dostęp otwarty

Tom 18, Nr 4 (2010)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2011-03-08
Pobierz cytowanie

Wybrane aspekty pedagogiczno-etyczne w opiece nad pacjentami w podeszłym wieku

Tomasz Cuber, Beata Dobrowolska, Aneta Kościołek, Violetta Mianowana
Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(4):490-496.

dostęp otwarty

Tom 18, Nr 4 (2010)
PRACE POGLĄDOWE
Opublikowany online: 2011-03-08

Streszczenie

Zachodzące zmiany demograficzne związane z wydłużeniem się życia ludzkiego zmuszają specjalistów różnych dziedzin nauki, zwłaszcza dyscyplin humanistyczno-społecznych oraz szeroko pojętych nauk medycznych, do przeorganizowania spojrzenia na człowieka w podeszłym wieku. Główne zadania współczesnej gerontologii nakierowane na kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do osób w podeszłym wieku oscylują wokół: 1) przygotowania młodych pokoleń do wyzwań starości, ponieważ każda jednostka ludzka stoi przed wejściem w świat „trzeciego wieku”. Zatem afirmacja czynnej i twórczej starości powinna się stać głównym celem gerontologii, a pracę nad osiągnięciem tych celów powinno się rozpoczynać wcześnie, jak to tylko możliwe; 2) zmiany nastawienia młodych ludzi do osób w podeszłym wieku poprzez docenianie doświadczenia i tradycji oraz czerpanie tożsamości od tych drugich.
Celem pracy jest przegląd współczesnych tendencji gerontologicznych, z których można korzystać w opiece nad pacjentem w podeszłym wieku, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć nauk pedagogicznych oraz podstaw etycznych pracy w tym obszarze.
Analizowana problematyka skupia się na omówieniu biologicznych i psychospołecznych teorii starzenia się, które wpływają na subiektywne odczucie związane z jakością życia. Z reguły wraz z wiekiem maleje samodzielność osób starzejących się, co wiąże się z koniecznością wzmożonej opieki nad nimi. Stopień samodzielności osób starszych w dużej mierze zależy od ich postaw wobec starości, które powinny być kształtowane przez całe życie. W tym kontekście zostały ukazane nadrzędne cele edukacji zdrowotnej do starości, którymi są długa, zdrowa, pogodna i aktywna starość oraz pozytywna postawa wobec starości. Obok pedagogicznych wyznaczników opieki gerontologicznej ukazano również etyczne aspekty opieki nad pacjentami w podeszłym wieku na podstawie najnowszych, brytyjskich wzorców w tej dziedzinie.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (4): 490-496

Streszczenie

Zachodzące zmiany demograficzne związane z wydłużeniem się życia ludzkiego zmuszają specjalistów różnych dziedzin nauki, zwłaszcza dyscyplin humanistyczno-społecznych oraz szeroko pojętych nauk medycznych, do przeorganizowania spojrzenia na człowieka w podeszłym wieku. Główne zadania współczesnej gerontologii nakierowane na kształtowanie prawidłowych postaw w stosunku do osób w podeszłym wieku oscylują wokół: 1) przygotowania młodych pokoleń do wyzwań starości, ponieważ każda jednostka ludzka stoi przed wejściem w świat „trzeciego wieku”. Zatem afirmacja czynnej i twórczej starości powinna się stać głównym celem gerontologii, a pracę nad osiągnięciem tych celów powinno się rozpoczynać wcześnie, jak to tylko możliwe; 2) zmiany nastawienia młodych ludzi do osób w podeszłym wieku poprzez docenianie doświadczenia i tradycji oraz czerpanie tożsamości od tych drugich.
Celem pracy jest przegląd współczesnych tendencji gerontologicznych, z których można korzystać w opiece nad pacjentem w podeszłym wieku, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć nauk pedagogicznych oraz podstaw etycznych pracy w tym obszarze.
Analizowana problematyka skupia się na omówieniu biologicznych i psychospołecznych teorii starzenia się, które wpływają na subiektywne odczucie związane z jakością życia. Z reguły wraz z wiekiem maleje samodzielność osób starzejących się, co wiąże się z koniecznością wzmożonej opieki nad nimi. Stopień samodzielności osób starszych w dużej mierze zależy od ich postaw wobec starości, które powinny być kształtowane przez całe życie. W tym kontekście zostały ukazane nadrzędne cele edukacji zdrowotnej do starości, którymi są długa, zdrowa, pogodna i aktywna starość oraz pozytywna postawa wobec starości. Obok pedagogicznych wyznaczników opieki gerontologicznej ukazano również etyczne aspekty opieki nad pacjentami w podeszłym wieku na podstawie najnowszych, brytyjskich wzorców w tej dziedzinie.
Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (4): 490-496
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

aspekty pedagogiczno-etyczne; opieka gerontologiczna

Informacje o artykule
Tytuł

Wybrane aspekty pedagogiczno-etyczne w opiece nad pacjentami w podeszłym wieku

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 18, Nr 4 (2010)

Strony

490-496

Data publikacji on-line

2011-03-08

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2010;18(4):490-496.

Słowa kluczowe

aspekty pedagogiczno-etyczne
opieka gerontologiczna

Autorzy

Tomasz Cuber
Beata Dobrowolska
Aneta Kościołek
Violetta Mianowana

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna