Na skróty

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2008-02-11
Pobierz cytowanie

Ruch zawodowy i przemiany w kształceniu podstawowym pielęgniarek na przełomie wieków

Krystyna Łukasz-Paluch, Grażyna Anna Franek
Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):173-180.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2008-02-11

Streszczenie

Powstanie i rozwój ruchu zawodowego pielęgniarek i szkolnictwa pielęgniarskiego w XIX wieku w Europie, na ziemiach polskich w okresie zaborów i po odzyskaniu niepodległości oraz w okresie powojennym i na przełomie XX wieku miały odmienny charakter i poziom. Na rozwój ruchu zawodowego i kształcenia podstawowego pielęgniarek obok czynników politycznych, ekonomicznych, potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, rozwoju nauki i techniki medycznej wpływały również czynniki natury ogólnej: rodząca się idea humanitaryzmu, intensywność ruchu feministycznego, działalność Międzynarodowej Rady Pielęgniarek, stowarzyszeń narodowych, Międzynarodowego Czerwonego Krzyża. Bezpośredni wpływ odegrały: dążenia pionierek pielęgniarstwa do uniezależnienia zawodu, nowe modele opieki pielęgniarskiej i roli zawodowej pielęgniarki oraz nowe strategie kształcenia podstawowego pielęgniarek w ostatniej dekadzie XX wieku z inspiracji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO, World Health Organization ), Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (ICN, International Council of Nurses) i Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Pielęgniarek (EFN, uropean Fedaration of Nurses).

Streszczenie

Powstanie i rozwój ruchu zawodowego pielęgniarek i szkolnictwa pielęgniarskiego w XIX wieku w Europie, na ziemiach polskich w okresie zaborów i po odzyskaniu niepodległości oraz w okresie powojennym i na przełomie XX wieku miały odmienny charakter i poziom. Na rozwój ruchu zawodowego i kształcenia podstawowego pielęgniarek obok czynników politycznych, ekonomicznych, potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, rozwoju nauki i techniki medycznej wpływały również czynniki natury ogólnej: rodząca się idea humanitaryzmu, intensywność ruchu feministycznego, działalność Międzynarodowej Rady Pielęgniarek, stowarzyszeń narodowych, Międzynarodowego Czerwonego Krzyża. Bezpośredni wpływ odegrały: dążenia pionierek pielęgniarstwa do uniezależnienia zawodu, nowe modele opieki pielęgniarskiej i roli zawodowej pielęgniarki oraz nowe strategie kształcenia podstawowego pielęgniarek w ostatniej dekadzie XX wieku z inspiracji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO, World Health Organization ), Międzynarodowej Rady Pielęgniarek (ICN, International Council of Nurses) i Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Pielęgniarek (EFN, uropean Fedaration of Nurses).
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

ruch zawodowy; szkolnictwo pielęgniarskie; programy nauczania

Informacje o artykule
Tytuł

Ruch zawodowy i przemiany w kształceniu podstawowym pielęgniarek na przełomie wieków

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 16, Nr 1-2 (2008)

Strony

173-180

Data publikacji on-line

2008-02-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):173-180.

Słowa kluczowe

ruch zawodowy
szkolnictwo pielęgniarskie
programy nauczania

Autorzy

Krystyna Łukasz-Paluch
Grażyna Anna Franek

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna