dostęp otwarty

Tom 15, Nr 2-3 (2007)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2007-05-10
Pobierz cytowanie

Problem przemocy w szkole w aglomeracji miejskiej w relacjach uczeń-nauczyciel-uczeń

Teresa Grzywna, Wioletta Waksmańska, Renata Łukasik
Problemy Pielęgniarstwa 2007;15(2-3):179-186.

dostęp otwarty

Tom 15, Nr 2-3 (2007)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2007-05-10

Streszczenie

Przemoc w szkole jest zjawiskiem coraz powszechniej obserwowanym. Nagminne stało się obrzucanie wyzwiskami, a tego rodzaju zachowania są zwykle tolerowane i nie postrzega się ich jako agresywnych. Celem pracy była próba analizy zjawiska przemocy w szkole ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji uczniów wobec siebie oraz wpływu nauczycieli na agresję wśród uczniów. Analizę przeprowadzono na podstawie anonimowych kwestionariuszy ankiet, którymi objęto dzieci w wieku 10-18 lat. Na podstawie analizy stwierdzono, że przemoc w szkole w większym stopniu jest obserwowana w relacjach pomiędzy uczniami niż nauczycielami a uczniami. Uczniowie najczęściej wzajemnie się wyzywają, popychają, biją oraz stosują wobec siebie groźby. Każdy przejaw przemocy zgłoszony nauczycielowi wyzwala adekwatną reakcję z jego strony.

Streszczenie

Przemoc w szkole jest zjawiskiem coraz powszechniej obserwowanym. Nagminne stało się obrzucanie wyzwiskami, a tego rodzaju zachowania są zwykle tolerowane i nie postrzega się ich jako agresywnych. Celem pracy była próba analizy zjawiska przemocy w szkole ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji uczniów wobec siebie oraz wpływu nauczycieli na agresję wśród uczniów. Analizę przeprowadzono na podstawie anonimowych kwestionariuszy ankiet, którymi objęto dzieci w wieku 10-18 lat. Na podstawie analizy stwierdzono, że przemoc w szkole w większym stopniu jest obserwowana w relacjach pomiędzy uczniami niż nauczycielami a uczniami. Uczniowie najczęściej wzajemnie się wyzywają, popychają, biją oraz stosują wobec siebie groźby. Każdy przejaw przemocy zgłoszony nauczycielowi wyzwala adekwatną reakcję z jego strony.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

uczeń; nauczyciel; szkoła; przemoc

Informacje o artykule
Tytuł

Problem przemocy w szkole w aglomeracji miejskiej w relacjach uczeń-nauczyciel-uczeń

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 15, Nr 2-3 (2007)

Strony

179-186

Data publikacji on-line

2007-05-10

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2007;15(2-3):179-186.

Słowa kluczowe

uczeń
nauczyciel
szkoła
przemoc

Autorzy

Teresa Grzywna
Wioletta Waksmańska
Renata Łukasik

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna