dostęp otwarty

Tom 18, Nr 2 (2010)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2010-05-11
Pobierz cytowanie

Rola mediów w promocji zdrowia

Agnieszka Turbiarz, Monika Kadłubowska, Jolanta Kolonko, Ewelina Bąk
Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(2):239-242.

dostęp otwarty

Tom 18, Nr 2 (2010)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2010-05-11

Streszczenie

Media, określane mianem „czwartej władzy”, w ciągu ostatnich dwudziestu lat znacznie wzmogły swoje oddziaływanie na społeczeństwo. Międzyludzkie porozumiewanie się zostało poddane silnemu naciskowi ze strony tych form przekazu. Public relations stały się pomostem między ludźmi oraz doskonałym miejscem informacyjnym szerzącym wiedzę na dowolny temat.
Dzięki szybkiemu rozwojowi techniki temat promocji zdrowia stał się jednym z ważnych elementów oddziaływania na społeczeństwo, istotnym źródłem wiadomości o zdrowiu dla przeciętnego człowieka. Popularne media, takie jak między innymi radio, telewizja czy wszechobecny internet, wywierają silny wpływ edukacyjny - planowany i nieplanowany - na zdrowie publiczne będące znaczącym czynnikiem funkcjonowania każdego państwa. Jako doskonały i dość szybki środek komunikacji międzyludzkiej wpływają na postawy, działania i wiedzę prozdrowotną jednostki. Zarówno znane kampanie ogólnopolskie, jak i akcje o zasięgu regionalnym promują działania prozdrowotne. Upowszechnianiu wiedzy na temat zdrowia i choroby służą również wiadomości przekazywane poprzez gazety, książki, spoty audiowizualne obecne w telewizji, radiu czy internecie. Istotny wpływ posiadają również seriale filmowe czy popularne soap operas. Podstawową wiedzę na temat zdrowia przekazują również reklamy typu outdoor. Cechą środków masowego przekazu jest ich powszechność, ogólnodostępność, tym samym możliwość mniej lub bardziej silnego nacisku, perswazji.
Na zdrowie człowieka wpływa w znacznej mierze zastosowana profilaktyka oraz promocja zdrowia, których skuteczność - wzmacnianie zdrowia i zapobieganie chorobom - wzrasta dzięki publikatorom. Stały się one, podobnie jak w wielu dziedzinach, efektywnym i przykuwającym uwagę medium, zwiększającym szansę dotarcia do szerokiego grona adresatów. W obecnych czasach i warunkach w działaniach związanych z promocją zdrowia koniecznym i kluczowym jest współdziałanie z masowymi środkami przekazu.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (2): 239-242

Streszczenie

Media, określane mianem „czwartej władzy”, w ciągu ostatnich dwudziestu lat znacznie wzmogły swoje oddziaływanie na społeczeństwo. Międzyludzkie porozumiewanie się zostało poddane silnemu naciskowi ze strony tych form przekazu. Public relations stały się pomostem między ludźmi oraz doskonałym miejscem informacyjnym szerzącym wiedzę na dowolny temat.
Dzięki szybkiemu rozwojowi techniki temat promocji zdrowia stał się jednym z ważnych elementów oddziaływania na społeczeństwo, istotnym źródłem wiadomości o zdrowiu dla przeciętnego człowieka. Popularne media, takie jak między innymi radio, telewizja czy wszechobecny internet, wywierają silny wpływ edukacyjny - planowany i nieplanowany - na zdrowie publiczne będące znaczącym czynnikiem funkcjonowania każdego państwa. Jako doskonały i dość szybki środek komunikacji międzyludzkiej wpływają na postawy, działania i wiedzę prozdrowotną jednostki. Zarówno znane kampanie ogólnopolskie, jak i akcje o zasięgu regionalnym promują działania prozdrowotne. Upowszechnianiu wiedzy na temat zdrowia i choroby służą również wiadomości przekazywane poprzez gazety, książki, spoty audiowizualne obecne w telewizji, radiu czy internecie. Istotny wpływ posiadają również seriale filmowe czy popularne soap operas. Podstawową wiedzę na temat zdrowia przekazują również reklamy typu outdoor. Cechą środków masowego przekazu jest ich powszechność, ogólnodostępność, tym samym możliwość mniej lub bardziej silnego nacisku, perswazji.
Na zdrowie człowieka wpływa w znacznej mierze zastosowana profilaktyka oraz promocja zdrowia, których skuteczność - wzmacnianie zdrowia i zapobieganie chorobom - wzrasta dzięki publikatorom. Stały się one, podobnie jak w wielu dziedzinach, efektywnym i przykuwającym uwagę medium, zwiększającym szansę dotarcia do szerokiego grona adresatów. W obecnych czasach i warunkach w działaniach związanych z promocją zdrowia koniecznym i kluczowym jest współdziałanie z masowymi środkami przekazu.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (2): 239-242
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

zdrowie publiczne; promocja zdrowia; mass media; zdrowie; społeczeństwo

Informacje o artykule
Tytuł

Rola mediów w promocji zdrowia

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 18, Nr 2 (2010)

Strony

239-242

Data publikacji on-line

2010-05-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(2):239-242.

Słowa kluczowe

zdrowie publiczne
promocja zdrowia
mass media
zdrowie
społeczeństwo

Autorzy

Agnieszka Turbiarz
Monika Kadłubowska
Jolanta Kolonko
Ewelina Bąk

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna