dostęp otwarty

Tom 16, Nr 4 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-10-17
Pobierz cytowanie

Koncepcje cierpienia w poglądach studentów pielęgniarstwa

Zbigniew Kopański, Krystyna Florek-Tarczoń
Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(4):359-363.

dostęp otwarty

Tom 16, Nr 4 (2008)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2008-10-17

Streszczenie


Wstęp. Aktualne przemiany społeczne mają wpływ na kształtowanie postaw studentów kierunku pielęgniarstwa wobec rzeczywistości cierpienia. W przyszłości to oni będą sprawować profesjonalną opiekę nad osobami cierpiącymi i nieuleczalnie chorymi.
Cel pracy. Waga problemu skłoniła autorów do podjęcia badań, których celem jest poznanie wpływu studiowania na stosunek studentów do cierpienia, wyrażający się w określaniu przez nich własnych poglądów na koncepcje dotyczące tego problemu.
Materiał i metody. Prospektywnymi badaniami psychologicznymi objęto 43 studentów I roku, 39 studentów II roku, 70 studentów III roku - razem 152 studentów kierunku pielęgniarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie (studia licencjackie). Badania zostały przeprowadzone w latach 2006-2007. Wszyscy studenci byli poddani identycznym badaniom psychologicznym opartym na Kwestionariuszu Postaw Wobec Cierpienia opracowanym przez pracowników Katedry Psychologii Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
Wyniki. W badaniach wykazano, że studenci I, II i III roku uwzględniają w koncepcji cierpienia pytanie o sens życia: I rok - 87% studentów, II rok - 82% studentów, III rok - 70%, a także aspekt wiary w poszukiwaniu sensu cierpienia (czyli znak Boży i mała cząstka Chrystusa): I rok - 74%, II rok - 48% III rok - 36% studentów. Zarówno studenci I, jak i III roku nie podkreślili w swoich koncepcjach wagi tajemnicy cierpienia. Studenci II roku bardzo wysoko, bo aż w 79%, w rangowanych pytaniach, na trzeciej pozycji uwzględnili ten bardzo ważny aspekt cierpienia.
Wnioski. Wnioskiem wynikającym z przeprowadzonych badań jest stwierdzenie, że bezpośrednie obcowanie studentów w procesie wychowania i kształcenia z rzeczywistością cierpienia człowieka modyfikuje i wpływa na ich poglądy, jednak najsilniejszy wpływ mają dotychczasowe wychowanie oraz religia.

Streszczenie


Wstęp. Aktualne przemiany społeczne mają wpływ na kształtowanie postaw studentów kierunku pielęgniarstwa wobec rzeczywistości cierpienia. W przyszłości to oni będą sprawować profesjonalną opiekę nad osobami cierpiącymi i nieuleczalnie chorymi.
Cel pracy. Waga problemu skłoniła autorów do podjęcia badań, których celem jest poznanie wpływu studiowania na stosunek studentów do cierpienia, wyrażający się w określaniu przez nich własnych poglądów na koncepcje dotyczące tego problemu.
Materiał i metody. Prospektywnymi badaniami psychologicznymi objęto 43 studentów I roku, 39 studentów II roku, 70 studentów III roku - razem 152 studentów kierunku pielęgniarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie (studia licencjackie). Badania zostały przeprowadzone w latach 2006-2007. Wszyscy studenci byli poddani identycznym badaniom psychologicznym opartym na Kwestionariuszu Postaw Wobec Cierpienia opracowanym przez pracowników Katedry Psychologii Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
Wyniki. W badaniach wykazano, że studenci I, II i III roku uwzględniają w koncepcji cierpienia pytanie o sens życia: I rok - 87% studentów, II rok - 82% studentów, III rok - 70%, a także aspekt wiary w poszukiwaniu sensu cierpienia (czyli znak Boży i mała cząstka Chrystusa): I rok - 74%, II rok - 48% III rok - 36% studentów. Zarówno studenci I, jak i III roku nie podkreślili w swoich koncepcjach wagi tajemnicy cierpienia. Studenci II roku bardzo wysoko, bo aż w 79%, w rangowanych pytaniach, na trzeciej pozycji uwzględnili ten bardzo ważny aspekt cierpienia.
Wnioski. Wnioskiem wynikającym z przeprowadzonych badań jest stwierdzenie, że bezpośrednie obcowanie studentów w procesie wychowania i kształcenia z rzeczywistością cierpienia człowieka modyfikuje i wpływa na ich poglądy, jednak najsilniejszy wpływ mają dotychczasowe wychowanie oraz religia.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

cierpienie; koncepcje; postawy

Informacje o artykule
Tytuł

Koncepcje cierpienia w poglądach studentów pielęgniarstwa

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 16, Nr 4 (2008)

Strony

359-363

Data publikacji on-line

2008-10-17

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(4):359-363.

Słowa kluczowe

cierpienie
koncepcje
postawy

Autorzy

Zbigniew Kopański
Krystyna Florek-Tarczoń

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna