dostęp otwarty

Tom 18, Nr 2 (2010)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2010-05-11
Pobierz cytowanie

Rola zakładu pracy w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym w kontekście barier edukacyjnych dostrzeganych przez pielęgniarki

Ewa Kobos, Anna Leńczuk-Gruba, Anna Idzik, Zofia Sienkiewicz
Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(2):134-138.

dostęp otwarty

Tom 18, Nr 2 (2010)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2010-05-11

Streszczenie

Wstęp. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pielęgniarek przyczynia się do ich rozwoju osobistego i zawodowego oraz powinno być wpisane w strategie rozwoju zakładów opieki zdrowotnej w kierunku świadczenia usług wysokiej jakości, zaspokajających oczekiwania korzystających z nich pacjentów.
Cel pracy. Celem podjętych badań było poznanie czynników utrudniających pielęgniarkom realizację dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz próba określenia roli zakładu pracy w tym procesie.
Materiał i metody. Badania zostały przeprowadzone wśród uczestników różnych form dokształcania i doskonalenia zawodowego. Pytania zawarte w autorskim kwestionariuszu ankiety odnosiły się do trudności, jakie pielęgniarki napotkały w podejmowania decyzji o dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym oraz w trakcie jego realizacji. W badaniu udział wzięło 195 pielęgniarek, z czego 168 pracowało w szpitalu.
Wyniki. Dla 75,9% respondentów czynnikami istotnie utrudniającymi podjęcie decyzji o uczestnictwie w doskonaleniu zawodowym były brak jasnych zasad udzielania urlopów szkoleniowych przez pracodawcę oraz brak wsparcia finansowego ze strony pracodawcy (74,3% wskazań). Dla 65,1% badanych ograniczona możliwość uczestnictwa wiąże się z systemem pracy, natomiast 61,5% jako trudność wskazało małe zainteresowanie pracodawcy podnoszeniem kwalifikacji pracownika; 68,7% badanych pielęgniarek w trakcie realizacji doskonalenia zawodowego ma utrudnioną możliwość korzystania z urlopów szkoleniowych. Około 50% respondentów upatruje utrudnienia w braku pieniędzy na wydatki związane z nauką.
Wnioski:
1. Wsparcie finansowe ze strony pracodawcy może stać się istotnym czynnikiem ułatwiającym pielęgniarkom podejmowanie nauki.
2. Brak jasnych zasad przyznawania urlopów szkoleniowych w zakładach pracy utrudnia pielęgniarkom podjęcie decyzji o udziale w kształceniu podyplomowym.
3. Dwunastogodzinny system pracy utrudnia respondentom uczestnictwo w zajęciach.
4. Badani dostrzegają niewielkie zainteresowanie pracodawcy aktywnością edukacyjną pracowników.
5. Zakład pracy może wielokierunkowo wspierać aktywność edukacyjną pielęgniarek.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (2): 134-138

Streszczenie

Wstęp. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe pielęgniarek przyczynia się do ich rozwoju osobistego i zawodowego oraz powinno być wpisane w strategie rozwoju zakładów opieki zdrowotnej w kierunku świadczenia usług wysokiej jakości, zaspokajających oczekiwania korzystających z nich pacjentów.
Cel pracy. Celem podjętych badań było poznanie czynników utrudniających pielęgniarkom realizację dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz próba określenia roli zakładu pracy w tym procesie.
Materiał i metody. Badania zostały przeprowadzone wśród uczestników różnych form dokształcania i doskonalenia zawodowego. Pytania zawarte w autorskim kwestionariuszu ankiety odnosiły się do trudności, jakie pielęgniarki napotkały w podejmowania decyzji o dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym oraz w trakcie jego realizacji. W badaniu udział wzięło 195 pielęgniarek, z czego 168 pracowało w szpitalu.
Wyniki. Dla 75,9% respondentów czynnikami istotnie utrudniającymi podjęcie decyzji o uczestnictwie w doskonaleniu zawodowym były brak jasnych zasad udzielania urlopów szkoleniowych przez pracodawcę oraz brak wsparcia finansowego ze strony pracodawcy (74,3% wskazań). Dla 65,1% badanych ograniczona możliwość uczestnictwa wiąże się z systemem pracy, natomiast 61,5% jako trudność wskazało małe zainteresowanie pracodawcy podnoszeniem kwalifikacji pracownika; 68,7% badanych pielęgniarek w trakcie realizacji doskonalenia zawodowego ma utrudnioną możliwość korzystania z urlopów szkoleniowych. Około 50% respondentów upatruje utrudnienia w braku pieniędzy na wydatki związane z nauką.
Wnioski:
1. Wsparcie finansowe ze strony pracodawcy może stać się istotnym czynnikiem ułatwiającym pielęgniarkom podejmowanie nauki.
2. Brak jasnych zasad przyznawania urlopów szkoleniowych w zakładach pracy utrudnia pielęgniarkom podjęcie decyzji o udziale w kształceniu podyplomowym.
3. Dwunastogodzinny system pracy utrudnia respondentom uczestnictwo w zajęciach.
4. Badani dostrzegają niewielkie zainteresowanie pracodawcy aktywnością edukacyjną pracowników.
5. Zakład pracy może wielokierunkowo wspierać aktywność edukacyjną pielęgniarek.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (2): 134-138
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

bariery edukacyjne; zakład pracy; dokształcanie; doskonalenie zawodowe

Informacje o artykule
Tytuł

Rola zakładu pracy w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym w kontekście barier edukacyjnych dostrzeganych przez pielęgniarki

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 18, Nr 2 (2010)

Strony

134-138

Data publikacji on-line

2010-05-11

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(2):134-138.

Słowa kluczowe

bariery edukacyjne
zakład pracy
dokształcanie
doskonalenie zawodowe

Autorzy

Ewa Kobos
Anna Leńczuk-Gruba
Anna Idzik
Zofia Sienkiewicz

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna