English Polski
Tom 10, Nr 3 (2015)
Praca badawcza (oryginalna)
Opublikowany online: 2015-07-08

dostęp otwarty

Wyświetlenia strony 1251
Wyświetlenia/pobrania artykułu 2328
Pobierz cytowanie

Eksport do Mediów Społecznościowych

Eksport do Mediów Społecznościowych

Badanie spożycia napojów energetyzujących wśród studentów IV i V roku Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

Anna Chuda, Małgorzata Lelonek
Folia Cardiologica 2015;10(3):149-156.

Streszczenie

Wstęp. Napoje energetyzujące zyskują na popularności od debiutu napoju Red Bull w 1997 roku. Stosowanie energetyków, ze względu na wysoką zawartość substancji pobudzających, musi być kontrolowane, ponieważ mogą powodować wiele niekorzystnych objawów. Mimo że produkty te są skierowane do młodych dorosłych konsumentów, to niewiele było dotychczas badań dotyczących wzorców konsumpcji napoju energetycznego, na przykład wśród studentów.

Materiał i metody. Anonimowe badanie ankietowe przeprowadzono wśród chętnych 131 studentów IV i V roku Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Pytania dotyczyły częstotliwości spożywania napojów energetyzujących, motywu ich stosowania, preferowanych marek i pojemności kupowanych napojów, indywidualnej oceny efektu działania, a także częstości i rodzaju działań niepożądanych występujących po spożyciu tych napojów. Zgromadzone dane liczbowe poddano analizie statystycznej według płci.

Wyniki. Zdecydowana większość ankietowanych studentów (n = 89; 68%) przyznała, że korzysta z napojów energetyzujących, choć 42% (n = 55) sięga po nie bardzo rzadko/sporadycznie. Uczestnicy badania wybierali napoje pobudzające w celu: zwiększenia sprawności umysłowej w czasie nauki (47%, n = 62), ogólnie na pobudzenie (47%, n = 61), przy niedoborze snu (20%, n = 26) oraz w połączeniu z alkoholem na spotkaniu towarzyskim (10%, n = 13). Większość stu­dentów zapytana o znaną im markę napojów energetyzujących zaznaczała Red Bull (93%), Tiger (92%) i Burn (90%). Przeważający odsetek studentów (58%, n = 76) sięgał po napoje energetyzujące o pojemności 0,3 l. Pod względem efektów działania większość badanych oceniła energetyki jako skuteczne (54%, n = 71). Po spożyciu napoju energetyzującego niemalże połowa studentów (48%, n = 63) zaobserwowała u siebie działanie niepożądane.

Wnioski. Ze względu na powszechne zastosowanie napojów energetycznych należałoby podjąć działania edukacyjne zwiększające wiedzę studentów o składzie, dopuszczalnej dawce przyjmowanych substancji i potencjalnym zagrożeniu dla zdrowia w przypadku ich nadmiernej konsumpcji.