dostęp otwarty

Tom 20, Nr 3 (2012)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2012-10-23
Pobierz cytowanie

Wiedza uczniów klas maturalnych na temat chorób przenoszonych drogą płciową

Dominik Olejniczak, Katarzyna Wodzyńska, Urszula Religioni
Problemy Pielęgniarstwa 2012;20(3):317-326.

dostęp otwarty

Tom 20, Nr 3 (2012)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2012-10-23

Streszczenie

Wstęp. Choroby przenoszone drogą płciową stanowią istotny problem zdrowotny, społeczny, a także ekonomiczny w kontekście kosztów leczenia. Zapobieganie i leczenie tych schorzeń wymaga współpracy chorego, jego otoczenia oraz personelu medycznego i jednostek edukacyjnych. W związku z tym niezbędne jest prowadzenie edukacji zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji seksualnej w aspekcie profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową. Zwiększanie świadomości społeczeństwa w tym zakresie pozwoli na ograniczenie liczby przypadków tych chorób. Pociągnie to za sobą pożądane skutki zdrowotne, społeczne i ekonomiczne.
Cel pracy. Głównym celem pracy jest zbadanie stanu wiedzy uczniów klas maturalnych szkół średnich na temat chorób przenoszonych drogą płciową, ich diagnozowania i metod profilaktyki. Praca ma także na celu uzyskanie informacji, skąd respondenci czerpią wiadomości dotyczące chorób przenoszonych drogą płciową oraz zwrócenie uwagi na edukację seksualną młodzieży
Materiał i metody. Badaniem objęto 200 uczniów klas maturalnych. Do badania użyto autorskiego kwestionariusza ankiety, zawierającego 16 pytań zamkniętych, dotyczących 3 chorób przenoszonych drogą płciową
Wyniki. W badaniu wykazano niedostateczny poziom wiedzy wśród większości respondentów. Ankietowani wiedzą, czego dotyczą dane choroby, znają niektóre z objawów oraz metod zapobiegania. Według respondentów najlepszą metodą zapobiegania chorobom przenoszonym drogą płciową jest unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych. W badaniu wykazano również, że kobiety wykazują dużo większą wiedzą niż mężczyźni.
Wnioski. Bardzo istotne jest wprowadzenie skutecznej edukacji seksualnej do programów nauczania. Pozwoli to podnieść stan wiedzy młodych ludzi w zakresie bezpieczeństwa i profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych.

Streszczenie

Wstęp. Choroby przenoszone drogą płciową stanowią istotny problem zdrowotny, społeczny, a także ekonomiczny w kontekście kosztów leczenia. Zapobieganie i leczenie tych schorzeń wymaga współpracy chorego, jego otoczenia oraz personelu medycznego i jednostek edukacyjnych. W związku z tym niezbędne jest prowadzenie edukacji zdrowotnej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji seksualnej w aspekcie profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową. Zwiększanie świadomości społeczeństwa w tym zakresie pozwoli na ograniczenie liczby przypadków tych chorób. Pociągnie to za sobą pożądane skutki zdrowotne, społeczne i ekonomiczne.
Cel pracy. Głównym celem pracy jest zbadanie stanu wiedzy uczniów klas maturalnych szkół średnich na temat chorób przenoszonych drogą płciową, ich diagnozowania i metod profilaktyki. Praca ma także na celu uzyskanie informacji, skąd respondenci czerpią wiadomości dotyczące chorób przenoszonych drogą płciową oraz zwrócenie uwagi na edukację seksualną młodzieży
Materiał i metody. Badaniem objęto 200 uczniów klas maturalnych. Do badania użyto autorskiego kwestionariusza ankiety, zawierającego 16 pytań zamkniętych, dotyczących 3 chorób przenoszonych drogą płciową
Wyniki. W badaniu wykazano niedostateczny poziom wiedzy wśród większości respondentów. Ankietowani wiedzą, czego dotyczą dane choroby, znają niektóre z objawów oraz metod zapobiegania. Według respondentów najlepszą metodą zapobiegania chorobom przenoszonym drogą płciową jest unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych. W badaniu wykazano również, że kobiety wykazują dużo większą wiedzą niż mężczyźni.
Wnioski. Bardzo istotne jest wprowadzenie skutecznej edukacji seksualnej do programów nauczania. Pozwoli to podnieść stan wiedzy młodych ludzi w zakresie bezpieczeństwa i profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych.
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

choroby przenoszone drogą płciową; promocja zdrowia; edukacja seksualna

Informacje o artykule
Tytuł

Wiedza uczniów klas maturalnych na temat chorób przenoszonych drogą płciową

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 20, Nr 3 (2012)

Strony

317-326

Data publikacji on-line

2012-10-23

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2012;20(3):317-326.

Słowa kluczowe

choroby przenoszone drogą płciową
promocja zdrowia
edukacja seksualna

Autorzy

Dominik Olejniczak
Katarzyna Wodzyńska
Urszula Religioni

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna