dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-02-11
Pobierz cytowanie

Oczekiwania studentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo od nauczyciela zawodu względem procesu kształcenia

Monika Binkowska-Bury, Beata Penar-Zadarko, Małgorzata Marć
Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):81-87.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-02-11

Streszczenie

Wstęp. Badania związanych z realizacją procesu kształcenia oczekiwań studentów wobec nauczyciela zawodu budzą duże zainteresowanie wśród wykładowców, instruktorów zawodu, co wynika z naturalnej potrzeby kontrolowania swojego społecznego wizerunku.
Cel pracy. Poznanie oczekiwań studentów pielęgniarstwa i położnictwa od nauczycieli zawodu względem procesu kształcenia.
Materiał i metody. Badaniami objęto 324 studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwa i położnictwa studiujących w Instytucie Pielęgniarstwa i Położnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, który pozwolił określić stopień ważności oczekiwań studentów w zakresie kształcenia wobec nauczyciela zawodu. Pytania dotyczyły opinii związanych z realizacją procesu dydaktycznego, organizacją zajęć i komunikacją interpersonalną.
Wnioski. Na podstawie badań wykazano, że studenci oczekują od nauczyciela zawodu przekazywania treści nauczania w sposób pobudzający do pogłębiania wiedzy, doboru metod nauczania odpowiadającego ich treściom oraz określenia przed rozpoczęciem zajęć obiektywnych kryteriów ocen. W związku z organizacją zajęć oczekują przede wszystkim odpowiednio przygotowanych warunków technicznych w postaci sprzętu i sal. Główne oczekiwania w zakresie komunikowania interpersonalnego kierowane są wobec umiejętności nawiązywania kontaktu na linii nauczyciel zawodu–student oraz okazywania życzliwości studentom. Różnice między kierunkami studiów dotyczyły głównie: przekazywania treści nauczania w sposób pobudzający do pogłębiania wiedzy, przekazywania treści nauczania w sposób planowy i systematyczny, przekazywania na początku planu zajęć, umiejętności nawiązywania kontaktu ze studentami oraz utrzymywania kontaktu z każdym studentem w trakcie zajęć.

Streszczenie

Wstęp. Badania związanych z realizacją procesu kształcenia oczekiwań studentów wobec nauczyciela zawodu budzą duże zainteresowanie wśród wykładowców, instruktorów zawodu, co wynika z naturalnej potrzeby kontrolowania swojego społecznego wizerunku.
Cel pracy. Poznanie oczekiwań studentów pielęgniarstwa i położnictwa od nauczycieli zawodu względem procesu kształcenia.
Materiał i metody. Badaniami objęto 324 studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwa i położnictwa studiujących w Instytucie Pielęgniarstwa i Położnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, który pozwolił określić stopień ważności oczekiwań studentów w zakresie kształcenia wobec nauczyciela zawodu. Pytania dotyczyły opinii związanych z realizacją procesu dydaktycznego, organizacją zajęć i komunikacją interpersonalną.
Wnioski. Na podstawie badań wykazano, że studenci oczekują od nauczyciela zawodu przekazywania treści nauczania w sposób pobudzający do pogłębiania wiedzy, doboru metod nauczania odpowiadającego ich treściom oraz określenia przed rozpoczęciem zajęć obiektywnych kryteriów ocen. W związku z organizacją zajęć oczekują przede wszystkim odpowiednio przygotowanych warunków technicznych w postaci sprzętu i sal. Główne oczekiwania w zakresie komunikowania interpersonalnego kierowane są wobec umiejętności nawiązywania kontaktu na linii nauczyciel zawodu–student oraz okazywania życzliwości studentom. Różnice między kierunkami studiów dotyczyły głównie: przekazywania treści nauczania w sposób pobudzający do pogłębiania wiedzy, przekazywania treści nauczania w sposób planowy i systematyczny, przekazywania na początku planu zajęć, umiejętności nawiązywania kontaktu ze studentami oraz utrzymywania kontaktu z każdym studentem w trakcie zajęć.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

pielęgniarstwo; położnictwo; kształcenie; nauczyciel zawodu

Informacje o artykule
Tytuł

Oczekiwania studentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo od nauczyciela zawodu względem procesu kształcenia

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 16, Nr 1-2 (2008)

Strony

81-87

Data publikacji on-line

2008-02-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):81-87.

Słowa kluczowe

pielęgniarstwo
położnictwo
kształcenie
nauczyciel zawodu

Autorzy

Monika Binkowska-Bury
Beata Penar-Zadarko
Małgorzata Marć

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna