dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2008-02-11
Pobierz cytowanie

Jak żyć z przewlekłą chorobą reumatyczną - rola pielęgniarki w edukacji pacjentów

Matylda Sierakowska, Jolanta Lewko, Katarzyna Krajewska, Krystyna Kowalczuk, Elżbieta Krajewska-Kułak
Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):199-204.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2008-02-11

Streszczenie

Przewlekłe choroby reumatyczne, o postępującym i zróżnicowanym przebiegu, prowadzą często do dużego stopnia niepełnosprawności i kalectwa ruchowego. Problemy pielęgnacyjne chorego dotyczą wielu sfer życia, zaburzeń funkcjonowania układu mięśniowo-stawowego i narządów wewnętrznych oraz wpływu choroby na psychikę pacjenta, odgrywanie ról społecznych i zawodowych. Osoba dotknięta chorobą reumatyczną potrzebuje wsparcia i porady jak stawiać czoło problemom życia codziennego, stresowi, cierpieniu związanemu ze schorzeniem. Choremu należy pomóc w adaptacji do zmieniających się warunków i nauczyć różnych metod radzenia sobie z chorobą.
Celem pracy jest przedstawienie zagadnień edukacyjnych, realizowanych przez pielęgniarkę w przygotowywaniu chorego do samoopieki, z uwzględnieniem metod walki z bólem, stanami zaostrzenia choroby, zniekształceniem stawów, niepożądanym działaniem farmakoterapii i przystosowaniem chorego i środowiska do życia z kalectwem.
W pierwszym etapie postępowania pielęgniarka określa problemy zdrowotne pacjenta i istniejące ograniczenia, wiedzę i umiejętności radzenia sobie w chorobie oraz motywację do udziału w edukacji. Rozpoznaje również sytuację rodzinną pacjenta, możliwości uzyskania wsparcia oraz nieprofesjonalnej pomocy i na tej podstawie ustala deficyt samoopieki i określa cele edukacyjne. W dalszym etapie opracowuje indywidualny program edukacji, uwzględniający wiedzę na temat choroby, zasad postępowania leczniczego, pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego oraz zachowań ograniczających skutki leczenia i przewlekły, postępujący proces chorobowy. Pacjent i rodzina, przygotowywani w procesie edukacji do samoopieki i samoobserwacji powinni być zmotywowani do podejmowania działań profilaktycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz współpracować w ramach kompleksowego postępowania terapeutycznego.

Streszczenie

Przewlekłe choroby reumatyczne, o postępującym i zróżnicowanym przebiegu, prowadzą często do dużego stopnia niepełnosprawności i kalectwa ruchowego. Problemy pielęgnacyjne chorego dotyczą wielu sfer życia, zaburzeń funkcjonowania układu mięśniowo-stawowego i narządów wewnętrznych oraz wpływu choroby na psychikę pacjenta, odgrywanie ról społecznych i zawodowych. Osoba dotknięta chorobą reumatyczną potrzebuje wsparcia i porady jak stawiać czoło problemom życia codziennego, stresowi, cierpieniu związanemu ze schorzeniem. Choremu należy pomóc w adaptacji do zmieniających się warunków i nauczyć różnych metod radzenia sobie z chorobą.
Celem pracy jest przedstawienie zagadnień edukacyjnych, realizowanych przez pielęgniarkę w przygotowywaniu chorego do samoopieki, z uwzględnieniem metod walki z bólem, stanami zaostrzenia choroby, zniekształceniem stawów, niepożądanym działaniem farmakoterapii i przystosowaniem chorego i środowiska do życia z kalectwem.
W pierwszym etapie postępowania pielęgniarka określa problemy zdrowotne pacjenta i istniejące ograniczenia, wiedzę i umiejętności radzenia sobie w chorobie oraz motywację do udziału w edukacji. Rozpoznaje również sytuację rodzinną pacjenta, możliwości uzyskania wsparcia oraz nieprofesjonalnej pomocy i na tej podstawie ustala deficyt samoopieki i określa cele edukacyjne. W dalszym etapie opracowuje indywidualny program edukacji, uwzględniający wiedzę na temat choroby, zasad postępowania leczniczego, pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego oraz zachowań ograniczających skutki leczenia i przewlekły, postępujący proces chorobowy. Pacjent i rodzina, przygotowywani w procesie edukacji do samoopieki i samoobserwacji powinni być zmotywowani do podejmowania działań profilaktycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz współpracować w ramach kompleksowego postępowania terapeutycznego.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

edukacja pacjentów; samoopieka; choroby reumatyczne

Informacje o artykule
Tytuł

Jak żyć z przewlekłą chorobą reumatyczną - rola pielęgniarki w edukacji pacjentów

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 16, Nr 1-2 (2008)

Strony

199-204

Data publikacji on-line

2008-02-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):199-204.

Słowa kluczowe

edukacja pacjentów
samoopieka
choroby reumatyczne

Autorzy

Matylda Sierakowska
Jolanta Lewko
Katarzyna Krajewska
Krystyna Kowalczuk
Elżbieta Krajewska-Kułak

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna