dostęp otwarty

Tom 17, Nr 2 (2009)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2009-04-24
Pobierz cytowanie

Wiedza i postawy rodziców dzieci z rozpoznaną wadą serca

Maria Kózka, Mieczysława Perek, Katarzyna Łudzik
Problemy Pielęgniarstwa 2009;17(2):79-85.

dostęp otwarty

Tom 17, Nr 2 (2009)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2009-04-24

Streszczenie


Wstęp. Wady wrodzone serca stanowią najliczniejszą grupę chorób układu krążenia u dzieci i należą do najczęściej występujących i rozpoznawalnych wad rozwojowych. Mimo szybkiego i znacznego postępu we współczesnej kardiologii, wady wrodzone serca są przyczyną wysokiej śmiertelności i zaburzeń w rozwoju dziecka oraz funkcjonowania jego rodziny. Rodzice dziecka z rozpoznaną wadą serca często przeżywają silne emocje, takie jak: strach przed zagrożeniem życia, lęk o własne kompetencje w opiece nad chorym dzieckiem, poczucie żalu i osamotnienia, które mają wpływ na stan psychiczny dziecka.
Cel pracy. Celem pracy było poznanie wiedzy i postaw rodziców dzieci z rozpoznaną wadą wrodzoną serca.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w styczniu 2006 roku w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie wśród rodziców dzieci z wrodzoną siniczą wadą serca (49 par rodziców oraz jedna samotna matka). Do badań wykorzystano wystandaryzowany kwestionariusz Ziemskiej do badania postaw rodziców i kwestionariusz opracowany przez autorów pracy. Zgromadzony materiał badawczy poddano weryfikacji statystycznej, w której wykorzystano test G i nieparametryczny test Kruskalla–Wallisa.
Wyniki i wnioski. W badaniach wykazano, że wiedza rodziców dotycząca istoty choroby ich dziecka, w tym możliwych powikłań, stosowanego leczenia, powikłań farmakoterapii, stylu życia dziecka i jego zachowań zdrowotnych była niewystarczająca. Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że wykonywanie zawodu nauczyciela przez badane matki miał wpływ na postawy niepożądane wychowawczo w skalach bezradności (100%) oraz w skalach górowania (50%) i nadmiernej koncentracji na dziecku (50%). Brak wiedzy u badanych matek miał wpływ na postawy niepożądane w skali górowania i dystansu, a posiadanie informacji na temat choroby sprzyjało kształtowaniu postaw pożądanych w skali bezradności.

Streszczenie


Wstęp. Wady wrodzone serca stanowią najliczniejszą grupę chorób układu krążenia u dzieci i należą do najczęściej występujących i rozpoznawalnych wad rozwojowych. Mimo szybkiego i znacznego postępu we współczesnej kardiologii, wady wrodzone serca są przyczyną wysokiej śmiertelności i zaburzeń w rozwoju dziecka oraz funkcjonowania jego rodziny. Rodzice dziecka z rozpoznaną wadą serca często przeżywają silne emocje, takie jak: strach przed zagrożeniem życia, lęk o własne kompetencje w opiece nad chorym dzieckiem, poczucie żalu i osamotnienia, które mają wpływ na stan psychiczny dziecka.
Cel pracy. Celem pracy było poznanie wiedzy i postaw rodziców dzieci z rozpoznaną wadą wrodzoną serca.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w styczniu 2006 roku w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie wśród rodziców dzieci z wrodzoną siniczą wadą serca (49 par rodziców oraz jedna samotna matka). Do badań wykorzystano wystandaryzowany kwestionariusz Ziemskiej do badania postaw rodziców i kwestionariusz opracowany przez autorów pracy. Zgromadzony materiał badawczy poddano weryfikacji statystycznej, w której wykorzystano test G i nieparametryczny test Kruskalla–Wallisa.
Wyniki i wnioski. W badaniach wykazano, że wiedza rodziców dotycząca istoty choroby ich dziecka, w tym możliwych powikłań, stosowanego leczenia, powikłań farmakoterapii, stylu życia dziecka i jego zachowań zdrowotnych była niewystarczająca. Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że wykonywanie zawodu nauczyciela przez badane matki miał wpływ na postawy niepożądane wychowawczo w skalach bezradności (100%) oraz w skalach górowania (50%) i nadmiernej koncentracji na dziecku (50%). Brak wiedzy u badanych matek miał wpływ na postawy niepożądane w skali górowania i dystansu, a posiadanie informacji na temat choroby sprzyjało kształtowaniu postaw pożądanych w skali bezradności.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

wada serca; wiedza; postawy rodziców

Informacje o artykule
Tytuł

Wiedza i postawy rodziców dzieci z rozpoznaną wadą serca

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 17, Nr 2 (2009)

Strony

79-85

Data publikacji on-line

2009-04-24

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2009;17(2):79-85.

Słowa kluczowe

wada serca
wiedza
postawy rodziców

Autorzy

Maria Kózka
Mieczysława Perek
Katarzyna Łudzik

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna