dostęp otwarty

Tom 20, Nr 4 (2012)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2013-01-24
Pobierz cytowanie

Możliwości i bariery rozwoju zawodowego pielęgniarek w opinii uczestników specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego

Grzegorz Nowicki, Beata Chilimoniuk, Mariusz Goniewicz, Marek Górecki
Problemy Pielęgniarstwa 2012;20(4):473-479.

dostęp otwarty

Tom 20, Nr 4 (2012)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2013-01-24

Streszczenie


Wstęp. Rozwój zawodowy to proces, który przebiega w czasie i w ramach ogólnego rozwoju człowieka. Dotyczy on wszystkich pracowników, w tym przede wszystkim personelu systemu ochrony zdrowia (lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników medycznych). Stały rozwój nauk medycznych powoduje, że pielęgniarki zobowiązane są do uzyskania wysokich kwalifikacji zawodowych, zdobycia wielu umiejętności i aktualizowania wiedzy potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania we współczesnym systemie ochrony zdrowia.
Cel pracy. Celem pracy było przedstawienie motywów, którymi kierują się pielęgniarki przy podejmowaniu różnych form kształcenia podyplomowego, uwidocznienie przeszkód utrudniających im dostęp do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz wskazanie najpopularniejszych form kształcenia zawodowego.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono od stycznia do maja 2010 roku wśród pielęgniarek, które uczestniczyły w szkoleniu specjalizacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego realizowanym w czterech miastach: Lublinie, Zamościu, Chełmie i Rzeszowie. Objęto nimi 77 osób. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, natomiast narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.
Wyniki i wnioski. Analiza przeprowadzonych badań wykazała, że pielęgniarki są zainteresowane podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych poprzez uczestniczenie w różnych formach kształcenia podyplomowego. Stwierdzono, że najczęstszym motywem podejmowania kształcenia podyplomowego przez pielęgniarki jest chęć poszerzania swojej wiedzy i umiejętności, a największą przeszkodą utrudniającą im dostęp do podnoszenia kwalifikacji zawodowych — bariera finansowa. Formą kształcenia zawodowego, w której najchętniej uczestniczyłyby pielęgniarki są studia oraz kursy specjalistyczne i kwalifikacyjne. Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 473–479

Streszczenie


Wstęp. Rozwój zawodowy to proces, który przebiega w czasie i w ramach ogólnego rozwoju człowieka. Dotyczy on wszystkich pracowników, w tym przede wszystkim personelu systemu ochrony zdrowia (lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników medycznych). Stały rozwój nauk medycznych powoduje, że pielęgniarki zobowiązane są do uzyskania wysokich kwalifikacji zawodowych, zdobycia wielu umiejętności i aktualizowania wiedzy potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania we współczesnym systemie ochrony zdrowia.
Cel pracy. Celem pracy było przedstawienie motywów, którymi kierują się pielęgniarki przy podejmowaniu różnych form kształcenia podyplomowego, uwidocznienie przeszkód utrudniających im dostęp do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz wskazanie najpopularniejszych form kształcenia zawodowego.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono od stycznia do maja 2010 roku wśród pielęgniarek, które uczestniczyły w szkoleniu specjalizacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego realizowanym w czterech miastach: Lublinie, Zamościu, Chełmie i Rzeszowie. Objęto nimi 77 osób. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, natomiast narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.
Wyniki i wnioski. Analiza przeprowadzonych badań wykazała, że pielęgniarki są zainteresowane podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych poprzez uczestniczenie w różnych formach kształcenia podyplomowego. Stwierdzono, że najczęstszym motywem podejmowania kształcenia podyplomowego przez pielęgniarki jest chęć poszerzania swojej wiedzy i umiejętności, a największą przeszkodą utrudniającą im dostęp do podnoszenia kwalifikacji zawodowych — bariera finansowa. Formą kształcenia zawodowego, w której najchętniej uczestniczyłyby pielęgniarki są studia oraz kursy specjalistyczne i kwalifikacyjne. Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 473–479
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

edukacja; pielęgniarki; motywacja

Informacje o artykule
Tytuł

Możliwości i bariery rozwoju zawodowego pielęgniarek w opinii uczestników specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 20, Nr 4 (2012)

Strony

473-479

Data publikacji on-line

2013-01-24

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2012;20(4):473-479.

Słowa kluczowe

edukacja
pielęgniarki
motywacja

Autorzy

Grzegorz Nowicki
Beata Chilimoniuk
Mariusz Goniewicz
Marek Górecki

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna