji on-line

2013-07-01

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2013;21(2):235-241.

Słowa kluczowe

osoba sprawująca opiekę
medyczny zespół opieki
kształcenie
motywacja

Autorzy

Lidia Werachowska
Iwona Damps-Konstańska
Anna Janowicz
Piotr Krakowiak

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna