Na skróty

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2008-02-11
Pobierz cytowanie

Jakość usług medycznych w opiece paliatywnej

Alicja Palczewska
Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):186-191.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2008-02-11

Streszczenie

Jakość świadczonych usług medycznych jest jednym z fundamentalnych problemów w funkcjonowaniu opieki zdrowotnej. Zapewnienie wysokiej jakości usługi przy odpowiednim jej koszcie - to wyzwanie stojące przed placówkami ochrony zdrowia, które chcą się utrzymać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku zdrowotnym. Twarde wymagania rynkowe powodują, że coraz więcej organizacji, w tym jednostek ochrony zdrowia, zaczyna wdrażać zarządzanie poprzez jakość, widząc w nim możliwość uzyskania większej konkurencyjności i wiarygodności.
Efekty wdrożenia systemu zarządzania jakością w placówkach ochrony zdrowia można rozpatrywać na różnych płaszczyznach, ale podstawową rolę odgrywa tu ocena wystawiona przez pacjenta. To właśnie on najwięcej zyskuje, otrzymując lepszą opiekę i świadczenia. Korzyści z wdrożenia systemu zarządzania jakością nie ograniczają się jedynie do pacjenta. System zarządzania jakością usprawnia funkcjonowanie zakładu opieki zdrowotnej oraz poprawia warunki pracy.
Medycyna kojarzy się głównie z przywracaniem zdrowia, ratowaniem życia, ale są i takie stany chorobowe, których wyleczyć nie można, a wiążą się z ogromnym cierpieniem fizycznym, psychicznym i w dłuższej lub krótszej perspektywie - prowadzą do śmierci. Ta grupa chorych powinna być objęta opieką paliatywną - taką, która jest w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby człowieka chorego, czyli nie tylko jego jednostkę chorobową, ale stan psychiczny, sytuację socjalną, a przede wszystkim potrzebę zapewnienia jakości życia u jego schyłku.
Specyfika zakładów opieki zdrowotnej, czyli złożoność oraz liczba procesów, jakie występują w usługach medycznych, wymusza koncentrowanie się na jakości świadczonych usług, a w efekcie - wdrożenie systemu zarządzania jakością. Niniejsza praca zawiera praktyczne wskazówki do realizacji programu zarządzania jakością w zakładach opieki paliatywnej.

Streszczenie

Jakość świadczonych usług medycznych jest jednym z fundamentalnych problemów w funkcjonowaniu opieki zdrowotnej. Zapewnienie wysokiej jakości usługi przy odpowiednim jej koszcie - to wyzwanie stojące przed placówkami ochrony zdrowia, które chcą się utrzymać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku zdrowotnym. Twarde wymagania rynkowe powodują, że coraz więcej organizacji, w tym jednostek ochrony zdrowia, zaczyna wdrażać zarządzanie poprzez jakość, widząc w nim możliwość uzyskania większej konkurencyjności i wiarygodności.
Efekty wdrożenia systemu zarządzania jakością w placówkach ochrony zdrowia można rozpatrywać na różnych płaszczyznach, ale podstawową rolę odgrywa tu ocena wystawiona przez pacjenta. To właśnie on najwięcej zyskuje, otrzymując lepszą opiekę i świadczenia. Korzyści z wdrożenia systemu zarządzania jakością nie ograniczają się jedynie do pacjenta. System zarządzania jakością usprawnia funkcjonowanie zakładu opieki zdrowotnej oraz poprawia warunki pracy.
Medycyna kojarzy się głównie z przywracaniem zdrowia, ratowaniem życia, ale są i takie stany chorobowe, których wyleczyć nie można, a wiążą się z ogromnym cierpieniem fizycznym, psychicznym i w dłuższej lub krótszej perspektywie - prowadzą do śmierci. Ta grupa chorych powinna być objęta opieką paliatywną - taką, która jest w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby człowieka chorego, czyli nie tylko jego jednostkę chorobową, ale stan psychiczny, sytuację socjalną, a przede wszystkim potrzebę zapewnienia jakości życia u jego schyłku.
Specyfika zakładów opieki zdrowotnej, czyli złożoność oraz liczba procesów, jakie występują w usługach medycznych, wymusza koncentrowanie się na jakości świadczonych usług, a w efekcie - wdrożenie systemu zarządzania jakością. Niniejsza praca zawiera praktyczne wskazówki do realizacji programu zarządzania jakością w zakładach opieki paliatywnej.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

jakość; usługa medyczna; zarządzanie; kompleksowe zarządzanie jakością; opieka paliatywna

Informacje o artykule
Tytuł

Jakość usług medycznych w opiece paliatywnej

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 16, Nr 1-2 (2008)

Strony

186-191

Data publikacji on-line

2008-02-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):186-191.

Słowa kluczowe

jakość
usługa medyczna
zarządzanie
kompleksowe zarządzanie jakością
opieka paliatywna

Autorzy

Alicja Palczewska

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna