Page 79 - chsin 2 2012

Basic HTML Version

Choroby Serca i Naczyń 2012, tom 9, nr 2
używać czcionki
Symbol
, ponieważ znaki w ten sposób wprowadzone mogą
zostać utracone w procesie redagowania. Nie należy stosować podkreśleń,
a przypisy powinny być używane tylko tam, gdzie są konieczne. Wprzypadku
korzystania z przypisów, należy je ponumerować i zamieści w stopce na sto-
sownej stronie manuskryptu. Wszystkie miary i wagi powinny być wyrażone
w systemie metrycznym (SI). Należy przyłożyć szczególną wagę do rzetelnej
analizy danych i testów statystycznych prezentowanych w artykule. Skróty,
pochodzące od słów angielskich, wraz z rozwinięciemnależy podać wnawiasie
za skracanymokreśleniemprzy pierwszym jego wystąpieniuw tekście. Należy
unikać skrótów nieakceptowanych przez międzynarodowe grupy ekspertów.
Artykuły powinny się składać z następujących elementów:
• strona tytułowa (polska i angielska);
• streszczenie i słowa kluczowe (polskie i angielskie);
• wstęp;
• tekst główny podzielony na podrozdziały;
• wnioski;
• podziękowania;
• oświadczenie o konflikcie interesów;
• lista stosowanych skrótów;
• bibliografia;
• lista rycin;
• tabele.
Sekcje manuskryptu
Strona tytułowa
powinna zawierać: pełny tytuł pracy (polski i angielski), tytuł
skrócony (polski i angielski), zawierający maksimum 60 znaków (łącznie z od-
stępami), imiona i nazwiska wszystkich Autorów, nazwy instytucji, z których
pochodzi praca; imię i nazwisko, adres, numer telefonu, faksu i e-mail Autora
odpowiedzialnego za korespondencję z Redakcją.
Streszczenie i słowa kluczowe
(polskie i angielskie). Streszczenie nie powinno
zawierać więcej niż 400 słów. Wstrukturalnym streszczeniu należy wyodrębnić
cztery akapity zatytułowane:
Wstęp:
powinien prezentować aktualny stan wiedzy na dany temat, sformu-
łowanie celu badań — wyjaśnienie, na ile jest on oryginalny.
Wnioski:
powinny nawiązywać do celów pracy i być przedstawione szcze-
gólnie precyzyjnym językiem.
Podziękowania:
powinny być wpierwszej kolejności skierowane do instytucji,
które były źródłem wparcia w formie przekazania grantu, sprzętu lub leków
prezentowanych w publikacji, a następnie do osób, które przyczyniły się do
powstania pracy.
Oświadczenie o konflikcie interesów:
powinno zawierać pełną informację
na temat możliwych konfliktów interesów (finansowych lub innych), które
mogłymieć wpływna prezentowane wyniki. Wprzeciwnym raziemanuskrypt
powinien być opatrzony formułą „Autorzy nie zgłaszają konfliktu interesów”.
Lista stosowanych skrótów:
Autorzy powinni wskazać wszystkie niestandar-
dowe skróty przy ich pierwszympojawieniu się z treści artykułu oraz zamieścić
na końcu pełną listę stosowanych skrótów. Standardowe skóry wykorzystane
w tekście nie muszą być zawarte w liście skrótów.
Bibliografia:
Autorzy muszą zapewnić poprawność danych w pozycjach bi-
bliograficznych, jak również zagwarantować, że wszystkie pozycje bibliogra-
ficzne w spisie mają swoje odnośniki w tekście i odwrotnie. Publikacji starsze
niż 10 lat powinny być cytowane tylko w przypadkach, gdy to konieczne.
Czasopisma.
Należy podać: kolejny numer pozycji, nazwiska i inicjały imion
autorów (jeśli autorów jest nie więcej niż 6, należy wymienić wszystkich,
jeśli 7 i więcej, należy podać 3 pierwszych z dopiskiem „i wsp.”), tytuł pracy,
tytuł czasopisma (skróty tytułów czasopism powinny być zgodne z
Index Me-
dicus
), rok, tom (cyframi arabskimi), numery stron początkowej i końcowej.
Prosimy nie używać określeń: „w druku”, „w przygotowaniu”, „informacja
ustna”. W uzasadnionych wypadkach można je zastosować w odpowiednim
miejscu w tekście.
Przykład: Eliasson M., Jansson J., Nilsson P., Asplund K. Increased levels of
tissue plasminogen activator antigen in essential hypertension. A population-
-based study in Sweden. J. Hypertens. 1997; 15: 349–356.
Książki.
Należy podać: kolejny numer pozycji, nazwiska i inicjały imion auto-
rów, tytuł, wydawcę, miejsce i rok wydania. Powołując się na treść rozdziału
książki, należy podać: nazwisko autora rozdziału, inicjały imion, tytuł rozdzia-
łu, nazwisko autora (redaktora) książki, inicjały imion, tytuł książki, wydawcę,
miejsce i rok wydania, przedział stron.
Przykład (autor jest redaktorem): Braunwald E. Heart disease. W.B. Saunders
Company, Philadelphia 1992: 393–418.
Przykład (autor i redaktor są różnymi osobami): Rosen M.R. Principles of car-
diac electrophysiology. W: Kelley W.N. red. Internal medicine. J.B. Lippincott
Company, Philadelphia 1992: 90–95.
Opisy rycin:
powinny wyczerpująco, ale zwięźle opisywać informację zapre-
zentowaną na rycinach, nie powinny jednak powielać informacji zaprezento-
wanej w tekście artykułu. Tytuł ryciny powinien być zamieszczony wpierwszej
linii opisu.
Ryciny i zdjęcia:
wszystkie powinny zostać ponumerowane cyframi arab-
skimi oraz zatytułowane, a ich miejsce w tekście głównym należy wyraźnie
wskazać. Ryciny należy przesłać w formie elektronicznej i zamieścić na koń-
cu manuskryptu lub w oddzielnych plikach. Dopuszczalne formaty to: TIF
w standardowej rozdzielczości (300 dpi dla zdjęć, 600 dpi dla rycin), EPS,
CDR, AI wyskalowane do ostatecznych rozmiarów druku. Istnieje możliwość
wykorzystania innych formatów, jednak nie należy korzystać z formatów PDF,
JPG, PPT lub PS, ponieważ nie nadają się one do dalszej obróbki graficznej.
Tabele:
powinny zostać przygotowane z taka samą dbałością i uwagą, jak tekst
główny artykułu. Tabele należy przygotować w edytorze tekstu typu
Word
i po-
numerować (Tabela 1, Tabela 2
etc.
). Każda tabela powinna być nie większa niż
na jedna stronę w orientacji pionowej. Informacje zaprezentowane w tabelach
powinny uzupełniać, a nie powielać dane zaprezentowane w artykule. Każda
z tabel powinna być przesłana na osobnej stronie wraz z tytułem i krótkim
opisem zamieszczonym nad tabelą. Wszystkie kolumny tabeli muszą być za-
tytułowane, a użyte skóry wyjaśnione w przypisach pod tabelą.
Nie należy zamieszczać rycin, zdjęć ani tabel w tekście. Wszystkie elementy
graficzne należy umieszczać na końcu manuskryptu lub przesyłać w oddziel-
nych plikach (zgłoszonych jako pliku uzupełniające).
Pliki wideo
. Redakcja zachęca autorów do przesyłana nagrań wideo uzupeł-
niających treść artykułu. Pliki wideo są publikowane na stronie www czaso-
pisma, a za publikację nie jest pobierana żadna opłata.
Przygotowując plik wideo, należy zwrócić szczególną uwagę na następujące
elementy:
• narracja powinna być w języku polskim, możliwe jest jednak przesłanie
dodatkowego nagrania z narracją w innym języku; narrator nie musi być
jednym ze współautorów artykułu;
• plik wideo nie powinien być większy niż 30 MB.
Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za zamieszczone nagrania oraz ich
treść. Pełną odpowiedzialność (w tym prawną) ponoszą Autorzy. Nagrania
powinny być dostarczone w wersji ostatecznej do publikacji, gdyż nie będzie
ona poddawana edycji przez Redakcję czasopisma ani Wydawcę. Wszystkie
artykuły (materiały wideo) muszą zostać zaakceptowane przez Redaktora
Naczelnego oraz Wydawcę.
Autorzy są zobowiązani do wskazania poprzednio publikowanych nagrań wi-
deo oraz do dostarczenia Redakcji i Wydawcy pisemnej zgody właściciela praw
autorskich tych materiałów na ich ponowną publikację. Redakcja Czasopisma
oraz Wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za naruszenie praw autorskich
osób trzecich przez autorów zgłoszonego manuskryptu.
Kontakt
Wydawnictwo Via Medica, ul. Świętokrzyska 73, 80–180 Gdańsk, tel.:
+48 58 320 94 94, faks: +48 58 320 94 60, e-mail: chsin@viamedica.pl
Artykuły należy przygotować, przestrzegając następujących limitów:
Typ artykułu
Liczba Liczba pozycji Liczba rycin
słów*
bibliografii
i tabel**
Artykuły poglądowe
8000
100
6
Opisy przypadków
2000
15
6
Doniesienia konferencyjne 1000
6
2
Komentarze redakcyjne
1500
15
1
*Z wyłączeniem strony tytułowej, opisów rycin i bibliografii;
**łącznie z plikami uzupełniającymi