dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-02-11
Pobierz cytowanie

Asertywność kierownika. Doniesienie z badań nad poziomem asertywności kadry kierowniczej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu

Marzena Sobczak, Krystyna Rakowska
Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):16-25.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 1-2 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-02-11

Streszczenie


Wstęp. Kierowanie zespołem ludzkim wymaga od kierownika umiejętności interpersonalnych, bowiem polega nie tylko na egzekwowaniu wykonywania poleceń, ale również na zrozumieniu i postrzeganiu podwładnych jako równych sobie ludzi. Z drugiej strony chęć zrozumienia innych nie może przesłonić zadań, jakie kierownik ma do spełnienia. Pomóc w tym może z pewnością asertywny styl kierowania. Taki styl kontaktu polega na wywieraniu wpływu bez przemocy, zawiera w sobie element łagodności, ale zarazem siły i zdecydowania. Nie jest to łatwe, biorąc pod uwagę fakt, że zdolność do zachowań asertywnych to nie cecha wrodzona, lecz „zespół umiejętności o charakterze kompetencji osobistych” [1].
Cel pracy. Główny cel pracy to określenie poziomu asertywności kadry kierowniczej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu.
Materiał i metody. Badaniami objęto 46 z 78 osób pełniących kierownicze stanowiska w różnych jednostkach organizacyjnych WSZ w Elblągu. Badania przeprowadzono w okresie od stycznia do lutego 2008 roku. Do ich przeprowadzenia użyto metody sondażu diagnostycznego. Udział w badaniach był dobrowolny i anonimowy. Zastosowano następujące narzędzia:
- ankietę osobową służącą do opisania właściwości społeczno-demograficznych badanych osób,
- Kwestionariusz Zachowań Asertywnych - opracowany na podstawie Mapy asertywności [2].
Przyjęto następujące zmienne:
- Zależna (poziom asertywności kadry kierowniczej),
- Niezależne (wiek, płeć, wykształcenie, zawód, liczba miejsc pracy badanych kierowników).
Wyniki i wnioski. Uzyskane wyniki wykazały istnienie różnic w poziomie asertywności w zakresie płci, wieku, wykształcenia, zawodu i liczby miejsc zatrudnienia badanych osób.

Streszczenie


Wstęp. Kierowanie zespołem ludzkim wymaga od kierownika umiejętności interpersonalnych, bowiem polega nie tylko na egzekwowaniu wykonywania poleceń, ale również na zrozumieniu i postrzeganiu podwładnych jako równych sobie ludzi. Z drugiej strony chęć zrozumienia innych nie może przesłonić zadań, jakie kierownik ma do spełnienia. Pomóc w tym może z pewnością asertywny styl kierowania. Taki styl kontaktu polega na wywieraniu wpływu bez przemocy, zawiera w sobie element łagodności, ale zarazem siły i zdecydowania. Nie jest to łatwe, biorąc pod uwagę fakt, że zdolność do zachowań asertywnych to nie cecha wrodzona, lecz „zespół umiejętności o charakterze kompetencji osobistych” [1].
Cel pracy. Główny cel pracy to określenie poziomu asertywności kadry kierowniczej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu.
Materiał i metody. Badaniami objęto 46 z 78 osób pełniących kierownicze stanowiska w różnych jednostkach organizacyjnych WSZ w Elblągu. Badania przeprowadzono w okresie od stycznia do lutego 2008 roku. Do ich przeprowadzenia użyto metody sondażu diagnostycznego. Udział w badaniach był dobrowolny i anonimowy. Zastosowano następujące narzędzia:
- ankietę osobową służącą do opisania właściwości społeczno-demograficznych badanych osób,
- Kwestionariusz Zachowań Asertywnych - opracowany na podstawie Mapy asertywności [2].
Przyjęto następujące zmienne:
- Zależna (poziom asertywności kadry kierowniczej),
- Niezależne (wiek, płeć, wykształcenie, zawód, liczba miejsc pracy badanych kierowników).
Wyniki i wnioski. Uzyskane wyniki wykazały istnienie różnic w poziomie asertywności w zakresie płci, wieku, wykształcenia, zawodu i liczby miejsc zatrudnienia badanych osób.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

asertywność; kadra kierownicza

Informacje o artykule
Tytuł

Asertywność kierownika. Doniesienie z badań nad poziomem asertywności kadry kierowniczej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 16, Nr 1-2 (2008)

Strony

16-25

Data publikacji on-line

2008-02-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1-2):16-25.

Słowa kluczowe

asertywność
kadra kierownicza

Autorzy

Marzena Sobczak
Krystyna Rakowska

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna