Na skróty

dostęp otwarty

Tom 15, Nr 4 (2007)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2007-10-23
Pobierz cytowanie

Wiedza pielęgniarek neonatologicznych na temat „Programu wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej noworodka”

Beata Brosowska, Renata Kowalczyk, Jolanta Glińska
Problemy Pielęgniarstwa 2007;15(4):262-266.

dostęp otwarty

Tom 15, Nr 4 (2007)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2007-10-23

Streszczenie


Wstęp. „Program wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej noworodka” zawiera wiele wskazówek mających na celu ułatwienie pracy z wcześniakiem. Program ten przedstawia sposoby pielęgnowania i opisuje warunki, które należy spełnić, aby wcześniak czuł się komfortowo i osiągnął jak najwyższy stopień rozwoju, mimo choroby i hospitalizacji.
Cel pracy. Celem badań była ocena wiedzy pielęgniarek na temat „Programu wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej”.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w 2006 roku. Uczestniczyło w nich 30 pielęgniarek zatrudnionych na dwóch oddziałach neonatologii. W badaniach wykorzystano kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.
Wyniki i wnioski. Pielęgniarki neonatologiczne mają wystarczającą wiedzę na temat „Programu wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej”. Wiedzą, na czym polega program, co to są „sztuczne noce”, „gniazdka”, „kangurowanie”, w jaki sposób wykonuje się zabiegi u dzieci, jak je należy dotykać, jakie są przyczyny zaburzeń słuchu u dzieci. Ponadto pielęgniarki wiedzą, jak ważne jest eliminowanie niekorzystnych bodźców. Są świadome, że program ten po pewnych modyfikacjach można stosować u wszystkich dzieci.

Streszczenie


Wstęp. „Program wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej noworodka” zawiera wiele wskazówek mających na celu ułatwienie pracy z wcześniakiem. Program ten przedstawia sposoby pielęgnowania i opisuje warunki, które należy spełnić, aby wcześniak czuł się komfortowo i osiągnął jak najwyższy stopień rozwoju, mimo choroby i hospitalizacji.
Cel pracy. Celem badań była ocena wiedzy pielęgniarek na temat „Programu wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej”.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w 2006 roku. Uczestniczyło w nich 30 pielęgniarek zatrudnionych na dwóch oddziałach neonatologii. W badaniach wykorzystano kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.
Wyniki i wnioski. Pielęgniarki neonatologiczne mają wystarczającą wiedzę na temat „Programu wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej”. Wiedzą, na czym polega program, co to są „sztuczne noce”, „gniazdka”, „kangurowanie”, w jaki sposób wykonuje się zabiegi u dzieci, jak je należy dotykać, jakie są przyczyny zaburzeń słuchu u dzieci. Ponadto pielęgniarki wiedzą, jak ważne jest eliminowanie niekorzystnych bodźców. Są świadome, że program ten po pewnych modyfikacjach można stosować u wszystkich dzieci.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

pielęgniarka; wiedza; opieka; wcześnia

Informacje o artykule
Tytuł

Wiedza pielęgniarek neonatologicznych na temat „Programu wczesnej stymulacji i opieki rozwojowej noworodka”

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 15, Nr 4 (2007)

Strony

262-266

Data publikacji on-line

2007-10-23

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2007;15(4):262-266.

Słowa kluczowe

pielęgniarka
wiedza
opieka
wcześnia

Autorzy

Beata Brosowska
Renata Kowalczyk
Jolanta Glińska

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna