Artykuł oryginalny • Original article
Chorobowość oraz finansowanie terapii nowotworów w Polsce w latach 2002–2011 według danych Narodowego Funduszu Zdrowia
Andrzej Śliwczyński1, Adam Rzeźnicki2, Tomasz Czeleko3, Przemysław Seroczyński4, Adam Kozierkiewicz5, Jerzy Gryglewicz6, Marta Kabatlik-Pytlik7, Marcin Pakulski8, Maciej Krzakowski9
Wstęp. Choroby nowotworowe stanowią poważny problem ze względu na ciągle wzrastającą liczbę zachorowań oraz wysokie koszty rozpoznawania i leczenia. Zwiększenie odsetka osób w starszym wieku w połączeniu z większym narażeniem na działanie szkodliwych czynników środowiskowych, jak również rozwój metod diagnostycznych powodują wzrost liczby wykrywanych nowotworów.
Celem pracy było określenie populacji chorych z rozpoznaniem nowotworów w Polsce, oszacowanie wydatków płatnika publicznego związanych z leczeniem przeciwnowotworowym oraz oszacowanie kosztów wprowadzenia nowoczesnych metod leczenia chorych na nowotwory.
Materiał i metody. W celu wykonywania analiz informacji sprawozdawczych w bazach danych NFZ został wykonany moduł analityczny o nazwie „Rejestr Leczenia Chorób” (RLC), który umożliwia pobieranie informacji z bazy danych oraz prezentację danych w czasie rzeczywistym. W analizie przyjęto metodę oszacowania kosztu wprowadzenia innowacji. Przyjęto założenie, że kosztem innowacji staje się wartość środków wydatkowanych przez płatnika publicznego w danym roku, jakie pozostają po ekstrapolowaniu kosztów terapii z roku poprzedniego na liczbę chorych w danym roku. W analizie nie zostały wzięte pod uwagę wartości wskaźnika inflacji. Niepowtarzalnym identyfikatorem danego chorego został uznany numer PESEL. W analizie danych został wykorzystany arkusz kalkulacyjny Excel. Analizę dokonano z wykorzystaniem wszystkich istniejących w bazie pozycji, nie różnicując stopnia wiarygodności potwierdzenia rozpoznania.
Wyniki. Liczba wszystkich wykazywanych chorych z rozpoznaniami nowotworowymi w latach 2002–2012 rosła corocznie i osiągnęła w roku 2011 ponad 1 milion osób leczonych z powodu nowotworów. Dynamika średnioroczna liczby pacjentów względem roku poprzedniego wyniosła ok. +11%. Rozpoznania, których koszty na przestrzeni całego badanego okresu przekroczyły 10% budżetu na rozpoznania onkologiczne, obejmują: nowotwór złośliwy sutka (C50) — 14,41% budżetu i przekroczenie średniorocznego kosztu dla rozpoznań onkologicznych o blisko 1400% oraz nowotwór złośliwy oskrzeli i płuca (C34) — 10,5% budżetu i przekroczenie średniorocznego kosztu dla rozpoznań onkologicznych o 1018%. Rozpoznaniami o najwyższych kosztach średniorocznych w analizowanym okresie były nowotwór złośliwy sutka (C50) — 566 944 649 PLN oraz nowotwór złośliwy oskrzeli i płuca (C34) — 412 877 994 PLN. Wyżej wymienione nowotwory stanowiły również rozpoznania o największej liczbie zrealizowanych świadczeń na przestrzeni lat 2002–2011.
Wnioski. Przeprowadzone analizy wykazały, że spośród ponad 100 grup rozpoznań nowotworów istnieje około 35, które są istotne z punktu widzenia epidemiologii społecznej. Świadczy to o tym, że Narodowy Program Zwalczania Nowotworów właśnie te choroby powinien potraktować priorytetowo i dla nich powinna być opracowana szczegółowa strategia postępowania. Istnieje około 20 grup rozpoznań, w których obliczony koszt innowacji przekroczył na przestrzeni trzech lat 50 milionów złotych (nowotwory, w leczeniu których wprowadzono nowe leki). Istnieje duża i utrzymująca się w badanym okresie rozbieżność (około 50%) między wykazywanymi rozpoznaniami i rozpoznaniami potwierdzonymi lub chorymi leczonymi, co wymaga przeprowadzenia odrębnych i bardziej szczegółowych analiz.
Morbidity and financing cancer therapies in Poland between the years 2002 and 2011 based on the National Health Fund data
Introduction. Cancer related illnesses are a serious problem due to the always increasing number of such illnesses and the high cost of diagnosis and treatment. The increase in the ratio of elderly people together with the higher risk of exposure to harmful environmental factors and the development of diagnostic methods result in an increased number of diagnosed cancers. The aim of the work was to determine the population of the persons diagnosed with cancer in Poland, evaluate the tax payers’ expenses connected with anti-cancer treatment and evaluate costs related to the introduction of the state-of-the-art treatment methods of the ill diagnosed with cancers.
Material and methods. In order to carry out analyses of report information in the NHF data bases, an analytical module was created called the Illness Treatment Register (ITL). This enables downloading of information from the database and presenting it in real time. In the analysis, a method of evaluating the cost of introducing the innovation was assumed. Namely it was assumed that the cost of innovation is the value of funds expended by the public tax payers in a given year that remain, after extrapolation of therapy costs from the previous year per number of ill persons in a given year. The analysis did not consider the value of the inflation index. The PESEL number was considered to be the unique identity number of the ill person. An excel calculation sheet was used in the data analysis which was carried out with the use of all items existing in the database, not differentiating the degree of credibility of diagnosis confirmation.
Results. The number of all the established persons diagnosed with cancer between the years 2002 and 2011 increased annually and reached over 1 million people in 2011 who were treated because of cancers. The average yearly dynamics of the patient numbers compare to the previous year, oscillated around +11%. Diagnosis that throughout the whole tested period exceeded 10% of the budget allocated for the oncological diagnoses, included breast cancer (C50) — 14.41% of the budget and exceeded the average annual cost for oncological diagnoses by nearly 1400%, and bronchi and lungs cancer (C34) — 10.5% of the budget and exceeded the average annual cost for oncological diagnoses by 1018%. Diagnosis with the highest annual average in the anaysed period were breast cancer (C50) — 566 944 649 PLN and bronchi and lungs cancer (C34) — 412 877 994 PLN. The above mentioned cancers were also the diagnoses of the highest number of health services between the years 2002 and 2011.
Conclusions. The analyses showed that from over 100 groups of diagnosed cancers, there are around 35 that are relevant from the point of view of social epidemiology. This indicates that the National Cancer Prevention Programme should treat these illnesses with a high priority and it is for them that a detailed strategy of action ought to be worked out. There are about 20 groups of diagnoses where the calculated cost of innovation exceed 50 million PLN throughout the last three years: for cancers where new medicines were introduced. There is a great and sustaining hiatus in the analysed period (around 50%) between the reported diagnoses and the confirmed diagnoses for the ill persons that are treated. This requires more detailed analyses.
Nowotwory Journal of Oncology 2014; 64, 2: 109–118
Słowa kluczowe: nowotwory, koszty leczenia nowotworów, Polska
Key words: cancers, cancer treatment costs, Poland
Wstęp
Choroby nowotworowe stanowią poważny problem ze względu na ciągle wzrastającą liczbę zachorowań oraz wysokie koszty rozpoznawania i leczenia. Zwiększenie odsetka osób w starszym wieku w połączeniu z większym narażeniem na działanie szkodliwych czynników środowiskowych, jak również rozwój metod diagnostycznych powodują, że liczba wykrywanych nowotworów rośnie. Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych — przyjęty w 2005 roku Ustawą [1] — w wersji obowiązującej na lata 2006–2015 zakłada osiągnięcie celów, które obejmują [2]:
— zahamowanie wzrostu zachorowań na nowotwory,
— osiągnięcie wskaźników w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów, odpowiadających średnim wartościom w Europie,
— osiągnięcie wskaźników skuteczności leczenia odpowiadających średnim wartościom w Europie,
— stworzenie warunków do wykorzystania w praktyce onkologicznej postępu wiedzy o przyczynach i mechanizmach rozwoju chorób nowotworowych,
— utworzenie systemu ciągłego monitorowania skuteczności zwalczania nowotworów w skali kraju i w poszczególnych regionach kraju.
Realizacja celów w obszernej i zróżnicowanej dziedzinie, jaką jest leczenie chorych na nowotwory, wymaga podsumowania oraz określenia punktu wyjściowego, który stanowić może odniesienie dla oceny realizacji zadań.
Celem obecnego opracowania jest:
a) określenie populacji chorych z rozpoznaniem nowotworów w Polsce,
b) oszacowanie wydatków płatnika publicznego związanych z leczeniem przeciwnowotworowym,
c) oszacowanie kosztów wprowadzenia nowoczesnych metod leczenia chorych na nowotwory.
Materiał i metody
Świadczenia zdrowotne są w Polsce finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) na podstawie Ustawy [3] oraz Rozporządzeń Ministra Zdrowia z niej wynikających [4, 5]. Leczenie chorych na nowotwory odbywa się w ramach umowy o wykonywanie świadczeń w warunkach lecznictwa zamkniętego („umowa szpitalna”). Organizacja, finansowanie i rozliczanie świadczeń są określone dla świadczeniodawców w Zarządzeniach Prezesa NFZ [6, 7]. W latach 2004–2008 — do I połowy 2008 roku — w sposób odrębny były finansowane cytostatyki oraz leki wspomagające, natomiast rozliczanie hospitalizacji było finansowane w ramach umowy szpitalnej. Wraz z wprowadzeniem systemu rozliczeń „Jednorodnych Grup Pacjentów” (JGP) w roku 2008 finansowanie chemioterapii w całości zostało włączone w jedną umowę. Umowa na chemioterapię finansuje obecnie świadczenia rzeczowe (leki) i świadczenia medyczne (pobyt chorego w szpitalu, procedury podania leku i inne).
W celu przeprowadzenia analiz informacji sprawozdawczych w bazach danych NFZ został wykonany moduł analityczny o nazwie „Rejestr Leczenia Chorób” (RLC), który umożliwia pobieranie informacji z bazy danych oraz prezentację danych w czasie rzeczywistym. W zakresie badanego obszaru rozpoznań moduł został zasilony danymi od 1999 roku (w tym — również archiwalnych danych Kas Chorych dotyczących leczenia chorych na nowotwory) z systemów informatycznych oddziałów wojewódzkich NFZ.
Podczas tworzenia bazy danych z systemów informatycznych pobrano informację o leczeniu chorych, u których ustalono rozpoznanie główne — wykazane w sprawozdaniu rozliczeniowym szpitala — z wykorzystaniem kodu choroby nowotworowej wg ICD-10 od C00 do D09, przypisując niepowtarzalny identyfikator pacjenta (PESEL) oraz wartości kosztowe wypłacone przez płatnika publicznego. Dane obejmowały w szczególności informacje dotyczące chorego i świadczeniodawcy oraz wykonanych procedur medycznych. Rozpoznania zostały podzielone według grup głównych. Bazy danych Kas Chorych oraz — obecnie — NFZ — ze względu na istniejące przepisy — nie zawierają informacji w systemie sprawozdawczym dotyczącej stopnia zaawansowania nowotworu. Jednocześnie w sprawozdaniach rozliczeniowych występuje każdy przypadek chorego (w tym również przypadki, gdy terapia pacjenta kończy się wyłącznie na podejrzeniu choroby nowotworowej). Analiza obejmuje chorobowość (wszystkich wykazanych pacjentów) wraz z wszystkimi przypisanymi do pary „PESEL-ROZPOZNANIE” danymi populacyjnymi i kosztowymi. Zgodnie z definicją „chorobowość” to wskaźnik informujący o tym, ile osób choruje na daną chorobę w danym momencie [8]. Biorąc pod uwagę ww. definicję, analiza jest jak najbardziej uprawniona. Dopiero algorytmy weryfikujące, co z pacjentem dzieje się w dłuższym okresie czasu, pozwalają różnicować tę grupę, ale wymaga to odrębnej analizy, która zostanie przeprowadzona w późniejszym czasie. Dodatkowa przedstawiona praca ma umożliwić dyskusję na temat wyników analizy, co pozwoli lepiej poznać stan polskiej onkologii.
W analizie przyjęto metodę oszacowania kosztu wprowadzenia innowacji według wzoru:
KINN = Kt1 – ŚKtp1 × Lp1
gdzie:
KINN — koszt innowacji
Kt1 — suma wydatków na terapię w danym roku
ŚKtp — średni koszt terapii pacjenta w roku poprzednim (suma kosztów terapii podzielona przez liczbę pacjentów)
Lp1 — liczba pacjentów w danym roku
Przykład dla roku 2008:
KINN2008 = Kt200a – ŚKtp2007 × Lp2008
W analizie przyjęto założenie, że kosztem innowacji staje się wartość środków wydatkowanych przez płatnika publicznego w danym roku, pozostających po ekstrapolowaniu kosztów terapii z roku poprzedniego na liczbę chorych w danym roku. W analizie, dla obliczenia kosztów innowacji, nie zostały wzięte pod uwagę wartości wskaźnika inflacji. Niepowtarzalnym identyfikatorem danego chorego został uznany numer PESEL. W analizie danych został wykorzystany arkusz kalkulacyjny Excel.
Analizę dokonano z wykorzystaniem wszystkich istniejących w bazie pozycji, nie różnicując stopnia wiarygodności potwierdzenia rozpoznania. Ze względu na brak w systemach informatycznych NFZ pewnej części danych (np. informacje na temat stopnia zaawansowania oraz rozpoznania patomorfologicznego nowotworu) nie ma możliwości precyzyjnego określenia docelowej populacji chorych. Na potrzeby obecnej analizy pod uwagę zostały wzięte wszystkie doniesienia o rozpoznaniu nowotworowym, a w kolejnej analizie zostało zaplanowane ograniczenie danych wyłącznie do populacji o potwierdzonym rozpoznaniu. Niemniej jednak ze względu na dużą liczebność dane terytorialne i demograficzne oraz finansowe zachowują swoją integralność.
Wyniki
Na podstawie przekazywanego w raportach statystycznych numeru PESEL chorego oraz wykazywanego rozpoznania ICD-10, w oparciu o parametryzację określoną w metodologii badań system informatyczny przyporządkował chorych do dominującego rozpoznania nowotworu. Na tej podstawie określono liczebność populacji w poszczególnych latach odnoszącą się do grup rozpoznań (tab. I — tylko w wersji elektronicznej artykułu).
Tabela I. Populacja chorych z rozpoznaniami od C00 do D09 w latach 2002–2011 w podziale na rozpoznania
populacja |
||||||||||
ICD-10 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
C50 |
73 066 |
81 925 |
103 549 |
114 205 |
123 252 |
132 466 |
143 661 |
153 441 |
163 469 |
174 144 |
C51 |
1 336 |
1 451 |
1 867 |
2 186 |
2 497 |
2 771 |
2 924 |
3 060 |
3 304 |
3 467 |
C52 |
299 |
349 |
429 |
459 |
467 |
486 |
505 |
510 |
525 |
559 |
C53 |
16 582 |
18 089 |
22 605 |
24 583 |
26 005 |
27 288 |
29 116 |
30 581 |
31 952 |
33 530 |
C54 |
16 219 |
18 273 |
23 604 |
26 565 |
29 137 |
31 590 |
35 307 |
38 455 |
41 816 |
45 462 |
C55 |
312 |
347 |
422 |
453 |
501 |
545 |
580 |
607 |
595 |
627 |
C56 |
12 025 |
13 538 |
16 644 |
18 108 |
19 351 |
20 259 |
21 747 |
22 965 |
24 298 |
25 795 |
C57 |
241 |
268 |
329 |
349 |
363 |
394 |
437 |
484 |
511 |
551 |
C58 |
107 |
88 |
148 |
174 |
204 |
227 |
245 |
289 |
323 |
368 |
C60 |
564 |
622 |
823 |
939 |
1 050 |
1 098 |
1 226 |
1 322 |
1 387 |
1 472 |
C61 |
27 231 |
31 230 |
43 822 |
50 567 |
56 211 |
61 559 |
67 244 |
72 749 |
77 626 |
82 751 |
C62 |
4 047 |
4 782 |
6 065 |
6 721 |
7 351 |
7 822 |
8 690 |
9 559 |
10 372 |
11 478 |
C63 |
64 |
68 |
98 |
94 |
102 |
121 |
150 |
140 |
170 |
179 |
C64 |
12 860 |
14 559 |
20 130 |
23 828 |
26 724 |
29 451 |
33 438 |
36 786 |
40 347 |
43 741 |
C65 |
188 |
222 |
293 |
341 |
373 |
440 |
569 |
619 |
682 |
757 |
C66 |
103 |
127 |
169 |
198 |
219 |
248 |
284 |
315 |
360 |
396 |
C67 |
19 537 |
21 861 |
29 072 |
33 155 |
36 333 |
39 293 |
43 738 |
47 480 |
50 914 |
54 133 |
C68 |
128 |
150 |
422 |
640 |
628 |
634 |
631 |
611 |
642 |
676 |
C69 |
1 478 |
2 112 |
2 759 |
3 185 |
3 640 |
3 960 |
4 481 |
4 803 |
5 263 |
5 745 |
C70 |
293 |
354 |
517 |
630 |
745 |
820 |
935 |
1 039 |
1 136 |
1 224 |
C71 |
7 800 |
9 047 |
12 338 |
14 256 |
15 652 |
16 591 |
18 131 |
19 299 |
20 250 |
21 530 |
C72 |
673 |
782 |
1 045 |
1 249 |
1 396 |
1 521 |
1 633 |
1 768 |
1 890 |
2 001 |
C73 |
8 492 |
11 137 |
13 532 |
15 194 |
16 892 |
18 376 |
20 364 |
22 113 |
24 099 |
26 190 |
C74 |
356 |
426 |
554 |
655 |
732 |
792 |
894 |
966 |
1 061 |
1 163 |
C75 |
202 |
205 |
337 |
411 |
511 |
601 |
700 |
815 |
889 |
1 015 |
C76 |
779 |
803 |
1 007 |
1 217 |
1 581 |
2 142 |
3 086 |
3 611 |
3 899 |
4 186 |
C77 |
345 |
357 |
393 |
429 |
478 |
511 |
526 |
574 |
614 |
673 |
C78 |
368 |
403 |
456 |
446 |
490 |
478 |
602 |
803 |
953 |
1 100 |
C79 |
472 |
472 |
697 |
790 |
804 |
844 |
926 |
1 054 |
1 195 |
1 405 |
C80 |
2 617 |
3 111 |
4 560 |
5 202 |
5 528 |
5 827 |
5 763 |
5 459 |
5 655 |
6 014 |
C81 |
5 326 |
6 054 |
7 710 |
8 258 |
8 726 |
8 970 |
9 536 |
10 024 |
10 546 |
11 174 |
C82 |
2 799 |
3 103 |
3 819 |
4 142 |
4 365 |
4 416 |
4 491 |
4 466 |
4 534 |
4 633 |
C83 |
3 548 |
4 071 |
5 209 |
5 882 |
6 483 |
7 162 |
7 801 |
8 312 |
8 910 |
9 313 |
C84 |
415 |
481 |
652 |
731 |
826 |
955 |
1 117 |
1 254 |
1 341 |
1 472 |
C85 |
1 492 |
1 587 |
1 908 |
2 053 |
2 114 |
2 209 |
2 425 |
2 694 |
3 055 |
3 446 |
C88 |
442 |
448 |
573 |
640 |
696 |
698 |
748 |
793 |
819 |
820 |
C90 |
3 928 |
4 256 |
5 225 |
5 753 |
6 198 |
6 506 |
7 108 |
7 520 |
7 998 |
8 528 |
C91 |
10 368 |
11 373 |
14 195 |
15 399 |
16 263 |
17 003 |
18 194 |
19 266 |
20 294 |
21 288 |
C92 |
3 040 |
3 443 |
4 348 |
4 857 |
5 174 |
5 338 |
5 676 |
5 950 |
6 229 |
6 521 |
C93 |
45 |
59 |
82 |
110 |
112 |
117 |
150 |
193 |
213 |
192 |
C94 |
360 |
432 |
532 |
587 |
633 |
641 |
756 |
872 |
935 |
1 008 |
C95 |
53 |
47 |
79 |
87 |
95 |
111 |
121 |
129 |
117 |
129 |
C96 |
784 |
862 |
1 129 |
1 281 |
1 361 |
1 424 |
1 541 |
1 598 |
1 644 |
1 708 |
C97 |
353 |
356 |
434 |
445 |
477 |
504 |
486 |
451 |
441 |
452 |
D00 |
4 |
5 |
129 |
194 |
216 |
253 |
313 |
352 |
368 |
416 |
D01 |
5 |
5 |
113 |
134 |
150 |
162 |
202 |
228 |
268 |
312 |
D02 |
2 |
2 |
18 |
23 |
35 |
49 |
66 |
80 |
94 |
117 |
D03 |
2 |
6 |
37 |
59 |
82 |
103 |
128 |
160 |
216 |
278 |
D04 |
52 |
70 |
1 001 |
1 671 |
2 289 |
2 824 |
3 540 |
4 150 |
5 052 |
6 069 |
D05 |
48 |
63 |
291 |
421 |
530 |
647 |
755 |
892 |
1 069 |
1 328 |
D06 |
38 |
46 |
444 |
592 |
702 |
812 |
924 |
1 012 |
1 126 |
1 297 |
D07 |
5 |
8 |
69 |
97 |
131 |
155 |
175 |
230 |
268 |
287 |
Tabela I. cd. Populacja chorych z rozpoznaniami od C00 do D09 w latach 2002–2011 w podziale na rozpoznania
populacja |
||||||||||
ICD-10 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
C00 |
1 643 |
2 226 |
2 933 |
3 262 |
3 449 |
3 585 |
3 892 |
4 115 |
4 325 |
4 509 |
C01 |
552 |
601 |
728 |
821 |
895 |
944 |
992 |
1 028 |
1 083 |
1 144 |
C02 |
639 |
704 |
847 |
963 |
1 064 |
1 122 |
1 269 |
1 423 |
1 520 |
1 593 |
C03 |
203 |
220 |
265 |
298 |
319 |
354 |
421 |
441 |
463 |
507 |
C04 |
965 |
1 079 |
1 291 |
1 395 |
1 494 |
1 526 |
1 612 |
1 749 |
1 887 |
1 970 |
C05 |
321 |
356 |
440 |
475 |
511 |
546 |
639 |
707 |
769 |
832 |
C06 |
376 |
415 |
508 |
542 |
589 |
656 |
724 |
796 |
847 |
895 |
C07 |
746 |
838 |
1 192 |
1 348 |
1 447 |
1 546 |
1 698 |
1 805 |
1 911 |
2 014 |
C08 |
235 |
244 |
307 |
351 |
383 |
424 |
466 |
489 |
520 |
562 |
C09 |
1 034 |
1 162 |
1 432 |
1 592 |
1 678 |
1 776 |
1 895 |
2 011 |
2 109 |
2 262 |
C10 |
641 |
681 |
857 |
967 |
997 |
1 049 |
1 125 |
1 178 |
1 261 |
1 309 |
C11 |
629 |
727 |
839 |
871 |
928 |
955 |
994 |
1 045 |
1 095 |
1 177 |
C12 |
98 |
134 |
167 |
196 |
221 |
204 |
248 |
294 |
335 |
355 |
C13 |
642 |
669 |
770 |
853 |
897 |
897 |
944 |
1 017 |
1 029 |
1 070 |
C14 |
262 |
246 |
771 |
839 |
927 |
884 |
782 |
827 |
806 |
918 |
C15 |
2 109 |
2 260 |
2 680 |
2 709 |
2 788 |
2 843 |
2 874 |
2 989 |
2 973 |
3 075 |
C16 |
9 418 |
10 254 |
12 682 |
13 627 |
14 494 |
15 067 |
15 920 |
16 373 |
17 056 |
17 822 |
C17 |
422 |
511 |
681 |
767 |
860 |
933 |
1 045 |
1 154 |
1 279 |
1 385 |
C18 |
18 918 |
21 580 |
28 272 |
32 746 |
36 751 |
40 608 |
45 242 |
49 281 |
53 074 |
56 605 |
C19 |
3 024 |
3 405 |
4 233 |
4 850 |
5 211 |
5 762 |
6 383 |
6 902 |
7 473 |
8 013 |
C20 |
15 784 |
17 741 |
22 288 |
24 822 |
26 928 |
29 013 |
31 100 |
32 852 |
34 631 |
36 400 |
C21 |
1 234 |
1 258 |
1 507 |
1 573 |
1 699 |
1 809 |
1 815 |
1 849 |
1 879 |
1 916 |
C22 |
1 943 |
2 235 |
2 736 |
3 026 |
3 407 |
3 520 |
3 693 |
3 819 |
3 921 |
4 144 |
C23 |
1 459 |
1 548 |
1 796 |
1 896 |
2 035 |
2 069 |
2 239 |
2 223 |
2 356 |
2 438 |
C24 |
507 |
590 |
769 |
836 |
941 |
1 031 |
1 088 |
1 150 |
1 204 |
1 261 |
C25 |
4 065 |
4 584 |
5 725 |
6 426 |
6 915 |
7 077 |
7 481 |
7 778 |
7 778 |
7 904 |
C26 |
432 |
480 |
559 |
623 |
668 |
695 |
809 |
922 |
910 |
862 |
C30 |
313 |
367 |
461 |
511 |
549 |
567 |
640 |
682 |
735 |
747 |
C31 |
400 |
435 |
570 |
650 |
682 |
725 |
822 |
893 |
940 |
953 |
C32 |
11 372 |
12 537 |
15 567 |
16 852 |
17 568 |
18 115 |
19 075 |
19 657 |
20 071 |
20 565 |
C33 |
82 |
93 |
113 |
115 |
112 |
110 |
122 |
115 |
125 |
121 |
C34 |
37 310 |
39 196 |
46 507 |
50 248 |
52 761 |
54 448 |
56 285 |
57 277 |
57 834 |
58 657 |
C37 |
143 |
160 |
234 |
276 |
302 |
324 |
377 |
393 |
421 |
443 |
C38 |
391 |
398 |
551 |
570 |
637 |
627 |
666 |
727 |
772 |
787 |
C39 |
121 |
122 |
142 |
152 |
187 |
176 |
224 |
225 |
253 |
253 |
C40 |
1 037 |
1 178 |
1 475 |
1 687 |
1 839 |
1 951 |
2 127 |
2 300 |
2 475 |
2 657 |
C41 |
574 |
653 |
1 191 |
1 383 |
1 522 |
1 579 |
1 956 |
2 036 |
2 022 |
2 127 |
C43 |
7 549 |
8 796 |
11 292 |
12 848 |
14 172 |
15 336 |
16 865 |
18 508 |
19 967 |
21 776 |
C44 |
21 663 |
23 931 |
36 672 |
46 912 |
56 605 |
65 562 |
78 346 |
89 315 |
100 355 |
111 825 |
C45 |
161 |
181 |
228 |
285 |
316 |
357 |
393 |
427 |
465 |
489 |
C46 |
99 |
95 |
135 |
146 |
148 |
156 |
176 |
194 |
195 |
209 |
C47 |
225 |
258 |
341 |
374 |
409 |
451 |
487 |
516 |
576 |
619 |
C48 |
446 |
554 |
714 |
763 |
845 |
921 |
1 033 |
1 165 |
1 288 |
1 385 |
C49 |
2 193 |
2 600 |
3 491 |
3 962 |
4 355 |
4 679 |
5 206 |
5 666 |
6 161 |
6 725 |
Sposób pobierania danych z systemów informatycznych w zakresie wskazanej w tabeli I (tabela tylko w wersji elektronicznej artykułu) „populacji pacjentów wraz z przyporządkowanymi im rozpoznaniami” nie pozwala na sumowanie w obrębie roku. Prawdopodobna jest sytuacja wskazania dwóch lub więcej rozpoznań dotyczących jednego pacjenta. Poprawność danych w tabeli I (tabela tylko w wersji elektronicznej artykułu) jest zachowana w obrębie wiersza, czyli grupy rozpoznań wskazanych danym kodem ICD-10.
Sumaryczna liczba niepowtarzalnych numerów PESEL w obrębie jednego roku została przedstawiona na rycinie 1; pobieranie danych w tym przypadku sumowało dany numer PESEL wyłącznie raz w obrębie danego roku.
Liczba wszystkich wykazywanych chorych z rozpoznaniami nowotworowymi w latach 2002–2011 rosła corocznie i osiągnęła w roku 2011 ponad 1 milion osób leczonych z powodu nowotworów. Dynamika liczby pacjentów średnioroczna względem roku poprzedniego wyniosła ok. +11% (ryc. 1, tab. II). Należy przypuszczać, że świadomość lekarzy oraz pacjentów w zakresie rozpoznawania chorób nowotworowych w badanym okresie bardzo wzrosła, a kierowanie na bardziej szczegółową diagnostykę pacjentów w przypadku podejrzenia choroby przynosi oszczędności społeczne związane z wcześniejszym wykryciem i skuteczniejszą terapią. Przełomowym rokiem jest rok 2004, w którym liczba sprawozdanych chorych na nowotwory zwiększyła się o 30%. Wydaje się, że jest to związane między innymi ze zmianą organizacji świadczeń opieki zdrowotnej i powołaniem NFZ, co przyczyniło się do wyraźnej poprawy sprawozdawanych danych. Przyczyny tej zmiany muszą być poddane osobnej analizie. Najwyższy, ponad 100-procentowy przyrost populacji zanotowano w przypadku rozpoznań wymienionych w tabeli III.
Rycina 1. Liczba chorych w danym roku kalendarzowym w latach 2002–2011
Tabela II. Rozpoznania charakteryzujące się dużą dynamiką wzrostu w roku 2008
ICD-10 |
Nazwa kodu |
2008 (%) |
C76 |
Nowotwór złośliwy umiejscowień innych i niedokładnie określonych |
44 |
D02 |
Rak in situ ucha środkowego i układu oddechowego |
35 |
C65 |
Nowotwór złośliwy miedniczki nerkowej |
29 |
C93 |
Białaczka monocytowa |
28 |
D09 |
Rak in situ innych i nieokreślonych umiejscowień |
27 |
C39 |
Nowotwór złośliwy innych i niedokładnie określonych układu oddechowego i narządów klatki piersiowej |
27 |
C78 |
Wtórne nowotwory złośliwe układu oddechowego i trawiennego |
26 |
D04 |
Rak in situ skóry |
25 |
D01 |
Rak in situ innych i nieokreślonych części narządów trawiennych |
25 |
Tabela III. Lista rozpoznań charakteryzujących się dużą dynamiką w roku 2004
ICD-10 |
Nazwa kodu |
2004 (%) |
D00 |
Rak in situ jamy ustnej, przełyku i żołądka |
2430 |
D01 |
Rak in situ innych i nieokreślonych części narządów trawiennych |
2160 |
D04 |
Rak in situ skóry |
1330 |
D06 |
Rak in situ szyjki macicy |
865 |
D02 |
Rak in situ ucha środkowego i układu oddechowego |
800 |
D07 |
Rak in situ innych i nieokreślonych narządów płciowych |
763 |
D03 |
Czerniak in situ |
517 |
D09 |
Rak in situ innych i nieokreślonych umiejscowień |
400 |
D05 |
Rak in situ sutka |
362 |
C14 |
Nowotwór złośliwy o innym i o bliżej nieokreślonym umiejscowieniu w obrębie wargi, jamy ustnej i gardła |
213 |
C68 |
Nowotwór złośliwy innych i nieokreślonych lokalizacji narządów moczowych |
181 |
Podobnie wyższy niż przeciętny przyrost liczby chorych zanotowano również w roku 2008 (ryc. 1). Przyczyną było wprowadzenie systemu rozliczeń JGP, co spowodowało kolejną poprawę jakości sprawozdawanych danych (w tym umożliwienie sprawozdawania rozpoznań współistniejących).
W związku z dużym zróżnicowaniem średniej liczby chorych w poszczególnych rozpoznaniach dalsze analizy zostały wykonane dla rozpoznań ze średnią liczbą chorych rocznie powyżej 2000 (ryc. 2).
Rycina 2. Rozpoznania nowotworów, dla których średnia wartość rocznej liczby chorych przekracza 2000 osób
Liczebność populacji z rozpoznaniami, w których średnioroczna liczba chorych przekracza 2000 osób, stanowi 94% ogólnej populacji z rozpoznaniami nowotworów. Na pierwszym miejscu występują następujące rozpoznania: „nowotwór złośliwy sutka” (C50) o średniorocznej populacji wynoszącej 129 513 osób, „inne nowotwory złośliwe skóry” (C44), o średniorocznej populacji wynoszącej 66 649 osób, „nowotwór złośliwy gruczołu krokowego” (C61), o populacji 58 782 osób oraz „nowotwór złośliwy oskrzeli i płuca” (C34), o populacji wynoszącej 50 340 osób (ryc. 2).
Wydatki ze środków publicznych (koszty)
Finansując świadczenia opieki zdrowotnej zgodnie z Ustawą [3], NFZ wymaga sprawozdawania świadczeń, które są wykonywane dla każdego chorego. Do roku 2008 w sprawozdawczości występowało wyłącznie jedno rozpoznanie, systemy informatyczne oraz przepisy nie przewidywały wykazywania innych rozpoznań niż stanowiące podstawę rozpoczęcia leczenia. Wspomniane rozwiązanie skutkowało zbyt dużą liczbą sprawozdanych chorych z rozpoznaniami będącymi wyłącznie „markerami” wykonywanych zabiegów (np. Z51.1 — cykle chemioterapii) i powodowało problemy z obliczeniem kosztów. Dopiero ustalenie rozpoznania dominującego dla każdego chorego i zsumowanie kosztów wszystkich wykonanych procedur pozwoliło zobrazować wydatki (tab. IV — tylko w wersji elektronicznej artykułu).
Tabela IV. Sumaryczne koszty leczenia chorych z rozpoznaniami C00 do D09 w latach 2002–2011 (wartość w złotych)
ICD-10 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
C00 |
2 561 405 |
2 813 723 |
6 656 695 |
7 496 670 |
7 620 671 |
8 355 957 |
10 493 905 |
13 176 175 |
14 684 316 |
15 639 620 |
C01 |
1 727 014 |
1 997 091 |
4 067 693 |
4 567 588 |
4 935 254 |
5 266 539 |
5 849 774 |
8 612 947 |
10 661 110 |
12 469 906 |
C02 |
1 809 739 |
2 165 373 |
4 912 324 |
5 250 231 |
5 677 280 |
5 636 586 |
8 341 092 |
13 624 389 |
14 557 586 |
15 094 869 |
C03 |
817 795 |
996 827 |
1 312 042 |
1 365 930 |
1 639 164 |
1 669 053 |
2 443 917 |
3 243 212 |
3 557 506 |
5 079 424 |
C04 |
3 323 801 |
3 812 242 |
7 333 427 |
7 571 116 |
8 382 664 |
7 716 284 |
9 940 536 |
17 440 668 |
19 447 504 |
21 310 487 |
C05 |
833 207 |
883 021 |
1 817 810 |
1 954 483 |
1 877 603 |
2 149 899 |
3 243 141 |
4 720 075 |
6 029 597 |
6 382 879 |
C06 |
1 375 027 |
1 250 897 |
2 781 961 |
2 825 412 |
2 778 804 |
3 033 201 |
4 302 676 |
6 564 807 |
7 579 086 |
9 153 007 |
C07 |
1 664 134 |
1 925 354 |
4 206 724 |
4 520 037 |
4 352 914 |
4 739 763 |
6 052 563 |
9 809 655 |
10 219 588 |
10 507 133 |
C08 |
408 685 |
510 500 |
1 434 922 |
1 148 619 |
1 372 767 |
1 435 781 |
2 347 950 |
2 896 708 |
3 868 326 |
3 196 034 |
C09 |
2 888 988 |
3 272 161 |
7 110 695 |
7 493 918 |
7 039 298 |
8 498 954 |
10 821 814 |
15 749 552 |
18 760 848 |
19 972 681 |
C10 |
2 204 846 |
2 279 860 |
5 243 989 |
4 865 909 |
5 320 309 |
5 272 431 |
6 496 833 |
10 838 773 |
13 651 609 |
13 835 155 |
C11 |
1 815 273 |
2 409 741 |
4 009 952 |
4 201 853 |
3 581 672 |
4 248 910 |
5 535 215 |
8 447 702 |
9 595 527 |
10 643 134 |
C12 |
372 091 |
353 155 |
725 112 |
1 022 174 |
1 043 087 |
1 030 911 |
1 605 621 |
3 035 413 |
3 901 055 |
4 337 268 |
C13 |
2 016 990 |
1 978 535 |
4 036 703 |
4 481 034 |
4 269 264 |
4 219 859 |
6 016 739 |
9 231 826 |
9 831 857 |
11 240 601 |
C14 |
759 907 |
816 161 |
1 768 368 |
2 070 192 |
2 398 270 |
2 059 844 |
2 260 965 |
3 507 411 |
3 772 535 |
3 787 477 |
C15 |
11 746 758 |
12 120 491 |
19 942 167 |
21 783 242 |
21 846 555 |
21 783 678 |
26 924 529 |
38 499 985 |
40 514 220 |
47 025 508 |
C16 |
35 566 231 |
41 486 087 |
65 319 972 |
75 518 353 |
82 602 244 |
85 605 610 |
117 072 895 |
160 363 106 |
170 923 481 |
184 362 200 |
C17 |
1 435 836 |
1 500 181 |
4 943 083 |
7 320 351 |
9 571 341 |
11 355 374 |
16 755 052 |
21 051 950 |
22 055 827 |
24 952 730 |
C18 |
65 867 337 |
89 367 158 |
135 428 206 |
178 273 417 |
211 262 655 |
237 281 048 |
335 126 985 |
471 124 021 |
457 334 768 |
502 230 194 |
C19 |
11 536 161 |
12 352 296 |
20 714 143 |
27 285 968 |
26 006 301 |
30 259 223 |
45 021 681 |
60 761 783 |
62 393 326 |
74 323 409 |
C20 |
59 239 449 |
79 047 695 |
130 314 634 |
162 947 600 |
197 122 553 |
207 224 394 |
266 845 929 |
359 477 642 |
355 170 112 |
392 041 911 |
C21 |
3 201 376 |
3 561 390 |
6 918 311 |
7 556 267 |
8 536 114 |
8 720 565 |
10 839 683 |
13 407 270 |
13 280 044 |
14 737 716 |
C22 |
7 243 226 |
8 358 141 |
13 036 794 |
15 770 940 |
16 954 370 |
17 889 971 |
26 134 261 |
37 940 155 |
40 550 561 |
44 852 939 |
C23 |
4 508 624 |
5 044 587 |
8 039 115 |
7 845 089 |
8 788 810 |
9 204 299 |
12 049 964 |
16 278 555 |
18 517 444 |
20 761 125 |
C24 |
2 044 448 |
2 951 907 |
5 173 772 |
5 227 862 |
6 164 501 |
6 038 446 |
7 779 049 |
11 387 572 |
11 517 177 |
12 972 630 |
C25 |
22 441 297 |
26 049 288 |
41 182 282 |
48 300 426 |
52 277 174 |
50 162 323 |
69 599 353 |
98 381 010 |
101 960 499 |
112 954 038 |
C26 |
1 331 434 |
1 039 417 |
2 530 196 |
3 377 540 |
4 389 219 |
4 648 752 |
7 375 599 |
9 638 665 |
10 358 528 |
8 738 900 |
C30 |
779 427 |
933 627 |
1 749 847 |
1 851 421 |
1 867 497 |
1 850 019 |
2 699 591 |
3 960 520 |
4 246 508 |
4 850 108 |
C31 |
1 379 417 |
1 454 913 |
2 986 049 |
3 409 706 |
3 622 107 |
3 850 748 |
4 961 671 |
8 168 277 |
8 739 400 |
9 080 926 |
C32 |
28 249 582 |
31 342 351 |
58 182 592 |
62 089 451 |
62 714 522 |
65 439 172 |
84 929 453 |
126 868 353 |
137 149 023 |
137 471 956 |
C33 |
365 566 |
392 613 |
809 345 |
914 048 |
607 106 |
612 310 |
912 527 |
1 130 038 |
1 611 498 |
1 083 633 |
C34 |
182 356 870 |
193 548 787 |
293 265 661 |
324 574 058 |
352 077 191 |
369 550 290 |
486 207 611 |
664 758 199 |
708 126 351 |
751 835 672 |
C37 |
345 225 |
428 605 |
1 057 819 |
1 243 437 |
1 546 482 |
1 636 403 |
2 461 216 |
3 352 389 |
3 744 491 |
3 603 608 |
C38 |
1 514 915 |
1 825 702 |
3 531 355 |
3 906 583 |
3 494 102 |
3 740 895 |
4 817 393 |
7 666 810 |
8 510 635 |
8 679 483 |
C39 |
433 122 |
292 280 |
477 794 |
543 583 |
784 260 |
703 282 |
1 252 035 |
1 688 078 |
1 829 166 |
1 818 104 |
C40 |
5 899 715 |
9 794 376 |
10 409 230 |
13 663 637 |
12 819 086 |
14 484 531 |
15 795 767 |
20 696 110 |
23 644 890 |
24 993 837 |
C41 |
2 728 850 |
2 889 346 |
5 417 404 |
6 380 042 |
7 034 714 |
6 246 443 |
8 216 925 |
11 483 867 |
13 134 982 |
13 319 458 |
C43 |
12 335 812 |
18 181 056 |
24 121 665 |
29 403 803 |
30 929 443 |
34 004 200 |
45 117 203 |
62 148 916 |
68 754 595 |
79 025 667 |
C44 |
19 585 861 |
25 615 229 |
57 912 705 |
81 186 439 |
102 477 678 |
122 150 311 |
181 644 352 |
252 217 324 |
278 379 922 |
330 390 423 |
C45 |
808 131 |
1 116 556 |
1 528 760 |
2 367 142 |
2 328 044 |
3 674 143 |
7 204 337 |
9 832 512 |
12 180 957 |
12 142 147 |
C46 |
210 226 |
212 564 |
555 787 |
600 427 |
720 020 |
882 133 |
772 339 |
1 495 180 |
1 361 297 |
1 574 727 |
C47 |
2 278 883 |
2 278 190 |
4 052 470 |
5 511 167 |
4 893 535 |
5 546 885 |
6 235 403 |
7 951 120 |
8 845 905 |
9 685 354 |
C48 |
1 737 464 |
2 538 256 |
5 042 196 |
10 670 810 |
13 564 544 |
15 850 987 |
19 290 347 |
27 176 397 |
29 487 322 |
32 128 055 |
C49 |
9 679 387 |
12 176 467 |
18 940 592 |
23 347 128 |
26 096 567 |
26 464 988 |
32 924 164 |
46 721 707 |
53 121 583 |
58 962 200 |
C50 |
154 861 996 |
164 118 224 |
291 904 574 |
385 330 690 |
429 142 030 |
496 463 900 |
722 759 735 |
984 916 806 1 |
074 547 663 1 |
167 262 964 |
ICD-10 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
C51 |
2 802 255 |
3 623 704 |
5 199 156 |
6 996 228 |
7 860 050 |
9 796 987 |
11 822 447 |
16 552 869 |
17 784 566 |
20 191 546 |
C52 |
826 283 |
1 007 769 |
1 656 964 |
1 897 757 |
1 890 669 |
2 069 148 |
2 637 789 |
3 645 714 |
3 428 228 |
4 019 418 |
C53 |
38 009 280 |
43 530 643 |
78 249 555 |
89 398 290 |
92 453 176 |
99 317 834 |
124 477 752 |
169 649 350 |
178 531 370 |
188 270 121 |
C54 |
29 735 058 |
39 549 047 |
74 869 968 |
84 745 677 |
93 898 250 |
102 319 337 |
139 761 224 |
193 297 970 |
205 185 361 |
228 394 889 |
C55 |
585 797 |
752 636 |
1 194 559 |
1 617 762 |
1 853 489 |
1 849 948 |
2 376 714 |
2 462 535 |
2 554 641 |
3 161 204 |
C56 |
42 393 058 |
52 075 521 |
79 961 485 |
91 759 823 |
103 074 293 |
105 906 238 |
144 714 954 |
181 461 904 |
204 007 727 |
216 762 772 |
C57 |
669 986 |
873 884 |
1 181 282 |
1 265 218 |
1 519 995 |
1 569 234 |
2 389 136 |
3 661 388 |
3 627 476 |
4 481 335 |
C58 |
196 410 |
91 249 |
244 765 |
344 963 |
454 551 |
763 823 |
692 633 |
800 192 |
869 676 |
763 576 |
C60 |
1 017 162 |
1 225 679 |
2 509 286 |
2 657 123 |
3 246 033 |
3 486 206 |
4 899 047 |
6 077 425 |
6 246 313 |
6 725 804 |
C61 |
34 604 263 |
38 871 099 |
104 685 719 |
133 817 133 |
156 156 133 |
177 481 709 |
242 430 575 |
364 876 081 |
410 431 763 |
460 510 696 |
C62 |
7 528 848 |
9 669 002 |
14 552 144 |
17 387 948 |
18 594 479 |
19 366 572 |
24 902 842 |
35 238 934 |
36 850 307 |
40 463 645 |
C63 |
162 041 |
182 227 |
391 640 |
295 159 |
404 135 |
457 984 |
682 370 |
861 609 |
1 376 664 |
970 934 |
C64 |
29 722 521 |
35 112 725 |
60 270 914 |
77 025 408 |
85 559 638 |
105 434 427 |
155 803 936 |
234 032 849 |
266 929 383 |
316 884 649 |
C65 |
458 123 |
656 321 |
885 250 |
1 176 169 |
1 291 456 |
1 648 932 |
2 254 758 |
3 470 845 |
4 040 258 |
4 927 164 |
C66 |
362 585 |
385 452 |
814 522 |
996 195 |
1 037 422 |
1 143 978 |
1 732 103 |
2 435 648 |
2 587 108 |
2 721 216 |
C67 |
54 635 120 |
64 662 482 |
119 000 032 |
143 387 326 |
158 225 838 |
169 996 842 |
233 118 304 |
317 064 913 |
342 484 392 |
375 364 352 |
C68 |
312 166 |
338 947 |
1 139 595 |
1 763 201 |
1 875 175 |
1 690 185 |
1 724 802 |
1 846 193 |
2 306 582 |
2 619 887 |
C69 |
1 875 981 |
3 290 031 |
5 793 477 |
7 000 196 |
8 715 152 |
9 186 338 |
11 418 905 |
15 358 922 |
17 214 335 |
20 972 820 |
C70 |
578 857 |
943 297 |
2 174 021 |
2 372 390 |
3 120 821 |
2 769 774 |
3 685 064 |
4 988 515 |
5 733 396 |
6 051 144 |
C71 |
38 445 451 |
47 813 952 |
86 047 350 |
99 764 489 |
103 184 612 |
103 819 205 |
127 444 163 |
179 100 333 |
188 396 683 |
197 879 281 |
C72 |
1 752 473 |
2 025 257 |
5 290 486 |
7 383 056 |
6 779 054 |
7 174 570 |
8 988 148 |
11 002 481 |
12 123 744 |
12 367 771 |
C73 |
12 724 880 |
21 669 762 |
38 200 736 |
39 939 119 |
44 556 786 |
47 537 943 |
67 442 233 |
101 298 481 |
109 677 155 |
113 465 798 |
C74 |
2 741 375 |
2 762 214 |
4 242 479 |
6 139 124 |
7 115 539 |
6 655 144 |
9 508 660 |
11 527 593 |
12 562 604 |
14 018 047 |
C75 |
399 901 |
381 720 |
1 291 623 |
1 893 624 |
3 096 433 |
3 938 125 |
4 879 857 |
8 495 326 |
8 598 521 |
11 613 264 |
C76 |
2 225 199 |
2 344 124 |
4 515 963 |
5 840 480 |
6 706 810 |
9 459 247 |
14 877 627 |
18 946 710 |
20 345 671 |
21 390 967 |
C77 |
943 643 |
1 010 272 |
1 435 116 |
1 910 874 |
1 997 411 |
1 920 857 |
2 592 691 |
3 758 811 |
4 386 969 |
5 203 800 |
C78 |
1 222 715 |
1 830 064 |
2 100 436 |
2 086 185 |
2 136 132 |
2 018 141 |
3 571 205 |
6 427 086 |
8 185 140 |
9 607 690 |
C79 |
2 695 017 |
2 065 727 |
3 814 670 |
4 560 267 |
4 525 644 |
4 539 894 |
6 639 742 |
9 739 237 |
12 509 886 |
14 320 635 |
C80 |
8 412 626 |
10 755 490 |
20 264 832 |
23 448 872 |
24 355 719 |
26 861 949 |
34 546 800 |
40 552 442 |
46 579 626 |
52 149 175 |
C81 |
19 230 207 |
22 175 416 |
32 973 974 |
36 598 543 |
41 084 184 |
44 325 347 |
55 949 124 |
75 731 530 |
82 508 880 |
89 012 047 |
C82 |
8 894 711 |
11 398 494 |
22 769 854 |
26 709 968 |
29 042 234 |
27 938 593 |
35 619 029 |
42 960 149 |
46 858 351 |
49 605 655 |
C83 |
21 500 874 |
22 915 879 |
46 839 629 |
59 676 858 |
77 187 236 |
84 158 204 |
114 830 171 |
145 881 249 |
155 157 584 |
147 390 124 |
C84 |
1 755 440 |
1 598 620 |
3 389 697 |
3 794 240 |
4 869 943 |
5 100 914 |
8 216 789 |
11 561 628 |
14 133 007 |
16 407 967 |
C85 |
5 817 298 |
6 557 087 |
11 372 337 |
12 711 005 |
13 377 099 |
12 602 502 |
19 258 355 |
35 568 037 |
45 731 637 |
61 007 590 |
C88 |
920 803 |
836 821 |
2 736 177 |
3 316 315 |
3 629 402 |
3 737 652 |
5 355 346 |
7 675 972 |
8 305 635 |
7 668 055 |
C90 |
22 725 650 |
26 758 418 |
42 695 867 |
50 535 119 |
55 508 770 |
65 598 853 |
104 966 153 |
132 778 674 |
151 497 100 |
185 186 327 |
C91 |
43 097 092 |
46 433 365 |
82 391 453 |
94 064 083 |
99 692 572 |
101 781 498 |
133 461 960 |
195 644 323 |
237 591 690 |
256 993 575 |
C92 |
27 436 303 |
32 163 823 |
86 950 549 |
124 800 710 |
153 807 062 |
159 597 080 |
214 402 404 |
291 442 505 |
344 760 506 |
383 589 060 |
C93 |
302 024 |
220 979 |
705 196 |
1 257 466 |
1 280 877 |
1 223 531 |
1 871 908 |
3 809 052 |
4 161 958 |
4 231 941 |
C94 |
786 498 |
703 776 |
2 050 159 |
2 556 206 |
2 933 613 |
2 863 326 |
3 496 189 |
6 129 044 |
6 435 537 |
6 914 595 |
C95 |
424 337 |
152 258 |
541 502 |
654 473 |
611 543 |
671 493 |
1 234 900 |
1 765 916 |
1 557 945 |
2 516 450 |
C96 |
2 325 824 |
1 502 855 |
4 223 966 |
5 760 643 |
6 205 504 |
6 061 744 |
8 037 798 |
11 354 253 |
13 321 487 |
14 253 378 |
C97 |
468 740 |
444 195 |
1 738 552 |
1 899 667 |
2 600 000 |
2 454 450 |
2 579 352 |
3 118 829 |
2 894 785 |
2 795 322 |
D00 |
255 |
2 803 |
105 224 |
244 395 |
367 347 |
333 005 |
593 026 |
993 007 |
1 201 017 |
1 153 294 |
D01 |
967 |
1 981 |
340 879 |
415 051 |
381 955 |
368 925 |
562 923 |
805 552 |
974 153 |
1 516 969 |
D02 |
3 570 |
561 |
83 155 |
67 328 |
87 626 |
153 888 |
165 660 |
328 145 |
240 059 |
272 585 |
D03 |
48 |
5 488 |
36 577 |
79 245 |
106 930 |
133 615 |
256 523 |
352 713 |
372 578 |
652 815 |
D04 |
26 956 |
24 183 |
904 597 |
1 931 250 |
3 060 464 |
3 860 027 |
6 300 498 |
9 383 812 |
11 383 043 |
14 893 820 |
D05 |
33 652 |
30 056 |
589 606 |
990 051 |
1 206 994 |
1 328 463 |
1 530 944 |
2 777 725 |
3 805 776 |
5 524 656 |
D06 |
23 208 |
25 746 |
525 021 |
852 886 |
774 154 |
999 012 |
1 369 299 |
1 874 311 |
2 108 408 |
2 281 495 |
D07 |
316 |
3 366 |
101 718 |
142 835 |
181 326 |
248 226 |
360 992 |
573 322 |
754 832 |
911 531 |
D09 |
0 |
11 095 |
33 809 |
46 140 |
74 083 |
106 899 |
175 115 |
390 682 |
461 235 |
1 321 164 |
Podobnie do przypadku populacji chorych można wyodrębnić rozpoznania o dużej kosztochłonności (tab. IV — tylko w wersji elektronicznej artykułu, ryc. 3.
Rycina 3. Sumaryczna wartość finansowania dla rozpoznań, w których średnia liczba chorych rocznie przekraczała 2000 osób
Rozpoznania, których koszty na przestrzeni całego badanego okresu przekroczyły 5% budżetu na rozpoznania onkologiczne, obejmują:
— nowotwór złośliwy sutka (C50) — 14,41% budżetu — 566 944 649 zł (przekroczenie średniego rocznego kosztu dla rozpoznań onkologicznych o blisko 1400%),
— nowotwór złośliwy oskrzeli i płuca (C34) — 10,5% budżetu — 412 877 994 zł (przekroczenie średniego rocznego kosztu dla rozpoznań onkologicznych o 1018%),
— nowotwór złośliwy okrężnicy (C18) — 6,55% budżetu — 257 782 678 (przekroczenie średniego rocznego kosztu dla rozpoznań onkologicznych o 635%),
— nowotwór złośliwy odbytnicy (C20) — 5,38% budżetu — 211 745 907 (przekroczenie średniego rocznego kosztu dla rozpoznań onkologicznych o 522%),
— nowotwór złośliwy gruczołu krokowego (C61) — 5,27% budżetu — 176 304 997 (przekroczenie średniego rocznego kosztu dla rozpoznań onkologicznych o 511%).
Najniższy poziom kosztów (0,01% budżetu na rozpoznania onkologiczne), zaobserwowano:
— nowotwór złośliwy łożyska (C58),
— nowotwór złośliwy innych i nieokreślonych męskich narządów płciowych (C63),
— rak in situ jamy ustnej, przełyku i żołądka (D00),
— rak in situ innych i nieokreślonych części narządów trawiennych (D01),
— rak in situ ucha środkowego i układu oddechowego (D02),
— czerniak in situ (D03), rak in situ innych i nieokreślonych lokalizacji narządów płciowych (D07),
— rak in situ innych i nieokreślonych umiejscowień (D09).
Rozpoznania o średniorocznych kosztach (suma kosztów dzielona przez liczbę lat dla danego rozpoznania) w badanym okresie poniżej 1 miliona złotych obejmują (tab. IV — tylko w wersji elektronicznej artykułu):
— rak in situ ucha środkowego i układu oddechowego (D02) — 139 425,
— czerniak in situ (D03) — 207 071,
— rak in situ innych i nieokreślonych lokalizacji umiejscowień (D09) — 303 212,
— rak in situ innych i nieokreślonych lokalizacji narządów płciowych (D07) — 324 771,
— nowotwór złośliwy łożyska (C58) — 497 872,
— rak in situ jamy ustnej, przełyku i żołądka (D00) — 508 022,
— rak in situ innych i nieokreślonych części narządów trawiennych (D01) — 533 008,
— nowotwór złośliwy innych i nieokreślonych lokalizacji męskich narządów płciowych (C63) — 551 443,
— nowotwór złośliwy tchawicy (C33) — 793 056,
— mięsak Kaposiego (C46) — 807 396,
— nowotwór złośliwy innych i niedokładnie określonych części układu oddechowego i narządów klatki piersiowej (C39) — 950 803,
— białaczka z komórek nieokreślonego rodzaju (C95) — 991 124.
Najwyższy przyrost kosztów miał miejsce w 2004 roku i wyniósł 76% względem roku poprzedniego, po czym dynamika sukcesywnie spadała do 9% w 2007 roku. W latach 2008 i 2009 miał miejsce kolejny znaczący wzrost kosztów, odpowiednio 37% i 38% względem poprzednich lat. W kolejnych latach przyrost kosztów ustabilizował się na poziomie do 10% (ryc. 5).
Rycina 4. Sumaryczna wartość wydatków płatnika publicznego w zł w latach 2002–2012
Rycina 5. Porównanie dynamiki zmian kosztów w odniesieniu do dynamiki zmian populacji
Wzrost kosztów z lat 2004, 2008 i 2009 nie wykazywał bezpośredniej zależności ze wzrostem liczby leczonych pacjentów, lecz z wprowadzeniem innowacyjnych i bardziej kosztownych metod leczenia.
Ekstrapolacja kosztów innowacji była możliwa przy przyjęciu założenia, że średni koszt pojedynczego świadczenia udzielonego chorym w leczeniu chorób nowotworowych jest zbliżony do średniego kosztu tego świadczenia w poprzednim okresie (wiersz w tabeli V odnoszący się do „Kosztu powiększonego o wzrost populacji” ukazuje przewidywane koszty w kolejnych latach z uwzględnieniem przyrostu populacji chorych). Koszty rzeczywiste jednak bardzo odbiegają od oczekiwanego poziomu. Różnica miedzy kosztami rzeczywistymi w poszczególnych latach i oczekiwanym poziomem kosztów z wiersza „Koszt powiększony o wzrost populacji” została ujęta w wierszu „Koszt innowacji” (koszt, który nie wynika z przyrostu populacji), tabela V, tabela VIII — wersja elektroniczna.
Tabela V. Przewidywanie kosztów wprowadzenia nowych technologii medycznych wartości w tysiącach złotych
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Koszt |
1 150 105 |
1 342 950 |
2 358 984 |
2 867 010 |
3 208 285 |
3 484 487 |
4 768 090 |
6 602 976 |
7 163 882 |
7 862 885 |
Przyrost populacji |
|
12% |
30% |
13% |
9% |
8% |
10% |
7% |
7% |
7% |
Koszt powiększony o wzrost populacji |
|
1 290 029 |
1 742 035 |
2 660 906 |
3 138 791 |
3 456 597 |
3 821 406 |
5 122 763 |
7 055 879 |
7 652 836 |
Koszt innowacji |
|
52 920 |
616 949 |
206 103 |
69 494 |
27 889 |
946 684 |
1 480 213 |
108 003 |
210 048 |
Koszt innowacji jako procent kosztów z poprzedniego roku |
|
5% |
46% |
9% |
2% |
1% |
27% |
31% |
2% |
3% |
W tabeli V przedstawiono koszt innowacyjnego leczenia skorygowany o przyrost populacji10. Najwyższe koszty innowacji zostały poniesione w latach 2004, 2008 i 2009.
Tabela VI przedstawia koszty innowacji w latach 2004, 2008 i 2009 dla wszystkich rozpoznań oraz proporcję względem kosztów z roku poprzedzającego. Istnieje grupa rozpoznań, na którą w latach 2004, 2008 i 2009 poniesiono wyjątkowo wysokie koszty innowacji (tabela VI i VII — z podziałem na wysokość inwestycji w innowacyjne rozwiązania powyżej 50 milionów oraz powyżej 200 milionów na przestrzeni 3 lat).
Tabela VI. Rozpoznania, dla których koszty innowacji na przestrzeni 3 lat przekroczyły 50 milionów złotych
Tabela VII. Rozpoznania, dla których koszty innowacji na przestrzeni 3 lat przekroczyły 200 milionów złotych
Tabela VII przedstawia rozpoznania, dla których koszty innowacji na przestrzeni trzech rozpatrywanych okresów przekroczyły 200 mln zł. Są to rozpoznania o największej liczbie chorych.
Są również rozpoznania, które w czasie dużych nakładów na innowacje mają przyrost ujemny (tab. VIII — tylko w wersji elektronicznej artykułu). Przykładem może być:
— nowotwór złośliwy o innym i o bliżej nieokreślonym umiejscowieniu w obrębie wargi, jamy ustnej i gardła (C14) — spadek o 97%,
— nowotwór złośliwy kości i chrząstki stawowej kończyn (C40) — spadek o 19%,
— rak in situ innych i nieokreślonych umiejscowień (D09) — spadek o 197% w 2004 roku,
— mięsak Kaposiego (C46) — spadek o 25%,
— nowotwór złośliwy łożyska (C58) — spadek o 17%,
— rak in situ ucha środkowego i układu oddechowego (D02) — spadek o 27% w 2008 roku.
Tabela VIII. Koszty innowacji w latach 2004, 2008 i 2009
Pozytywną tendencją było zmniejszenie kosztów w rozpoznaniach bliżej nieokreślonych nowotworów, jak C14 i D09. Tabela VI przedstawia rozpoznania, które na przestrzeni lat 2004 i 2008–2009 były szczególnie objęte innowacjami. Warto zwrócić uwagę na fakt, że poziom dofinansowania innowacyjnych rozwiązań w poszczególnych latach jest bardzo podobny. Rozpoznania, dla których koszty innowacji na przestrzeni trzech rozpatrywanych okresów przekroczyły 200 ml zł, są jednocześnie rozpoznaniami o największej liczbie chorych (tab. VI i VII):
— nowotwór złośliwy oskrzeli i płuca (C34) — średnioroczna liczba pacjentów to 50 340 osób,
— nowotwór złośliwy sutka — populacja 129 513 osób,
— nowotwór złośliwy gruczołu krokowego (C61) — 58 782 osób.
Omówienie
Świadczenia związane z leczeniem chorych na nowotwory są jednymi z ważniejszych działań w zakresie ochrony zdrowia. Ogromną rolę problemów medycznych związanych z nowotworami podkreśla przyjęty i realizowany Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych na lata 2006–2015. Analizując liczbę chorych z rozpoznaniami onkologicznymi (grupy ICD-10 „C”; „D”), których uwzględniono w sprawozdaniach w poszczególnych latach, obserwujemy wzrost o rocznej dynamice około 8% (wyjątkiem jest rok 2004, w którym dynamika osiąga +30% oraz 2008 rok z wartością +10%). Wspomniane wartości mogą mieć jednak związek ze zmianą organizacyjną udzielania świadczeń oraz z systemami rozliczeniowymi, jakie funkcjonowały w tych latach (rok 2004 — „wprowadzenie” NFZ, rok 2008 — wprowadzenie systemu JGP). Spośród wszystkich rozpoznań około 35 wydaje się być istotnym problemem społecznym, ponieważ w przypadku wspomnianych rozpoznań średnioroczna liczba chorych przekroczyła 2000 osób. Grupą największą o liczbie chorych powyżej 150 000 są nowotwory złośliwe sutka (przy założeniu, że nadrozpoznawalność ma wartość identyczną z ogólną, można oszacować, że populacja chorych faktycznie leczonych wynosi około 80 000 osób, co wprost przekłada się na wartość środków finansowych wydatkowanych przez płatnika). Następnymi w kolejności rozpoznaniami są: „C44 — Inne nowotwory złośliwe skóry” oraz „C61 — nowotwory złośliwe gruczołu krokowego”. W przypadku tych rozpoznań populacja potencjalnych pacjentów zbliża się do 100 000 osób („C44” — 111 tys. osób w 2011 roku, „C61” — 82 000 osób w 2011 roku). Analiza wykazała ponadto grupę rozpoznań, w których liczba chorych na przestrzeni 11 lat jest niewielka i wynosi średnio w ciągu roku poniżej 2 000. Najniższe wskaźniki średniej wykazują rozpoznania „D02 — rak in situ ucha środkowego i układu oddechowego” oraz „D09 — rak in situ innych i nieokreślonych umiejscowień” (średnia liczba chorych rocznie poniżej 50 osób). W grupie rozpoznań „C” najniższą wartość (około 100 osób średnio w ciągu roku) wykazano dla rozpoznań „C33 — nowotwór złośliwy tchawicy”.
Wartość środków, jakie płatnik publiczny przeznacza na leczenie chorych z rozpoznaniami „C” oraz „D” rośnie corocznie od 2002 roku i w 2011 roku osiągnęła około 8 miliardów złotych. Najwyższa dodatnia dynamika wystąpiła w 2004 roku (około +75%) oraz w 2008 roku (około +37%). Średnio w badanym okresie (lata 2002–2011) wzrost nakładów na leczenie chorych na nowotwory wyniósł +25% przy porównywaniu kolejnych lat. W porównaniu do stanu wyjściowego (2002 roku) wzrost wyniósł 683% (wartość 1,15 miliarda w 2002 roku i 7,86 miliarda złotych w 2011 roku). Przyrost nakładów był w badanym okresie większy od przyrostu populacji leczonych chorych, a większe różnice wystąpiły w latach ze zmianami organizacyjnymi (2004 rok oraz lata 2008/2009, gdzie dynamika zwiększania środków finansowych wynosiła DŚF2004=+76%; DŚF2008=+37%; DŚF2009=+38%, natomiast dynamika wzrostu liczby leczonych chorych wyniosła DLP2004=+30%; DLP2008=+10%; DLP2009=+7%). Dynamiczny wzrost nakładów przełożył się na finansowanie nowych leków. Obliczony koszt innowacyjnych leków w badanym okresie wynosił średnio około 14% i był najwyższy w latach zmian organizacyjnych (2004 rok = 46%; 2008 rok = 27%; 2009 rok = 31%), przy najwyższym koszcie innowacji dla rozpoznań „C50”, „C34” oraz „C18”. W grupie około 20 rozpoznań koszt innowacji w latach 2002–2011 był najwyższy. W obliczonym koszcie innowacji występują również wartości ujemne dla rozpoznań „C58 nowotwór złośliwy łożyska” oraz „C55 nowotwór złośliwy nieokreślonej części macicy”, co było związane z leczeniem mniejszej liczby chorych w kolejnych latach. Pozytywną tendencją jest zmniejszanie kosztów w rozpoznaniach „nieokreślone” (np. „C14” oraz „D09”), co świadczy o coraz dokładniejszej i precyzyjniejszej diagnostyce.
Z informacji zawartych w sprawozdaniach i danych użytych w analizie wynika korelacja między wartościami określonymi dla „liczba populacji”, „wartość nakładów” i „liczba świadczeń”. Wskaźnik korelacji liniowej r-Pearsona przyjmuje wartość bardzo silną dodatnią i dla poszczególnych grup danych wynosi:
liczba populacji |
wartość nakładów |
0,876 031 |
wartość nakładów |
liczba świadczeń |
0,883 018 |
liczba świadczeń |
liczba populacji |
0,920 180 |
Występuje dodatnia dynamika przyrostu średniego kosztu świadczenia względem przyrostu liczby udzielonych świadczeń (rok/rok). Wyjątkowymi latami (dynamika wzrostu średniego kosztu świadczenia mniejsza od dynamiki wzrostu liczby świadczeń) są lata 2006 oraz 2010 — wartości wynoszą odpowiednio DL2006= „–9” ; DK2006= „+37” oraz DL2010= „+5” ; DK2006= „+3”.
Wnioski
Przeprowadzone analizy wykazały, że spośród ponad 100 grup rozpoznań nowotworów istnieje około 35, które są istotne z punktu widzenia epidemiologii społecznej. Świadczy to, że Narodowy Program Zwalczania Nowotworów właśnie te choroby powinien traktować priorytetowo i dla nich powinna być opracowana szczegółowa strategia postępowania.
Istnieje około 20 grup rozpoznań, w których obliczony koszt innowacji przekroczył na przestrzeni trzech lat 50 milionów złotych (nowotwory, w leczeniu których wprowadzono nowe leki). Istnieje duża i utrzymująca się w badanym okresie rozbieżność (około 50%) między wykazywanymi rozpoznaniami i rozpoznaniami potwierdzonymi lub chorymi leczonymi, co wymaga przeprowadzenia odrębnych i bardziej szczegółowych analiz.
Dr n. o zdrowiu Andrzej Śliwczyński
Departament Gospodarki Lekami
Centrala NFZ
ul. Grójecka 186, 02–390 Warszawa
e-mail: Andrzej.Sliwczynski@nfz.gov.pl
Otrzymano: 15 stycznia 2013 r.
Przyjęto do druku: 26 czerwca 2013 r.
Piśmiennictwo
Ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” (DZ. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1200).
http://www.kodekswalkizrakiem.pl/content/view/56/113/.
Ustawa z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11.01.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 05, poz. 29, z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 02.03.2010r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 30, poz. 157, z późn. zm.).
Zarządzenie nr 101/2007/DGL 05.11.2007r. zmieniające zarządzenie w sprawie przyjęcia „Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne”.
Zarządzenie nr 65/2009/DGL Prezesa NFZ z dnia 19.06.2008 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie terapeutyczne programy zdrowotne.
Porta M. A dictionary of epidemiology. Oxford: Oxford University Press, 2008.
W dniach 9–10 maja 2014 r. w Jastrzębiej Górze odbędą się
VII Pomorskie Spotkanie Uro-Onkologiczne
„Rak pęcherza moczowego — stagnacja czy postęp?”
Komitet Organizacyjny:
Przewodnicząca: dr med. Elżbieta Senkus-Konefka
dr med. Krzysztof Szkarłat
mgr Agnieszka Pliszka
mgr Joanna Sak
mgr Jadwiga Węsierska
Miejsce:
Hotel „ASTOR” w Jastrzębiej Górze
Informacje i rejestracja:
www.uro-onko.pl
1 Oddział Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Narodowy Fundusz Zdrowia
2 Zakład Medycyny Społecznej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi
3 Narodowy Fundusz Zdrowia
4 Asseco
5 Ośrodek Analiz Uniwersyteckich
6 Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
7 Narodowy Fundusz Zdrowia
8 Narodowy Fundusz Zdrowia
9 Centrum Onkologii — Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie
10 Analiza nie uwzględnienia zmiany wartości pieniądza w czasie