dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-02-11
Pobierz cytowanie

Nauczyciel jutra - modelowa sylwetka nauczyciela akademickiego studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo

Beata Penar-Zadarko, Monika Binkowska-Bury, Małgorzata Marć
Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):66-71.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-02-11

Streszczenie

Wstęp. Podjęcie studiów na określonym kierunku jest działaniem celowym, sensownym, stąd też studiująca młodzież posiada określone oczekiwania, wyobrażenia i nastawienie wobec podejmowanego charakteru kształcenia, a także posiada choćby ogólnie zarysowany obraz nauczyciela akademickiego - jego wzór - ujmowany w kategoriach ról, funkcji, zadań, cech osobowych i kompetencji.
Cel pracy. Celem pracy było określenie stopnia ważności poszczególnych cech osobowych i kompetencji nauczyciela akademickiego w opinii studentów studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
Materiał i metody. Badaniem objęto 324 studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego reprezentujących kierunki pielęgniarstwa i położnictwa. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety skonstruowany specjalnie dla potrzeb prowadzonych badań, składający się z 19 zaproponowanych cech, którymi powinien charakteryzować się wykładowca, oraz pytań dotyczących podstawowych kategorii kompetencji i oczekiwanego charakteru kontaktu studenta z nauczycielem akademickim.
Wyniki i wnioski. Badania wykazały, że studenci za najważniejsze cechy nauczyciela akademickiego uznali: umiejętność przekazania wiedzy, kompetencje, komunikatywność i okazywanie szacunku wobec studenta. Wśród kompetencji zawodowych nauczyciela zdecydowana większość chciałaby uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez „sprawnych metodyków, nastawionych praktycznie”. W większości cech osobowych i w żadnej z badanej kategorii kompetencji nie wykazano statystycznie istotnej różnicy między opiniami studentów obu kierunków.

Streszczenie

Wstęp. Podjęcie studiów na określonym kierunku jest działaniem celowym, sensownym, stąd też studiująca młodzież posiada określone oczekiwania, wyobrażenia i nastawienie wobec podejmowanego charakteru kształcenia, a także posiada choćby ogólnie zarysowany obraz nauczyciela akademickiego - jego wzór - ujmowany w kategoriach ról, funkcji, zadań, cech osobowych i kompetencji.
Cel pracy. Celem pracy było określenie stopnia ważności poszczególnych cech osobowych i kompetencji nauczyciela akademickiego w opinii studentów studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
Materiał i metody. Badaniem objęto 324 studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego reprezentujących kierunki pielęgniarstwa i położnictwa. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety skonstruowany specjalnie dla potrzeb prowadzonych badań, składający się z 19 zaproponowanych cech, którymi powinien charakteryzować się wykładowca, oraz pytań dotyczących podstawowych kategorii kompetencji i oczekiwanego charakteru kontaktu studenta z nauczycielem akademickim.
Wyniki i wnioski. Badania wykazały, że studenci za najważniejsze cechy nauczyciela akademickiego uznali: umiejętność przekazania wiedzy, kompetencje, komunikatywność i okazywanie szacunku wobec studenta. Wśród kompetencji zawodowych nauczyciela zdecydowana większość chciałaby uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez „sprawnych metodyków, nastawionych praktycznie”. W większości cech osobowych i w żadnej z badanej kategorii kompetencji nie wykazano statystycznie istotnej różnicy między opiniami studentów obu kierunków.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

pielęgniarstwo; położnictwo; kształcenie; nauczyciel akademicki

Informacje o artykule
Tytuł

Nauczyciel jutra - modelowa sylwetka nauczyciela akademickiego studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 16, Nr 1-2 (2008)

Strony

66-71

Data publikacji on-line

2008-02-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):66-71.

Słowa kluczowe

pielęgniarstwo
położnictwo
kształcenie
nauczyciel akademicki

Autorzy

Beata Penar-Zadarko
Monika Binkowska-Bury
Małgorzata Marć

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna