dostęp otwarty

Tom 20, Nr 4 (2012)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2013-01-24
Pobierz cytowanie

Przygotowanie położnych do realizowania edukacji przedporodowej w opinii polskiego społeczeństwa (część III)

Grażyna Iwanowicz-Palus, Ewa Golonka, Agnieszka Bień, Grażyna Stadnicka
Problemy Pielęgniarstwa 2012;20(4):431-441.

dostęp otwarty

Tom 20, Nr 4 (2012)
PRACE ORYGINALNE
Opublikowany online: 2013-01-24

Streszczenie


Wstęp. Edukacja przedporodowa dotycząca promowania prozdrowotnych zachowań w czasie ciąży, oddziaływania na tworzenie i umacnianie więzi między rodzicami a dzieckiem, przygotowania do porodu, połogu, opieki nad noworodkiem oraz wychowania dziecka, znajduje swoje odzwierciedlenie w programach szkół rodzenia. Spotkania w szkole rodzenia prowadzone są przez osoby, którym bliska jest idea psychoprofilaktyki porodowej, a przede wszystkim przez położne.
Cel pracy. Celem pracy była próba poznania opinii polskiego społeczeństwa na temat przygotowania położnej do prowadzenia samodzielnej edukacji przedporodowej.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w okresie od lutego do maja 2011 roku wśród 505 respondentów zamieszkujących wschodni region Polski (województwo lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie i podlaskie). Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem techniki kwestionariuszowej. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety, opracowany na podstawie pięciostopniowej skali Likerta.
Wyniki i wnioski. W opinii respondentów położna jest przygotowana do realizowania samodzielnej edukacji przedporodowej dotyczącej przebiegu porodu (91,49%), wykonywania ćwiczeń oddechowych i fizycznych przygotowujących do porodu (91,29%), kształtowania postaw rodzicielskich (64,16%), udzielania informacji na temat doboru miejsca porodu (79,01%), promowania karmienia piersią (91,88%), prawidłowego przebiegu połogu oraz objawów niepokojących mogących wystąpić w tym okresie (85,55%), zakresu opieki i pielęgnowania noworodka/niemowlęcia (91,68%) oraz przygotowania kobiety i jej rodziny do samoobserwacji i podejmowania działań w celu eliminowania czynników ryzyka zdrowotnego (61,78%). Brak wiedzy na temat przygotowania położnej do samodzielnej realizacji edukacji przedporodowej cechuje głównie mężczyzn, respondentów pomiędzy 21. a 30. rokiem życia, osób deklarujących wykształcenie wyższe zawodowe, stanu wolnego, ankietowanych nieposiadających dzieci oraz mieszkańców wsi czy też osad. Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 431–441

Streszczenie


Wstęp. Edukacja przedporodowa dotycząca promowania prozdrowotnych zachowań w czasie ciąży, oddziaływania na tworzenie i umacnianie więzi między rodzicami a dzieckiem, przygotowania do porodu, połogu, opieki nad noworodkiem oraz wychowania dziecka, znajduje swoje odzwierciedlenie w programach szkół rodzenia. Spotkania w szkole rodzenia prowadzone są przez osoby, którym bliska jest idea psychoprofilaktyki porodowej, a przede wszystkim przez położne.
Cel pracy. Celem pracy była próba poznania opinii polskiego społeczeństwa na temat przygotowania położnej do prowadzenia samodzielnej edukacji przedporodowej.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w okresie od lutego do maja 2011 roku wśród 505 respondentów zamieszkujących wschodni region Polski (województwo lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie i podlaskie). Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem techniki kwestionariuszowej. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety, opracowany na podstawie pięciostopniowej skali Likerta.
Wyniki i wnioski. W opinii respondentów położna jest przygotowana do realizowania samodzielnej edukacji przedporodowej dotyczącej przebiegu porodu (91,49%), wykonywania ćwiczeń oddechowych i fizycznych przygotowujących do porodu (91,29%), kształtowania postaw rodzicielskich (64,16%), udzielania informacji na temat doboru miejsca porodu (79,01%), promowania karmienia piersią (91,88%), prawidłowego przebiegu połogu oraz objawów niepokojących mogących wystąpić w tym okresie (85,55%), zakresu opieki i pielęgnowania noworodka/niemowlęcia (91,68%) oraz przygotowania kobiety i jej rodziny do samoobserwacji i podejmowania działań w celu eliminowania czynników ryzyka zdrowotnego (61,78%). Brak wiedzy na temat przygotowania położnej do samodzielnej realizacji edukacji przedporodowej cechuje głównie mężczyzn, respondentów pomiędzy 21. a 30. rokiem życia, osób deklarujących wykształcenie wyższe zawodowe, stanu wolnego, ankietowanych nieposiadających dzieci oraz mieszkańców wsi czy też osad. Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 431–441
Pobierz cytowanie

Słowa kluczowe

położna; edukacja przedporodowa; ciąża

Informacje o artykule
Tytuł

Przygotowanie położnych do realizowania edukacji przedporodowej w opinii polskiego społeczeństwa (część III)

Czasopismo

Problemy Pielęgniarstwa

Numer

Tom 20, Nr 4 (2012)

Strony

431-441

Data publikacji on-line

2013-01-24

Rekord bibliograficzny

Problemy Pielęgniarstwa 2012;20(4):431-441.

Słowa kluczowe

położna
edukacja przedporodowa
ciąża

Autorzy

Grażyna Iwanowicz-Palus
Ewa Golonka
Agnieszka Bień
Grażyna Stadnicka

Ważne: serwis https://journals.viamedica.pl/ wykorzystuje pliki cookies. Więcej >>

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach statystycznych, dostosowania serwisu do potrzeb użytkownika (np. język interfejsu) i do obsługi logowania użytkowników. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić opcje dotyczące cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Czym są i do czego służą pliki cookie możesz dowiedzieć się na stronie wszystkoociasteczkach.pl.

Czasopismo Problemy Pielęgniarstwa dostęne jest również w Ikamed - księgarnia medyczna